موفقیت فرانسوی‌ها با فروش تاریخی ۸۰ فروند جنگنده به امارات

  کد خبر: 14090059379

ترجمه: محمود نواب مطلق

شرکت هواپیماسازی «داسوُلت» سازنده فرانسوی هواپیماهای جنگی مهمترین قرارداد خارجی خود را با امارات امضاء کرد. این قرارداد بی‌سابقه به عنوان ششمین موفقیت بین المللی این شرکت محسوب می‌شود. فرانسه تاکنون قراردادی به این اهمیت در سطح بین المللی امضاء نکرده بود.

امارات متحده عربی طی سفر دوروزه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه از ۲تا۴ دسامبر (۱۱ تا۱۳ آذر) به این کشور۸۰ هواپیمای جنگی رافائل به فرانسه سفارش داد. قراردادی محکم، بدون هیچ گونه تبصره و جبران خسارت.

امضای این قرارداد به تصویب «اریک تراپیِه» مدیرعامل شرکت هواپیماسازی جنگی «داسوُلت» و «طارق عبدالرحیم الحوثانی» مدیرعامل شورای توازن اقتصادی امارات که مسئولیت امور دفاعی و امنیتی را نیز برعهده دارد رسید و در حضور مکرون رئیس جمهور فرانسه و شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده نیروهای مسلح امارات  امضاء شد.

قبل از این، دو قرارداد نظامی دیگر نیز امضاء شده بود. قراردادی با شرکت موشک‌سازی اروپایی «اِم بِ دِ آ» که موشک‌های هوا به هوای « میکا اِن ژِ»، ناو جنگی «بلاک شاهین» و نسخه صادراتی «اسکالپ» را تولید می‌کند. سومین قرارداد نیز با شرکت هواپیماسازی «ایرباس» برای تولید ۱۲ هلی‌کوپتر ترابری «کاراکال» توسط امارات منعقد شد.

مجموع این سه قرارداد ۱۷ میلیارد یوور ارزش دارد. برجسته‌ترین آن به ارزش ۱۴ میلیارد یورو مربوط به خرید هواپیماهای جنگی رافائل است. «اریک تراپیِه» مدیرعامل شرکت هواپیماسازی جنگی «داسوُلت» ضمن ابراز خرسندی از عقد این قرارداد می‌گوید:« فروش ۸۰ فروند هواپیمای رافائل برای فرانسه موفقیت مهمی است.

من به این قرارداد افتخار می‌کنم و از مقامات امارات متحده عربی به دلیل حسن اعتمادشان بسیار سپاسگزارم. پس از خرید هواپیماهای میراژ ۵ و ۲۰۰۰، خرید این هواپیماها روابط راهبردی میان دو کشور را به شکل بی‌سابقه‌ای مستحکمتر خواهد کرد. نیروی هوایی امارات شریک تاریخی و برجسته شرکت ما، از این قرارداد منفعت بسیار خواهد برد.»

وزارت دفاع فرانسه نیز باتمجید از این قرارداد تأکید کرد:« امضای این قرارداد منجر به تقویت مشارکت‌ها وهمکاری‌های راهبردی، نظامی و فنی  میان فرانسه و امارات خواهد شد.»

این قراردادها نشان می‌دهد، امارات در حقیقت خواهان دستیابی به تجهیزات فنی و نظامی در سطح عالی کاربردی و عملیاتی است. درست مانند آنچه ارتش فرانسه، خود از آن بهره می‌برد. ابوظبی هواپیمای رافائلی را سفارش داده است که مراحل توسعه خود را طی می‌کند و در حد استاندارد اِف ۴ است و خود فرانسه هنوزآن را سفارش نداده است و در نظر دارد این امر را به سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) موکول کند.

از اینرو تاریخ اولین تحویل این هواپیماها به امارات از سال ۲۰۲۷(۱۴۰۶) آغاز و تا سال ۲۰۳۱(۱۴۱۰) به طول خواهد انجامید. در این فاصله زمانی ارتش امارات از۸۰ هواپیمای شکاری آمریکایی اِف ۱۶ و ۶۰ میراژ۹-۲۰۰۰ خود بهره می‌برد.

رافائل با استفاده از تجربیات ارتش فرانسه مراحل پیشرفت توسعه قابلیت‌های خود را به سرعت طی می‌کند. طی سفر سه روزه مکرون به کشورهای خلیج‌فارس به جز قراردادهای نظامی حداقل ۳۰ میلیارد یورو در زمینه‌های دیگر نیز قرارداد امضاء می‌شود.

اما قراداد رافائل اهمیت فوق العاده ای دارد. ده سال است دوکشور در حال نهایی کردن این قرارداد بودند. وزارت دفاع فرانسه بر این باور است که: «هردو کشور به منزوی شدن آمریکا در این منطقه پی‌بردند.

بنابراین از یک سال پیش بحث نهایی شدن سریع‌تر این قرارداد آغاز شد و خود مکرون، شرکت هواپیماسازی و وزارت دفاع فرانسه با هم افزایی یکدیگر در نهایت کار را به جایی رساندند که این قرارداد امضاء شود. رافائل در بالاترین سطح کیفیت جهانی قرار دارد.»

از سوی دیگر«اریک تراپیِه» مدیرعامل شرکت هواپیماسازی جنگی «داسوُلت» نیز معتقد است:« این هواپیما به جهت داشتن قابلیت تغییر استاندارها و رساندن آن به بالاترین حد و گذراندن مراحل آزمایشی خود در عملیاتهای مختلف جنگی در آفریقا بسیار کاربردی و قابل اطمینان است.»

سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) درحالی به پایان خود نزدیک می‌شود که چهار کشورامارات، مصر، یونان و کرواسی خواهان استفاده از این هواپیمای جنگی در ارتش خود هستند.

بنابراین شرکت «داسوُلت» باید تولید خود را از یک به دوهواپیما در ماه افزایش دهد. بدین ترتیب هزاران شغل از این مسیر در فرانسه در زمینه‌های گوناگون فنی و موتوری وسایر بخش‌های هواپیماسازی به وجود خواهد آمد. ظرف شش سال گذشته با شروع فروش رافائل به مصر در سال ۲۰۱۵(۱۳۹۴) و با احتساب تعداد هواپیماهای رافائل قرارداد با امارات تاکنون تعداد سفارشات آن به ۴۲۸ عدد می‌رسد که ۲۳۶عدد بین‌المللی بوده است.

این ارقام صادرات ۵۵ درصدی را برای رافائل رقم زده است.از زمان آغاز دوران جنگ سرد که کشورها به تقویت نیروی نظامی خود روی آوردند فرصتی پیدا شد تا کشورهای سازنده تجهیزات جنگی از این موقعیت استفاده کنند و تمام این کشورها تا امروز همچنان به دنبال کسب سهم از این بازار هستند.

منبع: فیگارو

خروج از نسخه موبایل