کد خبر: 210503169277
اقتصاداقتصاد کلاندولتروزنامهسیاستکابینه اقتصادی زیر ذره بین مجلس و کارشناسان؛

حمله مجازی به سه وزیر اقتصادی

نامه معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم صبح امروز و در جلسه علنی مجلس توسط رئیس مجلس قرائت شد.

عصر اقتصاد: محمدباقر قالیباف همچنین تاکید کرد که از فردا صبح بر اساس جداولی که پیش‌بینی شده کمیسیون‌ها برای بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی تشکیل می‌شود.

به گفته سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، کمیسیون‌های تخصصی مجلس از عصر دیروز، بررسی برنامه‌ها، اهداف و دیدگاه‌های وزرای پیشنهادی دولت را در دستور کار خواهند داشت و این روند در روزهای بعد به صورت دو شیفت در کمیسیون‌ها پیگیری خواهد شد.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی همچنین خبر داد که وزرای پیشنهادی دولت در همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی حضور خواهند یافت و آخر هفته جاری نیز کمیسیون‌ها نتیجه بررسی‌های انجام شده و جمع‌بندی را به هیات رئیسه اعلام خواهند کرد.

از شنبه آینده (۲۷ مرداد ماه) جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز خواهد شد و این روند به صورت دو شیفت در صحن علنی مجلس تا چهارشنبه (۳۱ مرداد ماه) ادامه خواهد داشت.

واکنش های متفاوت به وزرای اقتصادی

به گزارش عصر اقتصاد اما به محض اعلام رسمی اعضا کابینه به ویژه اعلام کابینه اقتصادی واکنش های متفاوت و رادیکالی از سوی کارشناسان داخلی و خارجی مطرح شد. از جمله مهمترین این واکنش ها را می توان در جملاتی چون : شورای راهبردی موش زایید، دولت چهاردهم تداوم دولت روحانی و شهید رئیسی، مجموعه ای ناسور، پیرسالاری و… جست . حتی یکی از کارشناسان اقتصادی به طنز در شبکه اجتماعی توئیتر در این باره نوشته است: « طرف رفته سوپری شیر و ماست و کره و سس قرمز میخواسته شامپو و کشک و کیسه فریزر و کمپوت… برداشته !

و یا یک فعال شبکه ایکس درباره کابینه نوشته است: بجز دو – سه نفر از کابینه بقیه فاقد جسارت و تدبیر هستند.

یا یک فعال رسانه درباره این کابینه نوشته است: این که ظریف و اذری و زارچی را ویترین کنی و خطیب و مونی و دنیا مالی و کاظمی را وزیر غش در معامله نیست؟

با این حال علاوه بر ایرادات کلی اینچنینی عده ای نیز این کابینه را نمادی از وفاق ملی جناح های سیاسی و انتخاب های درستی می دانند که بیش از آن که دنبال حواشی باشند به دنبال اجرای سیاست های کلی نظام و برنامه توسعه هستند.

بیشترین انتقاد از کدام وزیران اقتصادی است؟

مسعود پزشکیان در حالی اعضای کابینه‌ دولت چهاردهم جمهوری اسلامی را معرفی کرده که این کشور در آستانه رویارویی احتمالی با رژیم صهیونیستی قرار دارد و از نظر اقتصادی نیز در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد. با این حال انتخاب سه وزیر اقتصادی با حواشی بیشتری رو برو است.

نخستین نفر، وزیر خانمی است که طبق وعده های پزشکیان در کابینه گنجانده شده است. بسیاری جنس کار این وزارتخانه را به دلیل بازدیدهای میدانی از پروژه های عمرانی و سرو کله زدن با پیمانکاران سخت می دانند و لذا انتخاب وزیر خانم برای چنین وزارتخانه ای را فارغ از توانمندی های وزیر مذکور، غیر منطقی عنوان کرده اند.

دومین نفری که تیر منتقدان به سوی او نشانه رفته است. وزیر صمت می باشد. وی به رغم سوابقش در حوزه مدیریت سیمان و فولاد و عضویت در اتاق بازرگانی تهران و آشنایی با فعالان اقتصادی همچنان مورد انتقاد قرار داد و بسیاری او را در حد و قواره وزارت پرحاشیه و عظیم وزارت صمت نمی دانند. منتقدین او را بیشتر به عنوان یک سازنده و انبوه ساز موفق می شناسند تا یک صنعت گر و مدیر بالادستی، با این حال باید دید در نشست کمیسیون های اقتصاد واکنش نمایندگان مجلس در این باره چه خواهد بود.

سومین نامزدی که مورد نقد واقع شده است، برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است که با توجه به سوابق وی به نظر شناخت درستی از وزارت گردشگری و صنایع دستی و… ندارد. در دولت روحانی هر وزارتخانه ای که با کمبود وزیر مواجه می شد صالحی امیری نامزد بود. از این رو منتقدان نسبت به این موضوع و سوابق غیر مرتبط با وزارتخانه پیشنهاد مخالف هستند.

به غیر از این افراد حضور اقتصاددانانی چون همتی و میدری که هر یک سوابق قابل قبول علمی و عملی در پست پیشنهادی خود دارند از نقاط قوت کابینه اقتصادی این دولت هستند. همچنین انتخاب علی آبادی برای وزارت نیرو نیز به درستی جانمایی شده است و لذا باید امیدوار بود که تعادل و تعامل بین وزرای اقتصادی بتواند مسیر بهتری را برای سالهای پیش رو در دولت چهاردهم رقم بزند.

در ادامه به معرفی وزارتی اقتصادی می پردازیم:

۱- ستار هاشمی؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وی در سال ۱۳۵۵ در یاسوج متولد شد و تحصیلات خود را در رشته هوش مصنوعی از دانشگاه موناش استرالیا و دانشگاه علم و صنعت ایران به پایان رسانده است.

او در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس و در سال ۱۳۹۵ به‌عنوان معاون فناوری شرکت ارتباطات زیرساخت مشغول به فعالیت شد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم، در مهرماه سال ۱۳۹۸ با صدور حکمی، ستار هاشمی را به عنوان معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات منصوب کرد.

او همچنین رئیس هیئت مدیره شرکت ایرانسل بوده و در سال ۱۴۰۲ به عنوان مدیر برتر قوه قضاییه شناخته شد. علاوه بر این، هاشمی در تاسیس انجمن هوش مصنوعی ایران نیز نقش داشته است.

وی معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ۱۴۰۰ تاکنون، رئیس هیئت مدیره شرکت ایرانسل ۱۴۰۲ تا کنون، رئیس کمیته توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳، رئیس کمیته تدوین برنامه پنجساله هفتم توسعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲، رئیس کمیته علمی فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳، عضو شورای راهبری توسعه مدیریت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ۱۴۰۱ تا کنون، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت «چرخه نوآوری» عضو اندیشکده ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰، برخی از سوابق اجرایی ستار هاشمی است.

همچنین معاون فناوری اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت کشور ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸، عضو شورای راهبری توسعه مدیریت سازمان فناوری اطلاعات کشور ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸، رئیس کمیته تخصصی ساختار و معماری سازمانی شرکت ارتباطات زیرساخت ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸، عضو کمیته تخصصی توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی شرکت ارتباطات زیرساخت کشور ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸، عضو کمیته راهبری امنیت اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸، عضو کمیته دولت الکترونیک و هوشمندسازی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸، مدیرکل نوسازی و تحول اداری شرکت ارتباطات زیرساخت کشور ۱۳۹۶، دبیر کارگروه توسعه دولت الکترونیک استان فارس ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ و رئیس دانشکده آموزشهای الکترونیکی دانشگاه شیراز ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴، رئیس بخش کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ برخی از مهم ترین مسئولیت‌های اجرایی وی و عضویت در شوراهاست.

۲ – عبدالناصر همتی؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی

عبدالناصر همتی یک اقتصاددان، سیاستمدار و بانکدار ایرانی است. او در سال ۱۳۳۶ در کبودرآهنگ، همدان متولد شد. همتی دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران است و در طول دوران حرفه‌ای خود در بخش‌های مختلف اقتصادی و مالی ایران فعالیت داشته است.

او از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به عنوان رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرد و پیش از آن نیز در پست‌های مهم دیگری همچون رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرده بود.

در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰، همتی به عنوان یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب شرکت کرد اما در نهایت به عنوان نفر سوم در این انتخابات قرار گرفت.

سوابق: رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰)، رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ و ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷)، مدیرعامل بانک ملی ایران (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵)

سفیر ایران در چین (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵)، استادیار دانشگاه تهران وعضویت در هیأت مدیره بانک‌های مختلف

۳- احمد میدری؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

وی متولد ۱۳۴۲ در آبادان دارای دکترای تخصصی اقتصاد و کارشناسی ارشد توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی از دانشگاه تهران است و سابقه تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید چمران اهواز را در کارنامه خود دارد.

میدری در دولت یازدهم با حکم علی ربیعی ـ وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ به سمت معاون رفاه اجتماعی وزارتخانه منصوب شد و همزمان به عنوان دبیر هیات امنای تامین اجتماعی فعالیت کرد. او از سال ۱۳۹۶ ریاست کمیته آمار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی را نیز برعهده گرفت.

وی پیش‌تر نماینده مردم آبادان در دوره ششم مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بوده و در جریان انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان مشاور اقتصادی مسعود پزشکیان در برنامه میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما حضور یافت.

وی دارای سوابق آموزشی و پژوهشی و آثار و تالیفات متعددی است و مشاور قائم مقام وزیر اقتصاد، عضویت در هیات مدیره بیمه دانا و عضویت در شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان از دیگر سوابق وی در دوران مسئولیت به شمار می‌رود.

۴- غلامرضا نوری قزلچه؛ وزارت جهادکشاورزی

غلامرضا نوری قزلجه متولد ۱۳۴۹ در استان آذربایجان شرقی، شهرستان بستان‌آباد و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی مهندسی کشاورزی-دامپروری، کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی و دانشجوی دکترای سیاست و توسعه کشاورزی است و از حوزه انتخابیه بستان‌آباد به نمایندگی مجلس شورای اسلامی انتخاب شده بود. او در دوره‌های یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده حضور داشته و از چهره‌های برجسته در مجلس به شمار می‌رود.

نوری قزلجه به عنوان یک سیاستمدار اصلاح‌طلب شناخته می‌شود و در موضوعات مختلفی از جمله توسعه مناطق روستایی و حمایت از کشاورزی و حقوق شهروندی فعالیت کرده است. همچنین، او در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس فعالیت می‌کند.

غلامرضا نوری قزلجه دارای سوابق مختلفی در حوزه‌های سیاسی و اجرایی است. او در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در انتخابات ۱۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۰ شرکت کرد و توانست به عنوان نماینده مردم بستان آباد به مجلس راه یابد.

پس از پایان دوره نهم مجلس به عنوان جانشین قائم مقام وزیر کشاورزی منصوب شد و همزمان مشاور وزیر جهاد کشاورزی وقت بود و پس از آن به عنوان معاون ارتباطات حوزه ریاست مجلس و سرانجام به عنوان معاون اجرایی علی لاریجانی منصوب شد، و تا آغاز دوره یازدهم مجلس در این سمت باقی ماند.

نوری قزلجه در دوره‌های یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی فعالیت داشته است. او در این دوره‌ها به عنوان نماینده اصلاح‌ طلب شناخته شده و در کمیسیون‌های مختلفی از جمله کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس فعالیت کرده است.

وی قبل از اینکه به عنوان نماینده مجلس انتخاب شود، به عنوان معاونت پارلمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مشغول به فعالیت بود و همچنین به عنوان مشاور استاندار آذربایجان غربی خدمت کرده و در زمینه‌های مختلف اجرایی و توسعه‌ای در این استان فعالیت داشته است.

۵- فرزانه صادق مالواجرد؛ وزارت راه و شهرسازی

صادق فارغ تحصیل رشته شهرسازی در مقطع کارشناسی ارشد است و در ۲۷ دی ماه ۱۳۹۷ توسط محمد اسلامی وزیر وقت راه و شهرسازی به سمت معاون شهرسازی و معماری منصوب شد و در مرداد ماه ۱۴۰۲ از سوی مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی برکنار و به عنوان مشاور در امور شهرسازی و معماری به کار خود در این وزارتخانه ادامه داد.

وی در طول این سال‌ها در حوزه‌های مدیریت شهری و سیاست‌گذاری مرتبط با معماری و شهرسازی فعالیت داشته است.

۶- سیدمحمد اتابک؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت

وی کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا است. در رزومه کاری اتابک مدیرعالمی و نایب رئیسی شرکت سیمان تهران، مدیرعاملی و نایب رئیسی هیات مدیره شرکت اکباتان، عضویت و ریاست هیات مدیره شرکت‌های مختلف از جمله: سرمایه‌گذاری بانک مسکن، شرکت صدرا و چندین شرکت تولیدی دیگر به چشم می‌خورد.

او همچنین مجری طرح عظیم نواب، بیمارستان‌ها و کارخانجات سیمان و فولاد مختلف در کشور بوده است.

سید محمد اتابک که پیش از این مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس بود، در آن زمان معاون جدید اقتصادی بنیاد مستضعفان و جانشین محمدعلی یزدانجو شد.

اتابک دارای سوابقی چون رئیس هیأت مدیره انجمن سیمان ، رئیس هیأت مدیره سیمان تهران، عضو شورای مشورتی وزارت صنایع و مجلس و… است.

۷- سیدرضا صالحی امیری؛ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

سید رضا صالحی امیری در چهاردهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۰ در شهرستان بابل، شهر امیرکَلا متولد شد. وی لیسانس و فوق‌لیسانس در رشته علوم سیاسی و مدرک دکتری در رشته مدیریت دارد. وی بعد از اخذ مدرک دکتری تدریس در دانشگاه را آغاز کرد و توانست در سال‌های بعد به عنوان دانشیار به عضویت هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات درآید.

صالحی امیری در مشاغلی همچون رئیس کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، عضو هیئت رئیسه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، معاون بررسی‌های استراتژیک، عضو هیئت امنای مؤسسه مطالعات راهبردی، مشاور رئیس‌جمهور در دولت سید محمد خاتمی، عضو شورای اجتماعی کشور و عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت خدمت کرده است. وی همچنین به‌مدت هشت سال معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامهٔ خود دارد. صالحی امیری همچنین به عنوان مدیرمسئول و سردبیر، در نشریات و مؤسسات علمی همچون مؤسسات مطالعات سیاسی، مطالعات راهبردی، فصلنامه مطالعات میان فرهنگی، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فرهنگی عضویت داشته است. وی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معاون فرهنگی ستاد دکتر حسن روحانی بود و نماینده فرهنگی او در بحث‌ها و مناظرات انتخاباتی محسوب می‌شد و به تبیین نگرش‌های روحانی در زمینه فرهنگ می‌پرداخت. وی در سال ۹۲ به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب کرد. روحانی همچنین نام وی را به عنوان وزیر پیشنهادی وزرش و جوانان به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد اما با عدم اعتماد نمایندگان مجلس به صالحی امیری، وی از کابینه یازدهم جاماند.

وی پس از آن از سوی رئیس جمهوری به عنوان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی منصوب شد.سید رضا صالحی امیری پس از استعفای علی جنتی در ۲ آبان ۱۳۹۵ طی نامه‌ای به رئیس مجلس از سوی رئیس جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی معرفی شد و توانست با رای اعتماد مجلس به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کار خود را آغاز کند.

۸- محسن پاک نژاد؛ وزارت نفت

پاک‌نژاد متولد ۱۳۴۵ در تهران و دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

وی از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری بوده است.

وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم فعالیت کاری خود را از ابتدای دهه ۱۳۷۰ در وزارت نیرو آغاز کرد. از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۷ به‌عنوان مشاور وزیر نفت و رئیس ستاد نظارت بر سوخت‌رسانی وزارت نفت و از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیر طرح توسعه میدان‌های گازی فعالیت کرد و در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیرکل نظارت بر صادرات مواد نفتی و بازرسی فنی وزارت نفت منصوب شد.
پاک‌نژاد در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ با حفظ سمت، عضو هیئت‌مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز بود. پاک‌نژاد در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ مدیر ب

رنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بود و سپس تا ۱۳۹۲ به عنوان معاون مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران فعالیت کرد.

مدیرکلی نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت و مدیرعاملی و نایب‌رئیسی هیئت‌مدیره شرکت بازرگانی نفت ایران از دیگر مسئولیت‌های وی پیش از معاونت امور تولید در شرکت ملی نفت به‌ شمار می‌رود.

۹- عباس علی آبادی؛ وزارت نیرو

علی آبادی زاده ۱۳۴۱، اراک است. او که پیشینه ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را دارد و اکنون وزیر صمت است. فارغ‌التحصیل مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش طراحی جامدات از دانشگاه‌های صنعتی شریف و دانشگاه تهران و درجه دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش کنترل است و مدرس دروس مختلف مهندسی مکانیک و مباحث مرتبط با موتورهای درون‌سوز (توربین‌های گازی) در دانشگاه‌های مختلف کشور است.

از جمله پیشینه‌های کاری و مدیریتی علی‌آبادی نیز می‌توان به فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون۳، مدیریت‌ عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی و مدیریت عامل گروه مپنا اشاره کرد.

علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که در ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ که با ۱۸۷ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف، ۸ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله موفق به دریافت رأی اعتماد از مجلس یازدهم شد.

لیست کامل وزرای پیشنهادی ۱۹ وزارتخانه دولت به ترتیب زیر اعلام شد:

وزارت آموزش و پرورش: علیرضا کاظمی
وزارت ارتباطات: ستار هاشمی
وزارت اطلاعات: سید اسماعیل خطیب
وزارت اقتصاد: عبدالناصر همتی
وزارت امور خارجه: عباس عراقچی
وزارت بهداشت: محمدرضا ظفرقندی
وزارت کار: احمد میدری
وزارت جهاد کشاورزی: غلامرضا نوری
وزارت دادگستری: امین حسین رحیمی
وزارت دفاع: عزیز نصیرزاده
وزارت راه: فرزانه صادق
وزارت صمت: محمد اتابک
وزارت علوم: حسین سیمایی
وزارت فرهنگ: عباس صالحی
وزارت کشور: اسکندر مومنی
وزارت میراث فرهنگی: محمدرضا صالحی امیری
وزارت نفت: محسن پاک‌نژاد
وزارت نیرو: عباس علی‌آبادی
وزارت ورزش: احمد دنیامالی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا