همراهی دولت با اپراتورها لازمه اجرای فناوری ۵G

  کد خبر: 290601102027

زینب غضنفری

عملکرد فصل بهار شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) نشان از سالی نکو داد و با اتفاقات جدید، امیدها به تحقق درآمدهای تازه و ارقام جدید سود بیش از پیش شد.

سود خالص شرکت بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده در ۳ ماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال بودکه از عملکرد مدت مشابه سال قبل رشد ۱۹ درصدی را حکایت می‌کند.

طبق گزارش عملکرد ۵ ماهه منتهی به مرداد جمع کل درآمدهای محقق شده همراه اول بیش از ۱۵۴ هزار میلیارد ریال است که معادل نیمی‌از کل درآمد ۱۲ ماهه سال گذشته است.

به تازگی مجوز افزایش تعرفه تلفن ثابت صادر شد و شرکت مخابرات ایران از این بابت جهش درآمدی قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. لازم به ذکر است که با وجود افزایش افسارگسیخته تورم در سالیان اخیر و علی‌رغم درخواست‌های مکرر شرکت مخابرات، تعرفه تلفن ثابت ۱۲ سال بدون تغییر مانده بود.

با این اتفاق، همراه اول نیز امیدوار شد تا دولت‌‌مردان با اپراتورهای تلفن همراه، همراهی کنند و بالاخره پس از سال‌ها بتواند مجوز افزایش نرخ ارائه خدمات به خصوص درحوزه نرخ اینترنت تلفن همراه کسب کند.

این روزها تعداد کاربران خدمات تلفن همراه به ویژه اینترنت بسیار بالا است و به یک موضوع مهم در زندگی انسان‌ها تبدیل شده است؛ به گونه‌ای که با اندک قطعی یا کندی اینترنت، کلافگی فضا را پر می‌کند و کم نیستند افرادی که از این بستر کسب درآمد می‌کنند. بنابراین، بروز بودن تکنولوژی در این حوزه امری ضروری و حیاتی تلقی می‌شود و در عصر ارتباطات، لازمه همراهی با دنیای جدید، بروز بودن فناوری ارتباطات است.

اکنون دنیا از فناوری ۴G به فناوری ۵G حرکت کرده و در همین راستا، برای عقب نماندن از دنیا و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا، وزیر ارتباطات و فناری اطلاعات قول راه‌اندازی ۶۰۰ سایت ۵G تا پایان سال جاری را داد. در همین راستا، اپراتورهای تلفن همراه از مدت‌ها قبل به دنبال فراهم کردن زمینه تحقق این وعده رفتند اما؛ این نکته را باید متذکر شد که راه‌اندازی سایت‌های ۵G نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دارد و هزینه آن بسیار بالا است.

بنابراین، همراه اول برای توسعه زیرساخت‌ها و به‌روزرسانی تجهیزات به منظور راه اندازی امکانات ۵G نیاز به نقدینگی دارد و بهتر است، دولت در دادن مجوز افزایش نرخ خدمات اینترنت تلفن همراه بیش از این تعلل نکند؛ چرا که هزینه این افزایش نرخ از مسیری دیگر همچون مزایای اجرای پروژه ۵G به مردم باز برمی‌گردد و قطعا کسی از بابت هزینه کردن جهت دریافت خدمات بهتر ناراضی نخواهد بود.

خروج از نسخه موبایل