مراودات بانکی ایران تسهیل می‌شود

  کد خبر: 090701102974

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد که مشکلاتی که تحریم‌ها در تبادلات مالی و بانکی ایران ایجاده کرده است، عضویت در شانگهای باعث رفع این مشکل خواهد شد.

محسن زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای، اظهار کرد: پیمان شانگهای یکی از پیمان‌های بزرگ دنیا محسوب می‌شود و می‌تواند در راستای رفع مشکلات ناشی از تحریم‌ها برای جمهوری اسلامی ایران مفید باشد.

او تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه تحریم داریم، مربوط به مبادلات بانکی و پولی است. عضویت ایران در پیمان شانگهای و انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه پولی و مالی، می‌تواند ما را به مراودات جهانی وصل کند. در واقع، پیوستن به پیمان شانگهای یکی از معضلات و مشکلات اصلی ما درباره تبادلات پولی و بانکی را برطرف خواهد کرد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین ما تحریم‌هایی در حوزه صادرات کالا داریم. امروز جمهوری اسلامی ایران در حوزه پزشکی، خدمات فنی و مهندسی، هسته‌ای و صنایع هوایی، توانمندی‌های بسیار بالایی دارد و حتی در برخی از بخش‌ها قابل رقابت با بهترین محصولات دنیا است، اما تحریم باعث شده است که نتوانیم به صورت مستقیم صادرات داشته باشیم. پیوستن به شانگهای باعث می‌شود که بسیاری از محدودیت‌های صادراتی بین کشورهای عضو شانگهای برداشته ‌شود و امکان تهاتر کالاها هم وجود دارد که برای تأمین کالاهای اساسی و محصولات تولیدی ما اهمیت زیادی دارد.

زنگنه ادامه داد: نکته بعدی آن است که پیوستن جمهوری اسلامی ایران به پیمان شانگهای در شرایطی که غرب، آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال انزوای ایران هستند، پیام مهمی به دنیا است و می‌تواند بسیاری از محدودیت‌های تحریمی را از بین ببرد.

او یادآور شد: مساله مهم‌تر دیگر آن است که این مساله باعث می‌شود، بار روانی مثبتی به تجار و تولیدکنندگان ما تزریق شود و سرمایه اجتماعی و اقتصادی کشور افزایش یابد. در همین چند روز گذشته کاملاً این ابراز رضایت را در بخش خصوصی خود مشاهده کردیم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پیوستن به پیمان‌های بین‌المللی لازم است؛ اما کافی نیست و اگر بخواهیم این مسیر را تکمیل کنیم و ارزش افزوده پیوستن به پیمان‌ها را افزایش دهیم، باید وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ما زیرساخت‌های لازم را برای استفاده از این فرصت در خود ایجاد کنند.

زنگنه یادآور شد: در سال‌های قبل مواردی وجود داشته که فرصت‌های بین‌المللی خوبی برای جمهوری اسلامی ایران پیش آمده است، اما بنا به دلایلی از جمله عدم آمادگی ساختارهای دولتی و وزارتخانه‌های و بروکراسی‌های داخلی خودمان نتوانستیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

او با بیان اینکه ما باید از فرصت عضویت در شانگهای نهایت استفاده را ببریم، تاکید کرد: پیشنهاد بنده آن است که بانک مرکزی بلافاصله خودش را با شرایط موجود وفق دهد، بروکراسی‌های داخلی را حذف کند و امکان جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری را برای بخش خصوصی فراهم کند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین وزارتخانه‌هایی مانند وزارت امور خارجه و وزارتخانه‌های اقتصادی هم باید کمیته‌های ویژه‌ای را برای پیگیری این موضوع بگذارند. حتی لازم است معاونت و یا ساختاری در وزارتخانه‌ها فقط برای استفاده از ظرفیت پیمان‌های بین‌المللی از جمله پیمان شانگهای ایجاد کنیم.

خروج از نسخه موبایل