کد خبر: 23010177630
انرژیجهان

معاملات خوب شرکت‌های روسی در بخش انرژی آلمان

ترجمه: محمود نواب مطلق

۲۰درصد ازمخازن گاز ذخیره شده در شهر «رِدِن» آلمان متعلق به شرکت روس گاز پروم است. وابستگی بیش از حد آلمان به گاز روسیه نقطه ضعف مهم این کشور است.

این وابستگی‌ها شامل سرمایه‌های روسیه در پالایشگاه‌های نفت، خطوط لوله و مخازن گاز است. شرکت‌های وابسته به غول‌های انرژی «گاز پروم و رُزنِفت» از فعالان کلیدی در حوزه انرژی در آلمان به حساب می‌آیند.

مجله «اِشپیگل» در این زمینه می‌نویسد:« مقامات سیاسی- اقتصادی آلمان خود را در مقابل خرابه‌های همکاری با روسیه می‌بینند. همکاری‌هایی که مدت‌ها به عنوان ضامن تنش‌زدایی با رژیم ولادیمیر پوتین تلقی می‌شدند. آنها باید این واقعیت را بپذیرند که خواستار تغییرات در داخل روسیه نشده‌اند بلکه متقاضی اسبهای تِروای کرملین بوده‌اند.»

در اوایل ماه آوریل(فروردین) دولت آلمان یک تصمیم بی‌سابقه گرفت: در اختیار گرفتن موقتی شرکت وابسته آلمانی «گازپروم». توجیه او برای این اقدام تندروانه مالکیت غیرشفاف این شرکت است. وزیر اقتصاد آلمان به دلایل « نظم عمومی و امنیت ملی» نیزاشاره کرده‌است.

قابل توجه آنکه ۲۰درصد ازمخازن گاز ذخیره شده در شهر «رِدِن» آلمان متعلق به شرکت روس «گاز پروم» است. این مخازن که با ظرفیت ۴میلیارد مترمکعب گاز بزرگترین مخازن اروپا محسوب می‌شوند تا سال ۲۰۱۵(۱۳۹۴) در اختیارشرکت آلمانی «باسف» بودند.

بعد از آن به شرکت «آستورا» وابسته به «گازپروم» روسیه واگذار شدند. این شرکت روسی مورد سوءظن آنست که به صورت عمدی در تابستان قبل از حمله به اوکراین ذخایر گاز این مخازن را در حد پائین نگهداشته است. مخازن«رِدِن» صرفا در حد نیم درصد پر شده‌اند.

شرکت «آستورا» در مناطق دیگرنیز مخازنی درشهر«ژِوم گوم» نزدیکی مرز هلند و در «حِداخ» در اتریش در اختیار دارد. «گازپروم ژِرمانیا» همچنین بخش مهمی از مخازن گاز در حفره نمکی نزدیک «هامبورگ» را نیز در اختیار دارد.

حدود نیمی از شبکه های توزیع گاز نیز در آلمان در اختیار «گازپروم ژرمانیا» از طریق شرکت «گاسکاد» قرار دارد. این شرکت، خط لوله گاز ۳۲۰۰ کیلومتری در آلمان در اختیار دارد که به عنوان یک شبکه حمل و نقل مؤثر گازطبیعی دراروپا محسوب می‌شود.

شرکت «گاسکاد» در صفحه اینترنتی خود تأئید می‌کند که وابسته به گازپروم  و یا سایر شرکت‌ها نیست.»

خط لوله گاز شمال اروپا به نام «نِل» و « اُپال» در دریای بالتیک نیزدر اختیار شرکت توزیع گاز«ویگا» قرار دارد که حدود نیمی از سهام آن متعلق به «گازپروم ژِرمانیا»است. باقیمانده سهام شرکت‌های «گاسکاد» و «ویگا» متعلق به شرکت آلمانی«مینترشل دیا» است که مالک آن یک ثروتمند روس به نام «میخائیل فردمن» است.

مالکیت این فرد پس از تحریم‌های اخیر به یک سوم تقلیل یافته است. شرکت «وینگاس» با وابستگی ۱۰۰درصد به گازپروم ژِرمانیا با سهم ۲۰ درصدی در بازار نقش کلیدی در توزیع گاز در آلمان به ویژه برای بخش‌های خدمات عمومی شهرداریها، مراکز صنعتی و نیرگاه‌های برق بر عهده دارد.

قیمومیت آلمان بر شرکتهای وابسته به «گاز پروم» در ۳۰ سپتامبر(۸مهر) پایان می‌پذیرد. پس از آن دولت آلمان دو گزینه دارد: ملی کردن آنها یا انتقال به مالکان جدید.

شرکت « رُزنِفت» آلمان نیز که وابسته به غولهای نفتی روسیه است یک چهارم از واردات نفت خام آلمان را برعهده دارد. این شرکت سهامدار اصلی پالایشگاه «پی سی کِی دو اِشوِد» در شرق برلین است.

در این پالایشگاه بر روی ۶/۱۱میلیون تن نفت خام در سال کار می‌شود و این معادل ۱۱ درصد مصرف کل نفت آلمان است. این شرکت در نظر دارد سهم۵/۳۷ درصدی شرکت انگلیسی هلندی شل را نیز خریداری کند تا بدینوسیله میزان سهام آن به ۹۲ درصد برسد.

دفترفدرال کارتل‌ها انجام این معامله را قبل آغازجنگ روسیه و اوکراین تأئید کرده بود. وزارت اقتصاد آلمان درحال بررسی نحوه توقف این معامله است. شرکت «رُزنِفت» همچنین ۲۴درصد سهام پالایشگاه «میرو» و ۲۹ درصد سهام پالایشگاه« بایِرنُویل» در جنوب آلمان را در مالکیت خود دارد.

همانند شرکت «گاز پروم» در امور گاز شرکت «رُزنفت» درپشتیبانی و توزیع امور نفتی آلمان نقش به سزایی دارد. نشریه « هَندِل اِشبِلات» بر این باوراست  شرکت‌های وابسته به این شرکت در آلمان چهار هزار مشتری دارند.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا