نیروگاه های اتمی فرانسه بر اثر موج گرما عرق می ریزند

  کد خبر: 25050196565

ترجمه: سلیم حیدری

امواج گرمای پی در پی راکتورهای هسته ای فرانسه را تحت فشار قرار داده است. اما براساس گزارش لیزا لوئیس از پاریس، این اتفاق آنها را به سوی یک بحران جدی سوق نمی دهد.

مانند سایر کشورهای اروپایی، فرانسه چندین هفته است که در دمای ۴۰ درجه سانتیگراد (۱۰۴ درجه فارنهایت) قرار دارد. اگرچه این امر باعث فشار بر راکتورهای هسته‌ای فرانسه می‌شود، اما به نظر نمی‌رسد که این موضوع استراتژی انرژی هسته‌ای این کشور را زیر سوال ببرد.

نیروگاه‌های هسته‌ای به طور تقریبی ۷۰ درصد برق را در فرانسه تولید می‌کنند که باعث می‌شود سهم انرژی هسته‌ای از ترکیب انرژی این کشور بیشتر از هر کشور دیگری باشد.

اما بیش از نیمی از ۵۶ رآکتور کشور به دلیل تعمیرات برنامه ریزی شده یا فوق العاده برای چندین ماه تعطیل شده اند.

و حدود یک پنجم این راکتورها باید فعالیت خود را قطع کنند یا آن را به حداقل برسانند، زیرا دمای آب رودخانه‌هایی که نیروگاه ها آب خنک‌کننده خود را در آن تخلیه می‌کنند از حد معینی فراتر می‌رود.

اما دولت این قانون را حداقل تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) به حالت تعلیق درآورده است.

“اثرات زنجیره‌ای در سراسر زنجیره غذایی”

برای ژان پیر دلفاو که یک فعال محیط زیست در گروه محلی  FNE86 است، این یک تصمیم غم انگیز است.

در حالی که او و دو دوستدار محیط زیست دیگر از میان چمن‌های مرتفع در ساحل رودخانه گارون برای نمونه‌برداری از آب در یک بعدازظهر عبور می کردند، به دویچه وله گفت: «نمی‌توانم بفهمم چگونه آنها می‌توانند رآکتورها را روشن نگه دارند، اگرچه این تأثیر فاجعه‌باری بر اکوسیستم خواهد داشت.»

گارون آب خنک کننده نیروگاه هسته ای گلفچ در جنوب غربی فرانسه را تامین می کند. یکی از دو راکتور این نیروگاه ماه‌هاست که فعالیت نمی‌کند، زیرا مقامات خوردگی و ترک‌های کوچکی را در لوله‌های مربوط به ایمنی نیروگاه پیدا کردند. راکتور دوم هنوز کار می کند.

دلفاو گفت: “به دلیل گرما، توان انتقال آب گارون در حال حاضر به ۵۰ متر مکعب در ثانیه کاهش یافته است که این توان چندین هزار در مواقع عادی است.” وی خاطرنشان کرد: ” کارخانه گلفچ این وضعیت را بدتر می کند، زیرا از ۸ متر مکعب آب برای سیستم خنک کننده خود استفاده می کند و تنها ۶ متر مکعب را به عقب تخلیه می کند، زیرا مقداری از آب در طول فرآیند تبخیر می شود.”

وی افزود که فرآیندهای خنک‌سازی این نیروگاه دمای آب را تا ۶ درجه سانتی‌گراد افزایش داده است که باعث ایجاد اثرات زنجیره ای در سراسر زنجیره غذایی شده است.

این مرد ۷۹ ساله که بیش از ۵۰ سال معترض ضد استفاده از انرژی هسته ای بوده است، توضیح داد: “آب گرمتر ریز جلبک هایی را که غذای برخی از ماهی‌های کوچک هستند، از بین می برد. ماهی‌های بزرگتر از این ماهی‌های کوچک تغذیه می کنند.”

به علاوه، آب گرمتر حاوی باکتری های بیشتری است. برای اینکه آن را قابل شرب کنیم، باید مواد شیمیایی زیادی به آن اضافه کنیم که مردم آن را می نوشند.

 بحران واقعی برای انرژی هسته ای فرانسه وجود ندارد

شرکت برق EDF که تمامی نیروگاه های هسته ای فرانسه را اداره می کند، درخواست مصاحبه با دویچه وله را رد کرد. یک سخنگو از طریق ایمیل پاسخ داد که وضعیت فوق‌العاده است و تا کنون، تحقیقات زیست‌محیطی هیچ تاثیر منفی ای را بر گیاهان و جانوران اطراف راکتورهای مربوطه نشان نداده‌اند.

علیرغم نگرانی‌های زیست‌محیطی، مسائل کنونی قدرت هسته‌ای فرانسه را وارد یک بحران وجودی نمی‌کند. دولت در حال برنامه ریزی برای ملی کردن EDF و ساخت نیروگاه های هسته ای اضافی است.

آنا کرتی، مدیر اقتصاد آب و هوا در دانشگاه پاریس، دوفین، به دویچه وله گفت: ” دقیقا مشخص نیست که چگونه قرار است این استراتژی در سطح فناوری، به ویژه در کوتاه مدت، کار کند.”

فناوری آماده نیست

کرتی گفت: “فرانسه روی به اصطلاح راکتورهای مدولار کوچک (SMR) سرمایه گذاری می کند که تقریباً ۴۰ فناوری مختلف برای آنها وجود دارد که همه آنها در مرحله آزمایشی هستند.” او افزود: “آماده کردن آنها برای استقرار ممکن است تا ۱۰ سال طول بکشد.”

او ادامه داد: “دولت همچنین قصد دارد راکتورهای آبی تحت فشار بیشتری بسازد، به اصطلاح راکتورهای EPR – مدلی که با مشکلات متعددی مواجه شده است.”

طبق پیش بینی های فعلی، اولین کارخانه EPR کشور سال آینده در فلامنویل در شمال کشور راه اندازی می شود. به گفته توسعه دهنده EDF، هزینه های ساخت این راکتور تا کنون حداقل سه برابر مقدار پیش بینی شده است و به حدود ۱۳ میلیارد یورو (۱۳.۳ میلیارد دلار) رسیده است.

دیوان محاسبات اروپا این رقم را ۱۹ میلیارد یورو می‌داند و کار ساخت و ساز ۱۰ سال بیشتر از زمان برنامه‌ریزی شده طول کشیده است. گزارش شده است که سایر راکتورهای EPR در بریتانیا، چین و فنلاند با مشکلات ساخت و ساز، مفهومی یا تولید مواجه هستند.

کرتی گفت: “با وجود این، دولت ۱۵۰ میلیارد یورو برای نوسازی نیروگاه‌های هسته‌ای موجود و ساخت نیروگاه‌های جدید اختصاص داده است.” وی افزود که تاکنون چنین کمک مالی برای انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته نشده است، اگرچه پاریس در حال کار بر روی قوانین جدید جهت کاهش تشریفات برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است.

او تأکید کرد: «مصرف کردن پول بیشتر برای انرژی‌های تجدیدپذیر منطقی است، زیرا در چند سال گذشته ارزان‌تر شده‌اند و فناوری آن‌ها به اندازه‌ای پیشرفته است که می‌تواند بلافاصله در سراسر کشور مستقر شود».

فرانسه تنها کشور اروپایی است که به اهداف خود در زمینه انرژی های تجدیدپذیر اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ نرسیده است. انرژی های تجدیدپذیر تنها ۱۹ درصد از تولید انرژی را به جای ۲۳ درصد برنامه ریزی شده تشکیل می دهند.

رویکرد فرانسه دلایل مختلفی دارد

اما کریستین اگنهوفر، محقق ارشد در اندیشکده مرکز سیاست اروپایی مستقر در بروکسل، می‌گوید که استقلال استراتژیک اتحادیه اروپا یکی از دلایلی است که فرانسه روی انرژی هسته‌ای شرط بندی می‌کند. اتحادیه اروپا نه تنها در زمینه دفاع، بلکه استقلال انرژی نیز به دنبال استقلال است.

او به دویچه وله گفت: “ما تقریباً ۱۰۰ نیروگاه هسته ای در اروپا داریم. ما به دانشمندان و مهندسان هسته ای نیاز داریم تا کارهای تعمیر و نگهداری آنها را انجام دهند. در غیر این صورت باید این وظایف را به ایالات متحده، چین یا کره بسپاریم که مشکلات امنیتی ایجاد می کند.”

او افزود که ساختار شبکه برق فرانسه یک مانع برای استقرار گسترده انرژی‌های تجدیدپذیر است.

اگنهوفر توضیح داد: “شبکه برق کشور در اطراف پاریس متمرکز است، جایی که بیشتر برق مصرف می شود. تمام نیرو به آنجا آورده می شود و مجدداً به سراسر کشور ارسال می شود. این برای پروژه های غیرمتمرکز انرژی های تجدیدپذیر مناسب نیست و سازگاری این شبکه سال ها طول می کشد.”

با این وجود، او معتقد است که فرانسه در درازمدت به  مصرف انرژی های تجدیدپذیر بیشتر سوق خواهد یافت.

پیش بینی کمبود انرژی در زمستان

فیلیپ مانته به شدت به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر امیدوار است. او مسئول امور آب و هوا در EELV، حزب سبز فرانسه است که مخالف ساخت نیروگاه های هسته ای جدید است. به خاطر امنیت انرژی، این گروه طرفدار برچیدن فوری نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای نیست.

او در گفت و گو با دویچه وله گفت: “حتی حامیان انرژی هسته ای باید با توجه به شرایط فعلی بدانند که ما باید به طور گسترده و فوری پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر را مستقر کنیم.”

اما حتی مانته هم انتظار وقوع آن در همین لحظه را ندارد.

او با ناراحتی گفت: “من فکر می کنم همه ما باید سریعاً پولیورهای بسیار گرم بخریم، زیرا احتمالاً در زمستان امسال با کمبود برق روبرو خواهیم شد.”

کشورهای همسایه از نزدیک نظاره گر خواهند بود. فرانسه تا کنون بزرگترین صادرکننده انرژی در اروپا بوده است. با این حال، امسال این کشور باید بیشتر از صادرات برق وارد کند.

این احتمالاً فشار بیشتری را به قیمت‌های انرژی اضافه می‌کند، قیمت‌هایی که به دلیل تهاجم مسکو به اوکراین و کاهش تحویل گاز روسیه در حال افزایش است.

منبع: دویچه وله

خروج از نسخه موبایل