مناقشه جوبایدن و مدیر آمازون بر سر قیمت بنزین

  کد خبر: 14040190056

محمود نواب مطلق

میان «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «ِجف بِزوس» مدیر آمازون بر سر قیمت بنزین مناقشه‌ای در گرفته است.

این غول دیجیتالی راه‌اندازی جایگاه های سوخت و تعیین قیمت بنزین در آنها را برعهده دارد. «بایدن» از او خواسته است به مناسبت تعطیلات آخر هفته‌ای که مصادف با جشن‌ملی در آمریکا شده، قیمت بنزین را کاهش دهد. این درخواست خشم «بِزوس» را برانگیخته است.

او معتقد است این درخواست یا ناشی ازتلاش برای یک حرکت انحرافی است و یا ناشی از یک سوء‌برداشت از پویایی بازار است.

قیمت هر گالن بنزین در اوایل ماه ژوئن(خرداد) از قیمت نمادین ۵دلاری خود برای اولین بار در آمریکا بالاتر رفت. بعد از آن کمی پائین‌تر آمد اما کماکان در مقایسه با قیمت ۱۰/۳ دلاری سال گذشته‌اش بالاست.

«جوبایدن» در توئیت خود به مناسبت تعطیلات آخر هفته که منتهی به روز دوشنبه ۴جولای (۱۳ تیر) روز جشن ملی آمریکا شده است نوشت:« پیام من خطاب به شرکت های مسئول اداره جایگاه های بنزین و تعیین کنندگان قیمت آنست. ما در حال جنگ هستنم و وضعیت جهان خطرناک است» وی به همین مناسبت خواستار کاهش قیمت بنزین شده بود.

مدیر آمازون ضمن ابراز نارضایتی خود از این پیام گفت: «تورم دلیل اصلی چنین پیامهایی از سوی کاخ سفید است.» او در ادامه خود را در کنار سایر غول های نفتی قرار می‌دهد و می‌گوید: «قیمت ها در بازارهای جهانی تعیین می‌شوند و این روند پویای بازار است که قیمت را تعیین می‌کند و در اختیار ما نیست».

کاخ سفید در پاسخی خشن به او توسط سخنگویش خانم« کارین ژان پییِر» که به کمک «جوبایدن» آمد گفت: «قیمت سوخت در جهان در ماه گذشته ۱۵ دلارکاهش یافته در حالیکه قیمت بنزین در جایگاه ها به این نسبت پائین نیامده است».

از سوی دیگر«جان کِربی» هماهنگ کننده ارتباطات کاخ سفید در مسائل راهبردی نیز از رئیس جمهور آمریکا در این خصوص دفاع کرد و گفت: «رئیس جمهور بسیار سخت در چند جبهه برای کاهش قیمت بنزین در جایگاهها تلاش می‌کند».

وی همچنین به طرح خود برای تعلیق مالیات بر سوخت در فصل تابستان اشاره کرد. هدف از این کار« کاهش یک دلاری هر گالن بنزین»عنوان شده‌است. در فرانسه نیز قیمت بنزین در جایگاه های سوخت مورد بحث است.

« فابیان روسِل» نماینده کمونیست مجلس فرانسه در اواخر ماه ژوئن (اوایل تیر) سخن از یک پیشنهاد قانونی برای کاهش ۳۵ سانتیمی مالیات بر بنزین می‌گفت. وی همچنین بر وضع مالیات بر منافع شرکتهای نفتی تأکید داشت.

جمهوری خواهان فرانسه نیز طرفدار وضع مالیات بر سوخت به منظور رسیدن قیمت بنزین در جایگاهها به کمتر از یک ونیم یورو در هر لیتر هستند.

از سوی دیگر«کلِمان بون» مسئول امور اتحادیه اروپا در این مورد می‌گوید: «ما قصد نداریم در این مورد مالیاتی وضع کنیم. تنها هدف ما آنست تلاش کنیم قیمت بنزین در جایگاهها کاهش یابد».

وزیر اقتصاد فرانسه «برونولومِر» نیز در این خصوص می‌گوید: «ما علاقه‌مند هستیم کاهش قیمت بنزین مستقیما در جایگاهها اعمال شود تا اینکه از طریق وضع مالیات به وسیله دولت این امر صورت پذیرد». او شرکت توتال انرژی را برای کاهش قیمت بنزین در جایگاه تحت فشار قرار داده است.

این غول نفتی قبلا در فصل بهار ۱۰ سانتیم در هر لیتر سوخت به مشتریانش تخفیف داده بود. برای فصل تابستان نیز اعلام کرده‌ در هر لیتر کاهش ۱۲ سانتیمی در جایگاههای سوخت بزرگراهها در نظر گرفته‌است.

«برونو لومِر» خواستار تلاش بیشتر در این زمینه شده‌است. او همچنین در مورد ادامه تخفیف ۱۸ سانتیمی تا آخر سال سخن گفت. این تخفیف قرار بود پایان ماه جولای( اوایل مرداد) پایان پذیرد.

از نظر وزیراقتصاد فرانسه درمقایسه با وضعیت جهانی فرانسه چندان هم موقعیت بحرانی ندارد. به عنوان مثال در سریلانکا روز یکشنبه۳جولای (۱۲ تیر) ارزش روزانه ذخایر سوخت به پائین‌ترین حد خود رسید.

این امر منجر به توقف حمل ونقل عمومی شد. بحران اقتصادی که از سال ۱۹۸۴ (۱۳۶۳) زمان استقلال آن  تاکنون  دراین کشور بی‌سابقه بوده است.

منبع: روزنامه تریبیون

خروج از نسخه موبایل