کد خبر: 130303161671
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

نحوه خرید اینترنتی نان | زمان اجرای طرح چقدر است؟

فروش اینترنتی نان در کشور امر چندان رایجی نیست و کمتر از یک درصد کل فروش نان در کشور از طریق اینترنتی انجام می‌شود که این موضوع در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد، تبریز یا اصفهان به شکل فراگیرتری مشاهده می‌شود.

حالا دولت با هدف ساماندهی فروش اینترنتی نان به این موضوع ورود کرده و به تازگی اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای دستورالعمل فروش اینترنتی نان را ابلاغ کرده است که طبق آن امکان خرید غیرحضوری نان با رعایت نوبت‌دهی فراهم می‌شود.

مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در مورد اهداف و جزئیات طرح فروش اینترنتی نان به همشهری می‌گوید: در فروش اینترنتی نان دو مسئله کلیدی همواره مورد توجه و نارضایتی مردم بوده است. نخست آنکه نانوایان در فروش اینترنتی، نوبت را رعایت نمی‌کردند؛ یعنی اگر فردی به صورت اینترنتی اقدام به خرید نان می‌کرد، نانوا بدون توجه به افرادی که برای خرید حضوری در صف حضور دارند، اقدام به پخت و ارسال نان برای خریدار اینترنتی می‌کند و این مسئله موجب رنجش خاطر مردمی می‌شد که در صف خرید حضور دارند. مسئله دومی که در فروش اینترنتی نان با آن مواجه بودیم عدم رعایت قیمت مصوب و قیمت‌گذاری سلیقه‌ای سکوهای فروش نان بود که این موضوع به دلیل ضعف ساختاری و نبود دستورالعمل نرخگذاری بود.

نانوایی‌های مجاز برای فروش اینترنتی

محمد رسول نظافتی با بیان اینکه در جلسه کارگروه تنظیم بازار در مورد فروش اینترنتی نان همه اعضای این زنجیره شامل بخش خصوصی، سکوهای اینترنتی، اتحادیه نانوایان سنتی و اتحادیه نانوایان صنعتی و وزارت صمت و مرکز اصناف ایران و نهادهای دیگر حاضر بودند، عنوان می‌کند: برای رعایت نوبت مشتریان حضوری، تمهیداتی اتخاذ شده است به این صورت که سکوهای اینترنتی فقط با نانوایانی وارد همکاری شوند که زیرساخت نوبت‌دهی متصل به طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان را داشته باشند. یعنی نانوایی‌هایی مجوز و شرایط عرضه اینترنتی نان را دارند که زیرساخت نوبت‌دهی متصل به طرح هوشمندسازی را داشته باشند.

نحوه خرید اینترنتی نان

طبق الگوی جدید تعریف‌شده برای فروش اینترنتی نان، هنگامی که کسی به صورت اینرنتی اقدام به خرید می‌کند، اگر زیرساخت نوبت‌دهی در نانوایی وجود داشته باشد او از طریق سامانه نظر (nazar.ir) می‌تواند نوبت خود را ملاحظه کند و بفهمد نفر چندم صف خرید نان است و متعاقب آن، پیک سکوی اینترنتی زمانی که به واحد نانوایی مراجعه می‌کند به دلیل اینکه شماره نوبت سفارش‌دهنده نان مشخص است طبق نوبت اقدام به تحویل گرفتن نان می‌کند و به این ترتیب حق مشتریان حاضر در صف تضییع نمی‌شود.

زمان اجرای طرح

مطابق اطلاعیه اتاق اصناف ایران عنوان شده است که دستورالعمل جدید فروش اینترنتی نان به مدت ۳ ماه به صورت آزمایشی اجرا و پس از آن به صورت قطعی لازم‌الاجرا خواهد بود.

مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در مورد زمان اجرای طرح می‌گوید: در حال حاضر زیرساخت‌های اجرای طرح در حال اجراست و سکوها و نانوایان حدود یک ماه زمان دارند تا در صورت تمایل به مشارکت در عرضه اینترنتی نان زیرساخت‌های عرضه اینترنتی نان را مطابق الگوی جدید را فراهم کنند و زمانی که زیرساخت‌ها به طور کامل فراهم شد جزئیات اجرایی آن از طریق رسانه‌ها به همه مردم اعلام می‌شود.

تخصیص یارانه به تولیدکنندگان نان‌های صنعتی

مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان همچنین از تخصیص یارانه به تولیدکنندگان نان‌های فانتزی خبر می‌دهد و می‌گوید: به دلیل اینکه نان‌های صنعتی کیفیت مطلوب‌تر و ماندگاری بالاتری دارند دولت به دنبال افزایش سهم این نان‌ها در سبد مصرفی مردم است بر این اساس در زیرساخت‌های جدید فروش اینترنتی نان، با توجه به اینکه سفارشات به صورت برخط به سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان منتقل می‌شود ما به ازای میزان سفارشات به کارخانه‌های تولیدکننده نان‌های صنعتی آرد یارانه‌ای تخصیص پیدا خواهد کرد.

نظافتی می‌افزاید: بر این اساس، از این به بعد کارخانه‌های تولید نان‌های صنعتی که تا به امروز با آرد غیر یارانه‌ای اقدام به تولید و عرضه نان می‌کردند زمانی که تولیدات خود را در سکوهای فروش اینترنتی نان عرضه کنند تولیداتشان به قیمت آرد یارانه‌ای محاسبه می‌شود و با این اقدام در مجموع هزینه‌های مردم در تامین نان‌های صنعتی کاهش پیدا می کند.

منبع: روزنامه همشهری

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا