مخاطرات گاز اروپا و خطر خالی ماندن مخازن

  کد خبر: 07030184366

ترجمه: سلیم حیدری

به دلیل شکاف در روابط بین مسکو و برلین، بعید است که تأسیسات ذخیره گاز اتریش پر شود.

بلومبرگ روز جمعه به نقل از مقامات انرژی در وین گزارش داد که تاسیسات ذخیره سازی زیرزمینی گاز هایداخ در اتریش ممکن است تا فصل گرمایش آینده به دلیل درگیری بین برلین و مسکو بر سر تصرف شرکت تابعه گازپروم در آلمان دوباره پر نشود.

تاسیسات ذخیره سازی در اتریش قرار دارد اما به شبکه گاز آلمان متصل است و گاز روسیه را از این طریق دریافت می کند.

این تاسیسات یکی از بزرگترین ذخایر گازی در اروپا است که می تواند حدود یک چهارم نیاز سالانه گاز اتریش را پوشش دهد.

با این حال، این ذخایر مدتی است که خالی مانده است.

بخشی از این تاسیسات توسط شرکت تابعه گازپروم، گازپروم آلمانیا استفاده می شود. با این حال، پس از اینکه برلین این شرکت را در بحبوحه تحریم‌های علیه روسیه (مرتبط با اوکراین) تحریم کرد، مسکو عرضه گاز به آن را متوقف کرد.

به گزارش رسانه دویچه وله، بخش دیگری از این انبار توسط شرکت زیرمجموعه گازپروم GSA استفاده می شود، اما برای چندین ماه خالی بوده است.

هایداچ هم برای آلمان که گاز را در آنجا ذخیره می کند و هم برای اتریش اهمیت استراتژیک دارد. آلمان بخشی از گاز را از این سایت به مناطق اتریش تیرول و فورارلبرگ پمپ می کند.

در اوایل ماه جاری، کارل نهمر، صدراعظم اتریش، از گازپروم خواست که این انبار را دوباره پر کند و آن را از نظر استراتژیک مهم خواند و هشدار داد که ممکن است اتریش این سایت را ملی کند.

او روز جمعه طی گفت و گوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تماس خود را تکرار کرد.

نهمر هشدار داد که گازپروم در صورت عدم پر کردن آن، این انبار را از دست خواهد داد و سایت به سایر ارائه دهندگان گاز منتقل خواهد شد.

به گفته بلومبرگ، وین مشغول یافتن راه هایی برای پر کردن مجدد این انبار است. اما برای انجام این کار بدون آلمان، باید راهی برای اتصال هایداچ به شبکه گاز اتریش بیابد که ممکن است یک چالش باشد.

اپراتور اتریشی گاز کانکت در ایمیلی به این نشریه گفت: «از منظر فنی، اتصال بین تأسیسات ذخیره‌سازی و خط لوله پنتا وست باید ایجاد شود».

پنتا وست که نزدیک‌ترین خط لوله گاز اتریش به این سایت است، می‌تواند برای اتصال هایداخ به بقیه شبکه گاز ۹۰۰ کیلومتری اتریش گسترش یابد. با این حال، یک منبع ناشناس به بلومبرگ گفت: ایجاد ارتباط بین شبکه و انبار ممکن است به دلیل کاغذبازی سال ها طول بکشد.

این در حالیست که ظرفیت خط لوله در حال حاضر به طور کامل توسط معامله گرانی که گاز را به دیگر بازارهای اروپایی پمپ می کنند، رزرو شده است.

بر اساس این گزارش، اتریش همچنین ممکن است مناقصه‌ای را برای پر کردن این انبار توسط تامین کنندگان گاز غیرروسی برگزار کند، اگرچه منابع بلومبرگ می گویند این گزینه هنوز تایید نشده است.

اتریش حدود ۸۰ درصد گاز خود را از روسیه دریافت می کند و بارها گفته است که از دست دادن ذخایر برای این کشور فاجعه بار خواهد بود.

منبع: راشاتودی

خروج از نسخه موبایل