مذاکرات وین؛ چین و روسیه از آمریکا تضمین خواستند

  کد خبر: 14120072823

روس‌ها برای برجام شرط گذاشتند و از آمریکا درخواست ضمانت کردند.

 علی نادری مدیرعامل خبرگزاری دولت (ایرنا) در توییتی از درخواست چین و روسیه از امریکا برای تضمین معتبر در مذاکرات وین خبر داد.

او در این باره نوشت: «چین و روسیه برای آینده روابط اقتصادی با ایران، از آمریکا خواستار تضمین معتبر کتبی شده‌اند.»

ساعاتی پیش سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، خبر داد که کشورش از آمریکا ضمانت کتبی خواسته است که تحریم‌ها بر سر اوکراین بر روابط مسکو با تهران ذیل توافق موسوم به برجام اثر منفی نداشته باشد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: «ما خواستار تضمینی کتبی شده‌ایم که روند فعلی آغاز شده توسط آمریکا به هیچ وجه به حق ما برای تجارت، همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همکاری نظامی-فنی آزاد و کامل با این کشور اسلامی[ایران] آسیبی وارد نکند.»

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت، طبق توافق هسته‌ای، روسیه و چین مجاز خواهند بود طبق مقررات عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای، به ایران در پیش‌برد برنامه هسته‌ای غیرنظامی‌اش کمک کنند و تحریم‌ها اثری بر این پروژه‌ها نخواهند داشت.

او علاوه بر این گفت: هنوز موضوعات متعددی وجود دارد که همکاران ایرانی ما خواستار شفافیت بیشتر آن‌ها هستند و این‌ها از نظر ما خواسته‌های منصفانه‌ای هستند.

اظهارات لاوروف در حالی مطرح می‌شود که قدرت‌های جهانی در عین کشمکش‌ها با روسیه بر سر حمله‌ به اوکراین، در طرف دیگر میز مذاکره با ایران قرار دارند تا با برطرف کردن موانع هسته‌ای و تحریمی، توافق هسته‌ای را که دولت قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده بود، احیا کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در پی حمله روسیه به اوکراین، اخیرا برخی اشخاص و بانک‌های این کشور را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

خروج از نسخه موبایل