جدی تر شدن نگرانی بازارهای جهانی از ورشکستگی احتمالی غول املاک چین

  کد خبر: 02070047510

ترجمه: محمود نواب مطلق

 وضع مالی شرکت «اِوِرگراند» نگرانی‌های جهانی را برانگیخته است. این شرکت که غول املاک و مستغلات چین در بخش‌های مختلف ساخت‌و‌سازهای تجاری، اداری و مسکونی محسوب می‌شود، به دلیل بدهی بسیار سنگین خود مهر و موم شد.

بر اساس مطالب مندرج در نشریه اقتصادی سکوریته تایمز، شو جیایین، مدیر این شرکت، سه‌شنبه، ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور)، طی نامه‌ای  به اطلاع کارکنان این شرکت رساند: «گروه اِوِرگراند اعتقاد راسخ دارد می‌تواند از این موقعیت بحرانی خارج شود.»

با این حال، ورشکستگی این گروه بزرگ املاک و مستغلات چینی آثار زیانباری در سطح جهانی خواهد داشت. شرکت اِوِرگراند که در سال ۱۹۹۶ (۱۳۷۵) تأسیس شده است به طور مستمر فعالیت‌های خود را تنوع و گسترش داده است. این گروه در ۲۸۰ شهر جهان  در زمینه ساخت منازل مسکونی، دفاتر اداری و تجاری، تولید مواد غذایی و آب‌های معدنی به نام اِوِرگراند اسپرینگ فعالیت می‌کند.

علاوه بر این، در زمینه ساخت پارک‌های سرگرمی بزرگتر از رقیب خود، دیسنی،  فعالیت‌های اینترنتی و دیجیتالی، بیمه، گردشگری و حوزه سلامت نیز سرمایه‌گذاری کرده است.

این گروه به صورت مستقیم ۲۰۰ هزار و به صورت غیر مستقیم ۸/۳ میلیون شغل ایجاد کرده است. بدهی این گروه به مشتریان، شرکای مالی و سرمایه‌گذارانش در ۳۰ ژوئن (۹تیر)  بالغ بر ۲۸۰ میلیارد یور برآورد شده است.

بروک سیلور، مدیر سرمایه‌گذاری در شرکت کایی یوآن کاپیتال این گروه معتقد است:« قطعا گروه اِوِرگراند مشکلات فراوانی دارد؛ اما دارایی‌های فراوانی هم دارد که می تواند بر مشکلاتش غلبه کند.

فقط  به زمان نیاز دارد. این شرکت در پرداخت‌های خود تأخیر داشته است. بدهی‌ها به سرعت انباشته می شوند و باید از دارایی‌های شرکت برای بازپرداخت آنها در زمان مناسب استفاده کرد.»

اما جکسون وُنگ، مدیرشرکت آمبر هیل کاپیتال این گروه می‌گوید:« احتمال بازپرداخت کامل بدهی‌ها کم است و اعمال شیوه‌هایی چون تنزیل و یا تغییر ساختاری این بدهی‌ها در آینده ضرورت دارد.»

مقامات چینی نیز نگران تبعات اجتماعی ورشکستگی گروه بزرگ اِوِرگراند هستند؛ اما در نظر ندارند به این شرکت فعال بخش خصوصی کمک کنند تا به عنوان نمونه‌ای برای این کار تبدیل نشود.

نتیجه آنکه دولت چین تا زمانی که این تهدید فراگیر نشود و اقتصاد چین را در معرض خطر جدی قرار ندهد اقدامی نخواهد کرد.

منبع: یورونیوز

خروج از نسخه موبایل