کد خبر: 22030031610
عصر انقراض (طنز)

مرغ همسایه غازه

راضیه حسینی

متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر: «کشوری مانند آمریکا هم برای قطعی برق در ٣٧ روز به مردم هشدار داده است.»

آن‌وقت ما فکر می‌کنیم مشکل از مسئولان کشور است.  چرا همیشه برای ما مرغ همسایه غاز است؟  چند ساعت در روز برق‌مان می‌رود، فکر می‌کنیم بدبخت‌ترین کشور دنیا هستیم. حالا باز برخی می‌گویند صد رحمت به آمریکا که هشدار داد و یک‌هو برق را قطع نکرد. این هم از مهربانی مسئولان ماست. آنها از بس نگران وارد نشدن استرس به ما هستند، ترجیح دادند بی‌خودی دلواپس‌مان نکنند و در عمل انجام‌شده قرار بگیریم. حالا این وسط کل مسابقات شطرنج رفت روی هوا و یک سری بیمار هم تا نزدیکی ملاقات با ملک‌الموت رفتند، خیلی مهم نیست. مهم نیت مسئولان است که همیشه خیر است. فکر کنید اگر مثل آمریکایی‌ها می‌گفتند سی و هفت روز برق ندارید چقدر به ما استرس و اضطراب وارد می‌شد و نگران می‌شدیم.

در همین آمریکا برق که هیچ، یک‌هو طوفان می‌آید و نصف مردم زندگی‌شان نابود می‌شود. نصف دیگرشان هم به‌ دلیل چاقی و اضافه‌وزن در خطر نابودی هستند. تازه این که چیزی نیست؛ در همین کانادا طوری برف می‌بارد که آدم با کل خانه زندگی‌اش محو می‌شود. در بعضی کشورها آتشفشان یک‌هو می‌زند یک شهر را جزغاله می‌کند. گاهی هم سونامی می‌آید و همه چیز را با خود می‌برد.

خارجی‌ها خیلی بیچاره هستند و هر روز که از خواب بیدار می‌شوند باید با یک بلا و مصیبت دست و پنجه نرم کنند. آن‌وقت بعضی از ما تلاش می‌کنیم، برویم در یکی از این کشورهای پیشرفته زندگی کنیم و فکر می‌کنیم چه امکاناتی در انتظار ماست. ما قدر مملکت خودمان را نمی‌دانیم. اینجا نه خبری از طوفان و گردبادهای عجیب وغریب است، نه کوهی آتشفشانی می‌شود. تازه خطر مرگ  و میر بر اثر چاقی هم تهدیدمان نمی‌کند. این هم از درایت مسئولان است. طوری همه چیز را مدیریت قیمت می‌کنند تا به اندازه و بجا بخوریم و دچار اضافه‌وزن نشویم. آمریکایی‌ها حتی همین کار ساده را هم بلد نیستند. کاش کمی قدر مملکت خودمان را بدانیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا