مراکز استخراج ارز دیجیتال ازبکستان خورشیدی می‌شوند

  کد خبر: 16020180723

مراکز استخراج ارز دیجیتال یا همان ماینرها برق زیادی مصرف می‌کنند و این مساله در کشورهای مختلف مشکل ساز شده است.

حالا دولت ازبکستان که تا مدتی قبل به دنبال ممنوعیت کلی ارزهای دیجیتال بود، تصمیم گرفته تولید انرژی‌های تجدید پذیر را به کمک ارزهای دیجیتال توسعه دهد.

بیت‌کوین و انواع دیگر ارزهای دیجیتال به شبکه‌ای نیاز دارند که ثبت و صحت‌سنجی تراکنش‌ها را انجام دهد؛ هر فردی با کمک سخت‌افزارهای موردنیاز می‌تواند بخشی از شبکه‌ را تشکیل دهد و در ازای عملیاتی که انجام می‌دهد، پاداشی دریافت کند که همان ارز دیجیتال است. در واقع، استخراج کننده‌های ارز دیجیتال مثل بیت‌کوین، همان افرادی هستند که بستر ارز دیجیتال را سرپا نگه داشته‌اند. این شبکه همان بلاک‌چین است.

سال گذشته که مصرف برق در فصل تابستان به اوج رسیده بود، صحبت‌ها درباره مصرف واحدهای استخراج ارز دیجیتال بر سر زبان‌ها افتاد اما هنوز اطلاعات و آمار دقیقی از میزان مصرف این مراکز وجود ندارد.

در حال حاضر هم راه‌اندازی یا استفاده از دستگاه‌های استخراج بدون داشتن مجوز ممنوع است.

در سطح دنیا هم بعضی کشورها به سمت ممنوعیت کامل رفتند و بعضی هم با تدوین قوانین توانستند به سرعت به بزرگترین مشارکت کننده‌ها در استخراج  ارز دیجیتال تبدیل شوند.

به گزارش فینوپیا، امریکا در حال حاضر با سهم حدود ۳۵ درصدی بزرگترین مشارکت کننده و تولید کننده بیت‌کوین است و پس از آن کشورهای قزاقستان، روسیه و کانادا در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

ایران سهم حدود ۴ درصدی از نرخ هش (Hash rate) بلاک‌چین بیت کوین دارد و ازبکستان سهمی کمتر از ۱ درصد دارد.

با این که ازبکستان سهم اندکی از این بازار دارد، اما همین مقدار هم برای شبکه توزیع برق این کشور مشکل‌ساز شده بود.

در ابتدا دولت ازبکستان تجارت ارزهای دیجیتال را پذیرفته بود و حتی قراردادهایی با بخش خصوصی امضا شد تا صنعت بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال در طرحی موسوم به انقلاب چهارم سهم داشته باشند.

بعد از مدتی نظر دولت تغییر کرد و ممنوعیت کلی در دستور کار قرار گرفت؛ دلیل اصلی این تغییر هم احتمال سوءاستفاده از این بسترها و دارایی‌های دیجیتال برای پولشویی و معاملات غیرقانونی بود.

با تغییر رویکرد دولت به نظر می‌رسید که تمام درها به روی توسعه این صنعت بسته خواهد شد اما دیری نپایید که قوانین جدید از راه رسید؛ ضرورت ثبت اطلاعات کاربران و نگهداری آن تا ۵ سال، حق ثبت‌نام و معامله فقط برای افراد بالای ۱۸ سال، محدود شدن معاملات به ارز ملی کشور از جمله قوانین جدید بود.

این قوانین اولیه کافی نبودند و چارچوب‌های سایر بخش‌های این صنعت نوظهور مثل استخراج هنوز نامشخص بود.

در سال ۲۰۱۸ رئیس جمهور میرزیویوف به بانک مرکزی ازبکستان دستور داد چارچوب قانونی برای استفاده از پول دیجیتال در ازبکستان را تنظیم کنند.

این دستور در حالی امضا شد که یک سال قبل بانک مرکزی به طور کلی به این حوزه خوشبین نبود.

در همین راستا، «آژانس ملی مدیریت پروژه» پیشنهادهایی مطرح کرد و خواستار تغییر روش‌های صدور مجوز شد.

در سال ۲۰۲۰ اولین صرافی ارز دیجیتال به نام Uznex با مشارکت شرکتی کره‌‌ای راه اندازی شد اما افراد مقیم فقط اجازه فروش ارز دیجیتال داشتند و افراد غیر مقیم هم فقط با ارز‌های ملی خارجی امکان خرید و فروش داشتند.

طبق آخرین سند قوانین حوزه رمز ارز منتشر شده ازبکستان، مالیات برای تراکنش‌های افراد و شرکت‌ها حذف شده است اما همچنان امکان خرید و فروش کالا و خدمات با این ارزها داده نمی‌شود.

طبق همین سند، آژانس ملی مدیریت پروژه تحت ریاست رئیس جمهور با هدف ایجاد شرایط مطلوب برای کارآفرینی و بهبود قوانین در این زمینه تنها نهاد نظارتی خواهد بود و باید از حقوق سرمایه‌گذاران محافظت کند و از سال ۲۰۲۳، شهروندان و شرکت‌های ازبکستان مجاز به خرید، فروش و تبادل ارزهای دیجیتال خواهند بود.

بخش جالب این قوانین جدید در فراهم کردن امکان سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی برای مزارع استخراج ارز دیجیتال است. این شرکت‌ها یا افراد معاف از مالیات می‌شوند و می‌توانند در تامین برق کشور هم مشارکت کنند.

در همین راستا، مراکز استخراج اگر می‌خواهند به فعالیت خودشان با مصرف برق شبکه ملی ادامه دهند باید تعرفه دوبرابری پرداخت کنند و در ساعات اوج مصرف، این تعرفه بیشتر هم خواهد شد.

این یک خبر خوب برای کشوری است که بخش بزرگی از برق آن با مصرف زغال سنگ تامین می‌شود.

این اولین بار نیست که امکان استخراج با مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر پیشنهاد می‌شود؛ شرکت امریکایی CleanSpark در حال حاضر با همین روش عملیات استخراج را انجام می‌دهد.

دولت ازبکستان اولین نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی را اخیرا افتتاح کرده است و در نظر دارد ۱۹ نیروگاه دیگر راه‌اندازی کند.

گویا دستور اخیر هم در همین راستا صادر شده تا استخراج کننده‌های ارز دیجیتال را از شبکه برق ملی جدا کنند و از طرف دیگر نیروگاه‌های خورشیدی بیشتری با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی شود.

در کشور ما نیز که هر سال مشکلات افزایش مصرف برق گریبانگیر بخش‌های مصرف خانگی و صنعتی می‌شود، امکان دادن به شرکت‌های استخراج رمز ارز برای مشارکت در طرح‌های انرژی خورشیدی یا بادی فرصت مناسبی است تا ضمن توسعه تولید انرژی، سهم بزرگتری از بازار رمز ارز به دست آورد.

استخراج ارزهای دیجیتال یک راه بهینه و کم دردسر برای ارزآوری به کشور است.

با وجود تحریم‌ها و مشکل تامین ارز وارد کننده‌های کالا و خدمات به کشور، استخراج کننده‌ها می‌توانند به عنوان یک بازیگر مهم نقش داشته باشند.

این مشارکت نیازمند قوانین شفاف و توسعه‌محور است تا بدون اختلال در مصرف انرژی بتوان از فایده‌های ارزی استفاده کرد.

هرچند تمایل دولت به قانونگذاری در حوزه رمز ارز و بلاک‌چین مشهود است اما هنوز خلاءهای قانونی زیادی دیده می‌شود که فقط با حضور نهادها و فعالین منتفع از این بازار می‌توان به سرعت از این دوران گذر کرد و قوانینی جامع و در برگیرنده منابع دولت و ملت تدوین کرد.

خروج از نسخه موبایل