نهایی شدن مقررات اتحادیه اروپا برای حذف فعالیت‌های غیرقانونی از اینترنت

  کد خبر: 05020179619

براساس قوانین جدید اتحادیه اروپا شبکه‌های اجتماعی باید محتویات غیرقانونی را به طور کامل از اینترنت حذف کنند و در این زمینه با مقامات همکاری بیشتری به عمل آورند.

روزشنبه ۲۳آوریل (۳اردیبهشت) اتحادیه اروپا مقرارتی را به تصویب نهایی رسانید که براساس آن با هرگونه فعالیت ضد اخلاقی، دعوت به خشونت، تقلبکاری و اطلاع رسانی نادرست تبلیغاتی در فضای مجازی مبارزه جدی خواهد‌کرد.

حدود یکسال ونیم است در اتحادیه اروپا برروی این مقرارت بحث و بررسی می‌کنند. با تصویب آنها غول‌های فضای مجازی متا و آمازون باید تمامی موارد برخلاف قانون که برشمرده شده‌است را از صفحات خود حذف‌کنند و در این خصوص ملزم به همکاری با مقامات دولتی شده‌اند.

خانم « اورسولا فون دِرلِیِر» رئیس کمیسیون اروپا ضمن ابراز خرسندی از نهایی شدن این مقررات گفت:« این یک توافق تاریخی است. قوانین جدید ما ضمن محافظت از کاربران بر خط در فضای مجازی؛ آزادی بیان و فرصتها را برای بنگاه‌های اقتصادی نیزتضمین می‌کنند.»

قانون خدمات دیجیتال که به تازگی نهایی شده‌است در حقیقت یکی از دو طرح بزرگیست که در دسامبر ۲۰۲۰(آذر۱۳۹۹) خانم « مارگاریت وِستاژه» کمیسر اروپا در امور رقابت و آقای «تیِری بروتون» کمیسراروپا در امور بازارهای داخلی برای اولین بار پیشنهاد دادند.

بخش اول آن یعنی قانون تجارت دیجیتال که با عملکردهای ضد رقابتی مبارزه می‌کند در اواخر ماه مارس(اسفند) نهایی شد. قانون خدمات دیجیتال عملا قوانینی را که از ۲۰ سال پیش تاکنون در مورد تجارت الکترونیک وجود داشته و به کار گرفته می‌شد؛ به روز رسانی کرده است.

در آن زمان بسیاری از فضاهای مجازی موجود یا نبودند و یا کاملا نو پا بودند. هدف اصلی این قانون جدید از بین بردن فضاهای ممنوعه در اینترنت است.انحرافات موجود در فضای مجازی به نحو چشمگیری در اخبار مشاهده می‌شود.

وجه تاریک دیگر در فضای مجازی به خرید و فروش اینترنتی بازمی‌گردد که با ورود کالاهای تقلبی به آن به ویژه در خصوص اسباب‌بازی بچه‌ها که سلامتی آنها را نیز به خطر می‌اندازد ضرورت مقابله با آن را بیش از پیش آشکار می‌کند.

براساس قوانین جدید به محض آنکه گردانندگان فضای مجازی از محتویات غیرقانونی موجود در فضای خود (براساس قوانین ملی و اروپایی) مطلع شوند باید آن را حذف‌کنند.

همچنین کاربران مظنون به استفاده از این محتویات خلاف قانون باید تعلیق شوند. براساس قانون جدید خدمات دیجیتال برای مبادلات اقتصادی در فضای مجازی قبل از عرضه محصول هویت تولیدکنندگان آن باید شناسایی شود.

براساس قانون جدید وضعیت پرداخت‌ها نیز باید کاملا شفاف و قابل رسیدگی باشند.

قانون خدمات دیجیتال در بردارنده الزامات جدیدی برای حدود بیست شرکت بزرگ فعال در عرصه فضای مجازی با بیش از ۴۵ میلیون کاربر در اتحادیه اروپاست. مهمترین این شرکت‌ها« گوگل، فیس‌بوک، آمازون، مایکروسافت، توئیتر،تیک‌تاک و بوکینگ‌آپ » هستند.

این شرکت‌ها خودشان نیز باید اقداماتی برای شناسایی محتویات خلاف قانون و جلوگیری از بروز آنها در فضای مجازی خود به‌عمل آورند. از اینرو ملزم هستند اطلاعات داده‌ها و الگوریتیم‌های سفارش‌های خود را کاملا شفاف‌سازی کنند.

این شرکت‌ها در سال یکبار به وسیله نهادهای مستقل و تحت نظارت کمیسیون اروپا حسابرسی می‌شوند و در صورت نقض قوانین و تکرار آن تا ۶درصد گردش مالی سالانه خود جریمه خواهند‌شد.

براساس قوانین جدید استفاده از عقاید سیاسی به منظور هدف‌گذاری‌های تبلیغاتی در فضای مجازی ممنوع است.

قانونگذارن اتحادیه اروپا در این قانون جدید براین باورند:« هرآنچه در فضای غیرمجازی خلاف قانون است در فضای مجازی نیز خلاف قانون است.»

پنجشنبه۲۱آوریل(اول اردیبهشت) « هیلاری کلینتون» وزیر امورخارجه اسبق آمریکا خواستار اعمال این قانون جدید به دلیل « اجرای اصول مردمسالاری قبل از آنکه خیلی دیر شود» شده بود.

به عقیده او:« سالیان دراز در فضای مجازی از اطلاع‌رسانی نادرست سوء‌استفاده‌های فراوانی شد که این امر خود گسترش افراطی‌گری را به دنبال داشت. بدون آنکه گردانندگان این قبیل فضاهای مجازی درمورد آن پاسخگو باشند.»

از سوی دیگر« فرانس هوگِن» فعال عرصه دیجیتال نیز ضمن ابراز خرسندی فراوان از نهایی‌شدن قانون خدمات دیجیتال به وسیله اتحادیه اروپا و با انتقاد از انفعال حاکم بر فیس‌بوک در برابر خطرات موجود در این فضای مجازی ابراز امیدواری کرد این قانون بتواند به عنوان مرجعی برای همه کشورها منجمله آمریکا مورد استفاده قرار گیرد.

پس از جنگ اوکراین و روسیه نیز موضوع اطلاع رسانی نادرست و انتشار اخبار کذب در فضای مجازی خود باعث شد تا حساسیت بیشتر در اجرای هر چه سریعتر این قانون فراهم شود.

منبع: فیگارو

خروج از نسخه موبایل