اختلاف نظربر سر وابستگی قیمت محصولات لبنی به ارز

  کد خبر: 1809997894

یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس در توئیتی از ورود این کمیسیون به موضوع افزایش پیاپی قیمت لبنیات با توجه به تاثیر شیر بر سلامت مردم خبر داد همزمان سخنگوی صنایع لبنی به انتشار این توئیت واکنش نداد و اعلام کرد افزایش‌ قیمت لبنیات با بالا رفتن نرخ ارز ارتباط مستقیم دارد.

به گزارش ایلنا ،  محمد علی محسنی بندپی، یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس‌گفت: افزایش قیمت کالاها هیچ ربطی به تحریم و قیمت ارز ندارد. این توییت با واکنش صنایع لبنی روبه‌رو شد، آنها معتقدند زمانی که حدود ۹۰ درصد نهاه‌های دامی وارداتی است هم تحریم و هم قیمت ارز بر محصولات لبنی تاثیرگذار است.

او در مطلبی در صفحه توییتر خود با اشاره به افزایش قیمت لبنیات نوشت: «کمیسیون بهداشت به موضوع افزایش پیاپی قیمت لبنیات ورود می‌کند. دولت نه تنها برای شیر سوبسید در نظر نگرفته بلکه متاسفانه با افزایش مداوم قیمت آن هم مواجه هستیم. افزایش قیمت شیر سلامت مردم را تهدید می‌کند. افزایش قیمت کالاها  هیچ ربطی به تحریم و قیمت ارز ندارد.»

ادعای این عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی درحالی است که به گفته کارشناسان صنایع لبنی با توجه به اینکه درصد بالایی از نهاده‌های دامی مورد نیاز تولید شیر از طریق واردات تامین می‌شود بدون تردید مشکلات ناشی از تحریم و بالا رفتن نرخ ارز بر افزایش قیمت تولیدات دامی از جمله لبنیات اثر زیادی دارد.

سخنگوی صنایع لبنی: به جای تعطیلی تولید، افزایش قیمت را انتخاب کردیم

در این خصوص محمدرضا بنی‌طباء در گفت‌وگو با ایلنا گفت: افزایش قیمت محصول خواست صنایع لبنی نیست چراکه صنعت لبنیات مانند هر صنعت دیگری با افزایش قیمت آسیب می‌بیند.

وی ادامه داد: افزایش قیمت محصول به معنی کاهش تقاضا است که مطلوب هیچ تولیدکننده‌ای نیست.

به گفته بنی‌طبا، در صورت کاهش تقاضا، تولیدکننده سه گزینه پیش‌روی خود دارد؛ گزینه اول افزایش قیمت، گزینه دوم کاهش کیفیت و گزینه سوم تعطیلی خطوط تولید است، اما صنایع لبنی تنها دو گزینه را می‌توانند انتخاب کنند، افزایش قیمت یا تعطیلی خطوط.

وی افزود: تعطیلی خطوط به معنی از دست رفتن اشتغال‌زایی و سال‌ها زحمات یک سرمایه‌گذار است، در نتیجه صنایع لبنی گزینه افزایش قیمت را انتخاب می‌کنند.

سخنگوی صنایع لبنی کشور با اشاره به عوامل افزایش قیمت محصولات لبنی عنوان کرد: یکی از مهمترین عوامل افزایش قیمت محصولات لبنی شیرخام است که ۶۵ درصد قیمت تمام‌شده را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: شیرخام از سال گذشته تا امروز ۸۸ درصد افزایش داشته و فقط در روزهای اخیر با مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار قیمت آن رشد ۵۵ درصدی داشته است.

بنی‌طباء افزایش قیمت شیرخام را با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی برای دامداران، منطقی دانست .

وی معتقد است: به‌رغم اینکه آمار وزارت صمت نشان می‌دهد که میزان واردات نهاده دامی تغییر نداشته و بانک مرکزی گزارش داده ارز ترجیحی (۴۲۰۰تومانی) برای واردات نهاده‌ها را تخصیص داده است، اما به دلیل انحراف در توزیع، بخش اعظم نهاده‌های دامی با نرخ آزاد به دست دامدار می‌رسد.

سخنگوی صنایع لبنی کشور در واکنش به توئیت عضو کمیسیون بهداشتی مجلس مبنی بر اینکه “قیمت محصول هیچ ربطی به تحریم و قیمت ارز ندارد”، اظهار کرد: در شرایطی که ۹۰ درصد نهاده‌های دامی وارداتی هستند و قیمت شیرخام (اصلی‌ترین ماده اولیه محصولات لبنی) وابسته به آن بوده، چطور می‌توان گفت که تحریم و نوسان نرخ ارز بر آن موثر نیست؟

وی افزود: علاوه بر شیرخام سایر مواد اولیه تولید لبنیات از جمله بسته‌بندی نیز تابع نرخ ارز است چراکه فرآورده‌های پتروشیمی با ارز قیمت‌گذاری می‌شود.

بنی‌طباء از مجلس و دولت خواست که برای شناخت مشکلات تولید و یافتن راه‌حل از نظرات کارشناسان صنعت استفاده کنند.

وی  بهترین گزینه برای کنترل قیمت را تبعیت از قانون عرضه  و تقاضا دانست.

سخنگوی صنایع لبنی کشور پیشنهاد داد: دولت و مجلس به جای  فشار بر بخش تولید و استفاده از سیاست منسوخ شده قیمت‌گذاری دستوری، یارانه نهاده‌های دامی وارداتی را به اقشار کم درآمد برای افزایش سرانه مصرف شیر تخصیص دهند.

وی در پیشنهادی دیگر گفت: اکنون که در فصل تصویب بودجه هستیم طبق قانون بهبود کسب و کار از ذینفعان برای گرفتن تصمیمات دعوت شود.

بنی‌طبا تصریح کرد: امروز می‌شود درباره نگرانی‌هایی که نمایندگان مجلس در خصوص سلامت مردم دارند تصمیم درست گرفت.

وی اعلام کرد که صنایع لبنی برای این موضوع طرحی دارد که بر اساس آن می‌توان برای اقشار آسیب‌پذیر محصولات لبنی را با کمترین سود تولید کرد.

بنی‌طبا گفت: ما انتظار داریم نمایندگان مجلس به جای حاشیه‌سازی نظرات کارشناسان را بشوند و تصمیمی بگیرند که به نفع تولیدکننده و مردم است.

خروج از نسخه موبایل