مناظرات اتحادیه اروپا، طرح کاهش مصرف گاز را اصلاح کرد

  کد خبر: 01050192636

ترجمه: سلیم حیدری

نمایندگان اروپا روز جمعه در مورد پیشنهادی از سوی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه همه اعضای اتحادیه استفاده از گاز طبیعی را کاهش دهند تا برای کاهش احتمالی عرضه روسیه آماده شوند، بحث کردند. این اتفاق زمانی افتاد که برخی از دولت‌ها از اجرای این طرح خودداری کردند.

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه پیشنهاد کرد که همه کشورهای اتحادیه اروپا باید مصرف گاز خود را از اوت تا مارس (مرداد تا فروردین) ۱۵ درصد کاهش دهند. این هدف‌گذاری در ابتدا داوطلبانه بود، اما در صورت اعلام وضعیت اضطراری توسط کمیسیون، اجباری می شد.

اما از همان ابتدا، این پیشنهاد با انتقاد طیفی از کشورها مواجه شد. اسپانیا، پرتغال و یونان از جمله شدیدترین مخالفان در بین این کشورها هستند. این در حالیست که دیپلمات‌ها می‌گویند دانمارک، فرانسه، ایرلند، ایتالیا، مالت، هلند و لهستان نیز نسبت به دادن اختیار به کمیسیون برای اعمال این محدودیت‌ها ملاحظاتی دارند.

به گفته دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، بر اساس پیشنهاد جمهوری چک، که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، دولت های اتحادیه اروپا باید هر پیشنهادی از سوی این کمیسیون برای اجباری کردن کاهش مصرف گاز را تایید کنند.

متن اصلاح شده این طرح، همچنین دوره زمانی را که سیستم برای آن اعمال می شود از دو سال به یک سال کاهش می دهد تا بر ماهیت اضطراری این اقدام تاکید شود.

برخی از کشورها شکایت دارند که کاهش یکنواخت ۱۵ درصدی برای محافظت از کاربران صنعتی تشنه گاز در سایر مناطق، آسیب بسیار زیادی به خانوارها در برخی از بخش‌های اتحادیه اروپا وارد می‌کند.

نمایندگان در روز دوشنبه، پیش از برگزاری نشست اضطراری وزرای انرژی که برای دستیابی به توافق طراحی شده است، درباره تجدید نظرهای احتمالی بیشتر بحث خواهند کرد.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: “این فقط یک تنظیم دقیق نیست. هنوز کارهای بیشتری باید انجام شود.”

ترزا ریبرا، وزیر انرژی اسپانیا روز جمعه در نامه‌ای به اتحادیه اروپا گفت که اسپانیا با هدف نهایی پیشنهادهای اتحادیه اروپا موافق است، اما معتقد است که اقدامات موثرتری نسبت به کاهش یکسان و اجباری تقاضای گاز وجود دارد.

وی با بیان اینکه اسپانیا متعهد به تعامل سازنده است، نوشت: «ضروری است که واکنش اروپا به این وضعیت، ناعادلانه و از نظر اقتصادی مضر برای شهروندانمان تلقی نشود».

اتحادیه اروپا روز جمعه گفت که نیاز به کاهش مصرف گاز واضح است و موضوع انرژی می تواند به سرعت به یک مشکل اقتصادی گسترده تر تبدیل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «این بر اساس این واقعیت است که خطر جدی قطع عرضه گاز از روسیه وجود دارد و ما باید برای این احتمال آماده شویم. این اولین بار نیست که ما بحث‌های شدیدی را در مورد موضوعات مهم انجام می دهیم.»

منبع: رویترز

خروج از نسخه موبایل