میزان کارآمدی پاسخ اروپا به طرح حمایت از صنایع سبز بایدن

  کد خبر: 171101119894

اتحادیه اروپا در اجلاس ۹ و ۱۰ فوریه (۲۰ و ۲۱ بهمن) به بررسی ایجاد صندوقی اروپایی برای حمایت از صنایع اروپا به‌ منظور رقابت به طرح ضد تورمی بایدن با بودجه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار در حمایت از صنایع سبز «ساخت آمریکا » می‌پردازد.

اما کشورهای عضو این اتحادیه هنوز به یک راهبرد صنعتی  برای حمایت از صنایع «ساخت اروپا» دست نیافته‌اند.

آیا «اورسولافُن دِر لِیِر» خطر طرح ضد تورمی بایدن را درک کرده است؟ سخنان روز چهارشنبه اول فوریه (۱۲بهمن) او این را نشان نمی‌دهد. «ما از اجرای طرح بایدن خرسندیم.

ما مدتهاست براین اعتقادیم که مبارزه با گرمایش اقلیمی یک ضرورت آشکاراست.» وی که به مناسبت معرفی طرح اروپا دراین زمینه سخن می‌گفت درعین حال دغدغه خودرا نیز ازموضوع «نقش آفرینی اروپا با سلاح برابر در صحنه جهانی در رقابت با آمریکا» ابراز کرد.

ماه هاست دولت های اروپایی در فکر طرحی برای رقابت با طرح حمایت ۴۰۰ میلیارددلاری بایدن از صنایع سبز آمریکا از قبیل تولید باتری و انرژی‌ سبز هستند.

صنعتگران قاره‌کهن خود نیز به این موضوع آگاهند که این طرح تا اندازه زیادی می‌تواند درتمایل به مهاجرت صنایع از اروپا به آمریکا به دلیل وجود این حمایتها مؤثر باشد. جذابیتهای این حمایتها بسیار زیاد است.

آمریکا وعده داده علاوه براین حمایت های مالی کمک هایی نیز برای خرید محصولات «ساخت آمریکا» در نظر بگیرد و درضمن  انرژی خود را نیز به گونه‌ای غیرقابل رقابت با قیمتی تا شش برابر کمتر عرضه کند.

اتحادیه اروپا نیز در واکنش به ارائه تسهیلات بیشتر براساس تقاضای پاریس پرداخته است. «اورسولافُن دِر لِیِر» درهمین چارچوب روز چهارشنبه اول فوریه (۱۲بهمن) از تسهیل صدور مجوز تأسیس کارخانه، بهره‌برداری از معادن فلزات اساسی درخاک اروپا و به‌ویژه ارائه کمهای مالی به صنایع سبز از جمله مشوق های مالیاتی خبرداد.

اما به محض اعلام این تسهیلات «مارگریت وستاگر» کمیسراروپا درامور رقابت نیز گفت میزان ارائه این تسهیلات درزمان محدودی انجام می‌شود و حجم آنها نیز محدود خواهدبود. این تناقضات آشکار درسخنان مقامات اتحادیه اروپا حکایت از تنشهای موجود میان آنها درموضوع کمکها دارد.

«آن سوفی» کارشناس اقتصادی مؤسسه حسابرسی «بِ دِ اُ» فرانسوی دراین خصوص معتقد است: «طبق معمول اروپا دراین مورد متحد نیست و منطق ملی‌گرایی غالب است. کشورهای حوزه شمال مخالف هرگونه حمایت به منظور حفظ بازارهای صادراتی خود هستند.

فرانسه که طرفدار حمایت هوشمند از صنایع و اختصاص کمکهایی نظیر طرح بایدن است؛ تنها مانده‌ است.»

اگر آلمان و فرانسه به عنوان قدرت های مطرح اتحادیه اروپا طرفدار این حمایت های مالی از صنایع باشند سایر کشورها به‌دلیل نداشتن امکانات از آنها پیروی نمی‌کنند و بدین ترتیب کشورهای کوچکتر اروپا خواستار جدایی اقتصادی از منطقه یورو خواهند شد.

در زمینه تأمین منابع مالی این کمک ها نیز در اتحادیه اروپا اختلاف نظرهای موجود همان نتایج را به بار می‌آورد. موضوع یک وام مشترک که دراجلاس ۹و۱۰فوریه (۲۰ و۲۱بهمن) مطرح می‌شود مورد توافق جمعی نیست هرچند آلمان، سوئد و هلند مخالف این موضوع هستند.

دراین فضای اختلاف نظرهای فراوان تنها راه پیش روی کمیسیون اروپا استفاده از منابع ۲۵۰ میلیارددلاری موضوع طرح حمایت از صنایع انتشارصفر گازهای گلخانه‌ای خواهدبود. این طرح به‌منظور حمایت از فعالیت های مبارزه با گرمایش اقلیمی و دوران‌گذار انرژی به‌تصویب رسیده‌ بود.

این مبلغ نزدیک مبلغ طرح بایدن وهمچنین نزدیک مبلغ اعلامی ۳۵۰میلیارد دلاری «تیِری بروتون» کمیسر اروپا دربازارهای داخلی به‌منظوررقابت با آنست.

به اعتقاد «آن سوفی»: «اروپا بی‌جهت نگران مبلغ۴۰۰ میلیارد دلار کمکهای طرح بایدن است.

زیرا اختصاص این رقم برای سالهای متمادی چندان هم زیاد به نظر نمی‌رسد. علاوه براین براساس طرح بایدن این رقم صرفا دراختیار صنایع داخل خاک آمریکا قرارداده خواهد شد.

آمریکائی ها برای ایجاد یک ساختار اقتصادی کارآمد در آینده به ارائه کمکها به صنایع ساخت آمریکا همزمان با کمک به خرید آنها می‌ اندیشند. اروپا بیش‌از هرچیز باید به فکر استفاده از زمان باشد. باید زودتر تصمیم بگیرد و عمل کند.

درغیر اینصورت دررقابت میان آمریکا و چین برای برتری یابی صنعتی و فناوری در قرن بیست‌ویک عقب میماند.»

وی از اینکه کمک های مالی اروپا درحوزه انتقال انرژی بدون شرط صرف تولید صفحات خورشیدی و خودرهای برقی درچین می‌شوند اظهار تأسف می‌کند.

کارشناسان اقتصادی براین باورند اروپا باید سریعتر به فکر صنایع خود باشد. این صنایع درحال حاضر نیازمند کمک هستند واگر دیرشود دیگران جای آنها را می‌گیرند.

منبع: روزنامه تریبیون

خروج از نسخه موبایل