واگذاری ۱۹۶ محدوده معدنی خراسان رضوی به بخش خصوصی

  کد خبر: 11050194699

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از واگذاری ۱۹۶ محدوده معدنی استان به بخش خصوصی در مزایده‌ای که هفته گذشته در محل سازمان برای تعیین تکلیف معادن غیرفعال برگزار شد، خبر داد.

امیررضا رجبی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: مزایده معادن استان براساس تصمیم دولت و بخشنامه‌های وزارت متبوع مبنی بر فعال‌سازی معادن غیرفعال انجام گرفت که ۱۹۶ محدوده واگذار شده شامل ۷۹ محدوده دارای پروانه بهره‌برداری،  ۷۵ محدوده دارای گواهی کشف، ۱۱۹ محدوده دارای پروانه اکتشاف، ۱۶ محدوده درخواست اکتشاف و یک محل ذخیره ماده معدنی بود که طی مراحل قانونی به متقاضیان واجد شرایط واگذار شد.

او با اشاره به تدوین برنامه ۴ ساله برای بخش‌های کاری این نهاد ادامه داد: در این راستا وضعیت فعلی‌مان در حوزه های صنعت، معدن و تجارت شناسایی شده و تکلیف این بخش‌ها برای توسعه و حل مشکلات تا ۴ سال آینده مشخص شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: احیا و اقتصادی کردن واحدهای صنعتی و معدنی راکد یکی از برنامه‌های این سازمان است و در این راستا از آنجا که بهره برداران معدنی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستند می توان از واحد راکدی که پروانه بهره‌برداری آن به پایان رسیده، طبق ماده ۲۰ قانون معادن از بهره‌بردار آن سلب صلاحیت کرد که پیگیر تحقق این مهم هستیم.

رجبی افزود: پیش از برگزاری این مزایده، ۴۸۳ معدن به دلیل عدم صلاحیت فنی و مالی بهره‌بردار و کمبود ماشین آلات معدنی به صورت غیرفعال و راکد درآمده‌اند و حداکثر تلاش این سازمان فعال‌سازی این معادن از طریق اعطای تسهیلات به بهره‌برداران و معرفی آنان برای واردات ماشین‌آلات دسته دوم برای شروع کار است.

او ادامه داد: ۴۶ نوع ماده معدنی در خراسان رضوی وجود دارد که عمده مواد شناخته شده در کشور را شامل می‌شود و این مواد شامل کانی‌های فلزی مانند سنگ آهن، منگنز، طلا، کرومیت و مس و مواد غیرفلزی شامل خاک صنعتی، سلیس، کائولن، زغال سنگ، مصالح ساختمانی و سنگ‌های تزیینی است.

این مسئول در پایان تاکید کرد: معادن خراسان رضوی ۲.۹ درصد از کل گستره استان را تشکیل می‌دهند که شاخص‌ترین معادن استان، سنگ آهن خواف است که جزء ۱۰ معدن بزرگ سنگ آهن دنیا و بزرگترین معدن سنگ آهن ایران است.

خروج از نسخه موبایل