هزینه‌های میلیارد یورویی بانک‌ها و بیمه‌های فرانسه برای تقویت سهامشان در بورس

  کد خبر: 02090057209

ترجمه: محمود نواب مطلق

بانک‎های فرانسوی «بِ اِن پِ پاری با»، « سوسیِته ژِنِرال» یا «آکسا» سهام خود را در بورس بازخرید می‌کنند تا قیمت آن کاهش یابد و سپس با عرضه مجدد آن با سقف قیمتی جدید منجر به افزایش قیمت آن شوند.

روز ۲۹ اکتبر (۷آبان) هنگامیکه بانک فرانسوی «بِ اِن پِ پاری با»، نتایج درخشان سه ماهه خود را منتشر کرد؛ تحلیلگران مؤسسه «ژی پی مُورگان» خبر دادند این بانک به نحوی غافلگیرانه سهام خود در بورس را  به ارزش ۹۰۰ میلیون یورو؛ بازخرید کرده تا ارزش آن را بالا ببرد.

معمولا بنگاه‌های اقتصادی بدین ترتیب سهام خود را باز خرید می‌کنند تا سقف قیمت جدید را خودشان معین کنند به نحوی که ارزش آن بالا رود. این امر طبیعتا به نفع سهامداران هم هست. از این راه سرمایه و تعداد سهام کاهش می‌یابد و در  نتیجه سود برهر سهم افزایش یافته و شاخص آن در بورس صعود می‌کند.

از این مسیر هم سود سالانه سهام پرداخت می‌شود و هم پاداش سهامداران. اما کارکنان این بانک به هیچ عنوان از این عملکرد راضی نیستند. «ریچارد پونز» نماینده کنفدراسیون دموکراتیک فرانسوی کار در این بانک می‎گوید:«این خبر با نارضایتی فراوان در داخل مجموعه بانک روبه‎رو شد زیرا چند روز قبل از این اعلام مذاکرات الزامی سالانه در مورد میزان حقوق کارکنان برگزار شده بود در حالیکه این رخداد در آن لحاظ نشده بود.» مدیریت بانک در جلسه مربوط به حقوق کارکنان با افزایش ۶/۰ درصدی حقوق در سال موافقت کرده بود. بنابراین کارکنان بانک فرانسوی «بِ اِن پِ پاری با»، به طور خالص ۸۰هزاریورو در سال از اول آوریل ۲۰۲۲(۱۲فروردین۱۴۰۱) دریافت خواهند کرد.

«ریچارد پونز» در این خصوص می‎افزاید:«اگر از هزینه ۹۰۰ میلیون یورویی برای افزایش ارزش سهام این بانک خبر داشتیم، ممکن بود تصمیمات دیگری بگیریم.» بسیاری از مؤسسات مالی فرانسه که طی سال گذشته بحران‌ها را پشت‌سر گذاشته‌اند به شیوه باز‌خرید سهام خود برای ارتقای ارزش آن رو آورده‌اند.

مؤسسه مالی فرانسوی «کرِدیت آگریکول اِس آ» فاش ساخت طی سال گذشته ۵۶۰ میلیون یورو برای این منظور هزینه کرده است. شرکت بیمه « اسکور» ۲۰۰ میلیون یورو، « سوسیِته ژِنِرال» ۴۷۰ میلیون یورو، « آکسا» یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو که در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) ۵۰۰ میلیون یورو به آن اضافه خواهد شد به این امر اختصاص داده اند.

هدف از بازخرید سهام به وسیله بانک‌ها و شرکت‌های بیمه فرانسوی جبران پرداخت نشدن سود سهام در دوران بحران کرونا از طریق واریز پاداش برای سهامداران است.

یک مقام بانکی که خواست نامش فاش نشود ضمن اعلام این مطلب افزود:«بانک‌ها به منظور حفظ سرمایه‌گذاران خود در زمان‌های مقتضی نیاز دارند به این روش متوسل شوند.» این در حالیست که در داخل این مجموعه‌ها تنش در مورد حقوق کارکنان بالا گرفته است. در بسیاری از این بنگاه‌های اقتصادی جنبش‌های اعتصابی در حال شکل‎گیری است.

اعتراض به وضعیت حقوق کارکنان در شرایطی که تورم قدرت خرید آنها را نشانه گرفته است مهمترین موضوع این اعتصابات است. جمعه ۱۹ نوامبر(۲۸آبان) به دعوت تعداد زیادی از اتحادیه‌های صنفی کارکنان شرکت «لوُروی مِرلَن» غول تعمیرات و تزئینات فرانسوی در اعتراض میزان بسیار پائین افزایش دستمزدهای خود دست به اعتصاب زدند. حرکتی که تاکنون در این بنگاه اقتصادی سابقه نداشته است. شرکت ورزشی « دِکاتلون» نیز به همین ترتیب در روزهای ۱۶ اکتبر(۲۴مهر) و ۱۲ نوامبر(۲۱آبان) برای اولین بار در تاریخ خود شاهد اعتصاب بود.

در پائیز سال جاری مقوله اعتصابات و دست از کار کشیدن‌ها به پدیده‌ای نوظهور در مذاکرات الزامی سالانه در خصوص حقوق و دستمزد تبدیل شده‌است. نکته جالب توجه در اینجاست که این پدیده در بنگاه‌های اقتصادی ظهور کرده‌است که تاکنون چندان با این مقولات درگیر نبوده‌اند. گروه صنایع غذایی «‌لابری» در مقر خود واقع در« سن ژور دو مارِن در لَند» شاهد اعتصاب سه هفته‌ای از۱۰ نوامبر(۱۹ آبان) تاکنون بوده است.

اِستِفان لوُکوُآنتر، نماینده سندیکای مرکزی کارگری «فُورس» در این بنگاه اقتصادی می‌گوید:«من تاکنون چنین چیزی در این گروه اقتصادی مشاهده نکرده بودم.» این اعتصابات از ساعت چهاروسی دقیقه ۱۶ اکتبر(۲۴مهر) آغاز شد. ماجرا از اعتصاب حدود سی تن از کارکنان خانم این گروه آغازشد. سپس آنان خواستار همراهی اتحادیه با خود شدند. ظرف چند ساعت به سرعت گسترش یافت و به ۳۰۰ نفر رسید. اعتصاب کارکنان گروه آزمایشگاه‎های آنالیز« اوُروفَن» در «شاتولَن ( فینیستر)» نیز بی‌سابقه بود.

حتی نماینده‌های اتحادیه‌های کارگری از شرکت‌کنندگان هزاران نفری در آن در ۱۹ اکتبر(۲۷مهر) متعجب شده بودند. در سراسر فرانسه بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی شاهد اعتصابات مشابهی ظرف چند ماه گذشته تاکنون بوده‌اند که در تاریخ آنها بی‎سابقه بوده است. در اغلب آنها کارکنان معترض به افزایش ناکافی دستمزد خود معتقد بودند بهترین راه رسیدن به موفقیت دست از کار کشیدن است.

منبع: لوموند

خروج از نسخه موبایل