کد خبر: 070603171179
اقتصادبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیصنعت و معدن

مرگ تولید!/ قطعی ۳ روزه برق شهرک‌های صنعتی در هر هفته

شهرک‌های صنعتی که روزی قرار بود به محور تولید در ایران تبدیل شوند، حالا به دنبال ناترازی انرژی سه روز در هفته برق ندارند تا بدین شکل مرگ تولید را فریاد بزنند.

به گزارش تجارت نیوز، قطعی برق شهرک‌های صنعتی به سه روز در هفته افزایش یافت. بنا بر اعلام وزارت نیرو قرار بود که شهرک‌ها ۲۴ ساعت در هفته برق نداشته باشند. در واقع طبق برنامه قطعی برق شهرک‌های صنعتی مقرر شده بود که یک روز در هفته، برق این شهرک‌ها قطع شود. از اوایل شروع فصل گرما، این خبر ابلاغ شد اما طولی نکشید که این قطعی‌ها به دو و سپس به سه روز در هفته رسید.

قطعی سه روزه برق شهرک‌های صنعتی در هفته، علنا رمقی برای تولید باقی نگذاشته است و مرگ آن را فریاد می‌زند.

صنعت‌گران در این شهرک‌ها دیگر طبق عادت می‌دانند که چه روزهایی برق به کل قطع می‌شود و چه روزهایی تنها برخی واحدها مشمول خاموشی‌ها می‌شوند.

پس از افزایش قطعی‌های برق به سه روز در هفته، خبرهایی مبنی بر تعطیلی سه الی چهار روزه نیز منتشر شد. شهرک‌های صنعتی متعددی نسبت به این موضوع اعتراض خود را نشان دادند.

از سوی دیگر، وزارت نیرو هم در رابطه با این قطعی‌ها برنامه‌ای ارائه نداده و تنها از طریق پیامک، تغییر در روزهای تعطیلی را یادآوری می‌کند. البته مشخص است که چرا این تعطیلی‌ها افزایش یافته است؛ وزارت نیرو علنا به دلیل ناتوانی در تامین برق مصرفی موردنیاز، قصد نابود کردن تولید هرچند ضعیف کشور را دارد.

در راستای پیگیری تغییر برنامه قطعی برق شهرک‌های صنعتی، صادق دوپیکر، روابط‌عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد که کارگروهی با مسئولیت استان‌دار تشکیل شده که با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی و شرکت توزیع و مدیریت برق منطقه‌ای هر استان، با محوریت ضرورت هر استان در رابطه با قطعی‌ها تصمیم‌گیری شود. به همین دلیل برنامه قطعی برق، استان به استان متفاوت است. این تصمیم تا پایان ماه جاری به استان‌ها موکول شده است.

در همین راستا به نظر می‌رسد که وزارت نیرو علنا تصمیم‌گیری در رابطه با مسئولیت خود را برون‌سپاری کرده و از ارائه برنامه سراسری خودداری کرده است. لازم به ذکر است که نبود برنامه برای قطعی‌ها، علنا ضرر و زیان ناشی از خاموشی‌ها را دو چندان کرده است. در این زمینه، باید گفت که وزارت نیرو نه تنها از تامین برق موردنیاز کشور، بلکه از ارائه برنامه درست و دقیق سراسری نیز ناتوان است.

قطعی برق ۳ روزه شهرک صنعتی سهند و چهاردانگه

در راستای پیگیری روند قطعی‌های برق از برخی شهرک‌های صنعتی سراسر کشور، قطعی‌های سه روزه این شهرک‌ها نیز به گوش رسید. شهرک صنعتی سهند و چهاردانگه، واقع در استان تهران، در روزهای یک‌شنبه و چهارشنبه، به خاموشی فرو می‌رود. از سوی دیگر، برخی واحدهای این شهرک، علنا مشمول قطعی بر در روزهای دوشنبه یا پنج‌شنبه نیز شده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که علنا از شش روز کاری، تعطیلی اجباری سه روزه، به سراغ برخی واحدهای صنعتی آمده است. تعطیلی سه روزه معنایی جز نابودی تولید ندارد.

لازم به ذکر است که این برنامه نیز متغیر بوده است. شرکت توزیع نیروی برق استان تهران، برنامه قطعی جدیدی مبنی بر قطعی برق در روز پنجم و ششم شهریور یعنی دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری، به مشترکان شهرک سنعتی سهند وچهاردانگه از طریق ارسال پیامک ابلاغ کرده است.

برنامه قطعی استان سمنان

برنامه مدیریت بار شهرک‌های صنعتی استان سمنان نیز از هفته اول شهریور ۱۴۰۳ تغییر کرده است. بر اساس این برنامه، واحدهای مختلف علنا قطعی برق سه روزه را تجربه می‌کنند. یعنی علنا نصف هفته کاری به دنبال قطعی‌های برق و بی‌تدبیری وزارت نیرو، از دست رفته است.

شهرک صنعتی شمس آباد

این اوضاع در شهرک صنعتی شمس آباد، واقع در استان تهران، نیز وجود دارد. قطعی برق شهرک صنعتی شمس آباد در روزهای یک‌شنبه و سه‌شنبه حتمی است. اما واحدهایی در این شهرک مشمول قطعی‌هایی خارج از این دو روز می‌شوند. یعنی علنا برخی واحدها در شهرک صنعتی شمس آباد نیز، نصف هفته کاری را از دست می‌دهند. لازم به ذکر است که قطعی برق واحدهای مختلف، متغیر و متفاوت بوده است.

شهرک صنعتی خاوران

روند قطعی برق در شهرک صنعتی خاوران تا حدودی متفاوت است. در برخی واحدهای این شهرک صنعتی، تقریبا هرروز دو الی چهارساعت برق قطعی می‌شود. در واقع برخی از واحدهای این شهرک صنعتی علنا هر روز با چندین ساعت خاموشی روبه‌رو می‌شوند و این اوضاع روند تولید را با خطرات جدی از جمله خراب شدن وسایل الکتریکی روبه‌رو کرده است. از سوی دیگر، خاموشی روزهای یک‌شنبه و چهارشنبه در برخی واحدها قطعی است. علاوه بر خاموشی کامل این دو روز، برخی واحدها در چهار روز دیگر هفته از ساعت ۱۸ الی ۲۲، به خاموشی فرو می‌روند.

شهرک صنعتی دولت آباد اصفهان

بنا بر پیگیری‌ها از سمت شهرک صنعتی دولت آباد اصفهان، قطعی برق دو روزه تا هفته گذشته در این شهرک رخ داده است. اما از روز دوشنبه پنج شهریورماه، برنامه قطعی برق جدید، از سوی شرکت توزیع نیروی برق استان تهران پیامک شده است. بنابراین، برنامه قطعی دو روزه، به سه روز در هفته تغییر کرده است؛ این شهرک صنعتی در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه به خاموشی فرو می‌رود.

با توجه به این پیگیری‌ها، به نظر می‌رسد که تقریبا تمامی شهرک‌های صنعتی مشمول قطعی‌های سه‌روزه شده‌اند. وزارت نیرو از طریق ارسال پیامک به مشترکین شهرک‌های صنعتی، ماموریت خود را انجام داده و کمبود برق را از طریق نابودی تولید جبران کرده است. ادامه این فرایند، اوضاع بحرانی برق و تولید بی‌رمق کشور را فاجعه‌بار خواهد کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا