مخالفت وزارت بهداشت با استارتاپ‌های دارویی

  کد خبر: 060901110469

به گفته مرتضایی‌فر، نایب رئیس موسسه توانمندسازی بازنشستگان، یکی از چالش‌های بازنشستگان، تامین دارو در شرایط کمبود است که استارتاپ‌های دارویی باید راه‌اندازی شوند و به این مساله ورود کنند.

تامین دارو برای بازنشستگان قدری دشوارتر از نسل جوان جامعه است؛ از همین رو باید ساز و کاری اندیشیده شود تا قدری از چالش های آن ها برطرف شود. شاید این گره گشایی در دست استارتاپ ها باشد و بتوانند داروی مورد نیاز سالمندان را به موقع تامین و در محل زندگی آن ها تحویل دهند.

با این حال ورود بخش های متعدد و خصوصی همچون استارتاپ ها به موضوع دارو چندان مطلوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست؛ چرا که با همین شرایط که داروها فقط در سیستم داروخانه‌ای و بیمارستان‌ها توزیع می‌شوند باز هم بخشی از داروهای خاص و گران قیمت‌تر سر از بازار آزاد در می‌آورند.

از همین رو وزارت بهداشت نه موافق راه‌اندازی استارتاپی برای سالمندان است و نه از فعالیت پلتفرم‌های آنلاین فعلی دل خوشی دارد.

از طرفی در این شرایط که هر از گاهی خبرهایی از کمبود برخی از انواع داروها شنیده می‌شود شاید بتوان گفت بیشترین آسیب به بازنشستگان و سالمندان وارد می‌شود که توان جستجو در بین انبوهی از داروخانه‌ها را ندارند و نمی‌توانند به موقع داروهای خود را دریافت کنند.

از این رو صندوق بازنشستگی کشور به موضوع تامین و ارسال دارو ورود کرد و قصد داشت با راه‌اندازی یک استارتاپ، تامین دارو را برای قشر آسیب‌پذیر جامعه تسهیل کند اما به بن بست خورد.

در این رابطه محمود مرتضایی‌فر، نایب رئیس هیات مدیره موسسه توانمندسازی بازنشستگان در گفت‌وگو با بازار توضیح می‌دهد:

ضرورت راه‌اندازی یک استارتاپ دارویی برای سالمندان چیست و چرا صندوق بازنشستگی کشوری به دنبال چنین موضوعی است؟

صندوق بازنشستگی کشوری در حدود ۴۸ هزار بیمار خاص دارد. هر چند خدمات بیماری‌های خاص را بدون سقف برای سالمندان بازنشسته پرداخت می‌کنیم اما باز هم آنها چالش‌هایی دارند.

پرداخت هزینه خدمات از ویزیت و دارو را شامل می‌شود تا تمام مواردی که سالمند نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

اما درباره ضرورت راه‌اندازی استارتاپ دارویی باید به این نکته اشاره کرد که در دوره‌ای دارو خیلی کم شده بود و مشکل سالمندان بازنشسته نیز تامین دارو بود؛ چرا که دارو در بازار نبود و اگر هم بود به بازار آزاد منتقل می‌شد.

بنابراین خیلی از سالمندان نیز در نهایت بعد از جستجو از مراکز رسمی ناچار به تامین دارو از بازار آزاد می‌شدند. بنابراین به این علت که آنها فاکتورهای غیر رسمی به صندوق ارائه می‌کردند امکان پرداخت نداشتیم.

چالش‌ها در این حوزه به قدری گسترش یافت که به این فکر افتادیم همانطور که تمام هزینه‌های درمان بازنشستگان را پرداخت می‌کنیم سالانه در حدود ۲ میلیون تومان بیشتر پرداخت داشته باشیم و سیستم حمل و نقل دارو را راه‌اندازی کنیم تا بازنشسته‌ها کمتر درگیر تهیه دارو باشند. بنابراین برای راه‌اندازی یک استارتاپ هدفگذاری کردیم. استارتاپی که نام آن صبا گذاشتیم.

با توجه به اهمیت حضور حداقل یک استارتاپ دارویی در حوزه سالمندی، استارتاپ صبا به کجا رسید و چرا اکنون فعالیتی ندارد؟

حدود دو سال پیش جلساتی برای راه‌اندازی استارتاپ صبا را برگزار کردیم. طرح‌های اولیه نوشته شد و به توافقاتی برای راه‌اندازی آن رسیدیم اما با دو مشکل عمده مواجه شدیم.

نخست اینکه وزارت بهداشت اجازه راه‌اندازی استارتاپ‌های دارویی را نمی‌دهد؛ استدلالشان هم این بود که حتما باید دارو از سوی پزشک در داروخانه ارائه شود و نمی‌توان به صورت غیرحضوری دارو ارسال کرد.

از این رو برای رفع این معضل حتی تا جایی پیش رفتیم که یک داروخانه برای صندوق بازنشستگی راه‌اندازی کنیم و یا با یک داروخانه قرارداد ببندیم تا پروسه مطلوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در آن جا اجرایی کنیم تا به مانع دوم برخورد کردیم.

بعد از وزارت بهداشت کدام ارگان یا نهادی از راه‌اندازی یک استارتاپ دارویی برای بازنشستگان کشوری ممانعت کرد؟

مخالفت بعدی از سوی نیروی انتظامی صورت گرفت و به بن بست کامل خوردیم، نیروی انتظامی این اجازه را برای اینکه دارو به صورت غیر حضوری تحویل و سفارش شود، نمی‌‌دهد. فکر می‌‌کنم استدلال‌هایشان هم در مجموع چندان منطقی و قابل رفع نبود.

هرچند امکان راه‌اندازی یک استارتاپ دارویی از صندوق گرفته شد اما اکنون بیمه سلامت و سایت دارویار برنامه راه‌اندازی چنین کاری را دارد تا مردم دسترسی بهتری به دارو داشته باشند.

با توجه به اینکه اشاره کردید وزارت بهداشت و سایت دارویار قصد ورود به تامین بهتر داروهای سالمندان را در برنامه دارند چه اقدامی می‌خواهید انجام دهید؟ آیا قصد این را دارید که تفاهمنامه‌ای با وزارت بهداشت در این حوزه داشته باشید؟

بله، حالا می‌‌خواهیم برویم با خودشان این کار را انجام دهیم و بگوییم ما که به عنوان صندوق متولی این بخش نیستیم حالا که شما هستید، بیایید ببینیم که می‌‌توانیم این کار را با هم جلو ببریم؟

یک صندوق حمایتی مربوط به بیماران خاص زدند که اگر بتوانیم یک تفاهم‌نامه مشترکی با آنها داشته باشیم و بتوانیم در این استارتاپ همکاری کنیم فکر می‌کنم کار انجام بزرگی می‌شود؛ اما در حال حاضر به این علت که در ذهن بنده است و صحبت نکردیم، نمی‌توانیم چیزی در این باره بگوییم.

چرا وزارت بهداشت با راه‌اندازی یک استارتاپ دارویی مخالفت کرد؟ اکنون که دو پلتفرم ارسال کالای آنلاین به حوزه دارو ورود کرده‌اند و یکی فقط مکمل دارویی ارسال می‌کند اما آن یکی کاملا نسخه پزشک را ثبت و دارو ارسال می‌کند!

از همین رسانه شما اعلام آمادگی می کنم صندوق بازنشستگی کشوری حاضر به همکاری با آن پلتفرم ارسال آنلاین دارو است تا معضل بازنشستگان سالمند را برطرف کند.

اگر حالا یک پلتفرم ارسال کالای آنلاین توانسته از خط قرمزهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عبور کند و به کار خود ادامه دهد دلیلی ندارد یک فضای جدید ایجاد کنیم و به طور حتم در آینده همچون همکاری‌های دیگری که با پلتفرم‌های ارسال کالای آنلاین داریم جلساتی هم در این زمینه خواهیم داشت و مشکل را برطرف خواهیم کرد.

خروج از نسخه موبایل