کد خبر: 300403166642
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیکشاورزی

هشدار درباره واردات خرما از عراق

گزارش‌هایی از آلودگی میوه‌های وارداتی از عراق به ایران منتشر شده است. به همین دلیل، جهاد کشاورزی اعلام کرده است که واردات هرگونه پاجوش میوه از مرز شلمچه به سمت ایران ممنوع است.

امسال، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) هشدار داد که سوسک حنایی خرما به عنوان یکی از چهار عامل تهدید امنیت غذایی شناخته شده است.

طبق اعلام جهادکشاورزی شهرستان خرمشهر، با توجه به اهمیت آفت مخرب قرنطینه‌ای سرخرطومی حنایی خرما و همچنین گزارش آلودگی از کشور عراق انتقال پاجوش و هر گونه اندام گیاهی از کشور عراق ممنوع است.

براساس دستور اکید سازمان حفظ نباتات کشور ورود هر گونه پاجوش خرما به استان‌های غیرآلوده به این آفت از جمله خوزستان حتی در صورت اخذ گواهی بهداشت ممنوع است.

آفت سوسک حنایی خرما علاوه بر آسیب‌رساندن به درخت خرما می‌تواند درخت موز، کدوئیان، درخت سیب، نیشکر و مرکبات را نیز آلوده کند. معمولاً خسارت این حشره به سادگی قابل مشاهده نیست و تنها زمانی می‌توان متوجه وجود سوسک حنایی خرما شد که برگ‌ها پژمرده می‌شوند و پای درخت می‌افتند. همچنین این گیاه عاملی برای ایجاد بیماری‌های باکتریایی و قارچی نیز است.

به نقل از ایسنا و طبق اعلام جهادکشاورزی مهم‌ترین راه پیشگیری از انتشار این آفت و حفظ قرنطینه آن، عدم انتقال و جابه‌جایی پاجوش از دیگر مناطق است.

ریشه‌جوش یا پاجوش به جوانه‌هایی که بر روی ریشه‌های سالم برخی گیاهان، درختان و درختچه‌ها می‌روید گفته می‌شود. روی ریشه‌های سالم برخی درخت‌ها و درختچه‌ها جوانه‌هایی پیدا می‌شود که از آن‌ها جسته‌هایی به نام ریشه‌جوش می‌روید.

وضعیت تولید میوه

امسال بازار میوه نسبت به سال گذشته قیمت بالایی داشته و با وجود عرضه بالا هر کیلو میوه زیر ۵۰ هزار تومان کمتر موجود است. سال گذشته هر کیلو گرم هندوانه به ۶ هزار تومان هم رسید اما امسال این میوه بین ۱۵ تا ۲۳ هزار تومان به فروش می‌رسد.

داریوش سالم پور، مدیر کل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک درباره وضعیت تولید میوه در سال جاری به مهر گفت: در بخش میوه‌های سردسیری و خشک، برآورد این است بیش از ۱۲ میلیون و ۱۱۰ هزار تن انواع محصولات سردسیری و خشک در سراسر کشور تولید شود.

وی با اشاره به افزایش ۵ درصدی تولید در سال جاری، افزود: برنامه‌هایی که برای افزایش و جهش تولید محصولات مناطق سردسیر و خشک با مشارکت مردم تدوین شد «اصلاح و نوسازی باغات درجه ۲»، «اجرای سیستم تراز باغات انگور (داربست کردن تاکستان‌ها)»، «سرشاخه کاری باغات این مناطق» و «جایگزین کردن ارقام غیر اقتصادی با ارقام مقاوم و سازگار با مناطق مختلف» بوده است.

وی ادامه داد: طرح جایگزینی ارقام غیر اقتصادی با ارقام جدید در ذیل اصلاح و نوسازی باغات درجه ۲ قرار می‌گیرد اما یکی کلی‌تر شامل تغذیه، به‌باغی، هرس، مدیریت کف باغ، اصلاح سیستم‌های آبیاری، پیشگیری و کنترل آفات و بیماری‌ها و… است.

این مسؤول دولتی در توضیح سرشاخه کاری باغات سردسیری و خشک، اعلام کرد: این امر به ویژه در باغات پسته، بادام، گردو در حال پیگیری و انجام است. درآمد خوبی هم حاصل اجرای این پروژه‌های برای باغداران و اقتصاد کلان کشور شده است.

افزایش تولید میوه نسبت به سال گذشته

مدیر کل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک درباره سطح زیرکشت باغات سردسیری و خشک، اظهار کرد: بیش از یک میلیون و ۸۴۰ هزار هکتار از اراضی باغات مربوط به این بخش است. محصولات مهم این حوزه شامل پسته، سیب درختی، انگور، بادام، گردو، هلو، شلیل و سایر میوه‌های هسته دار و دانه دار است.

سالم پور درباره میزان افزایش تولید امسال نسبت به سال گذشته اظهار کرد: در حوزه پسته پیش بینی می‌شود ۳۰۰ هزار تن محصول تولید شود در حالی که سال گذشته بر اساس آماری که هنوز به طور رسمی منتشر نشده این عدد بیش از ۲۶۰ هزار تن بوده است.‌در حوزه پسته پیش بینی می‌شود ۳۰۰ هزار تن محصول تولید شود در حالی که سال گذشته این عدد بیش از ۲۶۰ هزار تن بود

این مدیر وزارت جهاد کشاورزی در ادامه اضافه کرد: ایران به لحاظ سطح زیر کشت باغات پسته جایگاه نخست، در تولید رتبه دوم جهان را دارد. همچنین درآمدزایی این محصول برای اقتصاد کشور در بین محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) مقام اول است.

منبع: اکوایران

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا