وزیر اقتصاد عنوان کرد؛ تأکید رئیس جمهور بر توجه ویژه به حقوق فعالان اقتصادی خوشنام

  کد خبر: 23010177696

وزیر اقتصاد گفت: با نگاه کمک به فعالان اقتصادی خوش حساب، حتماً سهل گیری و کمک به مؤدی برای عبور از یک دوره مالی سخت و دشوار، حتما باید در دستور کار شما قرار گیرد.

به گزارش مهر به نقل از وزارت اقتصاد، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد ضمن تبریک به رئیس سازمان امور مالیاتی و مدیران کل استانی این سازمان بابت عملکرد ارزشمند و قابل دفاع خود در زمینه تحقق مصوبات و تکالیف قانونی در نیمه دم سال ۱۴۰۰ به رغم وجود مشکلات زیاد در مسیر مالیات ستانی ابراز امیدواری کرد، با توجه به افزوده شدن “کار ویژه” های جدید و برنامه‌های تحولی مد نظر ریاست جدید سازمان امور مالیاتی، بتوانیم شاهد افزایش کیفی عملکرد آن در سالجاری و سال‌های پیش رو باشیم.

وی با اشاره به دو کلید واژه مد نظر خود و دولت سیزدهم، یعنی حرکت به سمت “هوشمندی” و “عدالت” در نظام مالیاتی تصریح کرد: اگر نظام مالیات ستانی ما بتواند، تمام اهداف “کمی” مد نظر مجلس و دولت را برآورده کند اما نتواند، مالیات هوشمند و عادلانه‌ای را اخذ کند، بدون تردید، هم از منظر اهداف سیاست‌های کلان کشور و هم ارتباط با عامه فعالان اقتصادی، از اهداف خود دور مانده است.

خاندوزی با بیان اینکه برقراری ارتباط مناسب و اقناع فعالان اقتصادی، باعث تمکین بهتر آنها نسبت به قانون خواهد شد، گفت: بدین ترتیب، با هزینه بوروکراتیک کمتر و رضایتمندی بیشتر، مالیات ستانی خواهیم کرد و متعاقب آن میزان هزینه‌های ما برای شناسایی و جلوگیری از فرار مالیاتی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه مالیات ستانی هوشمند، همیشه در دستور کار بوده است گفت: تمام اسناد بالادستی در این حوزه، اعم از برنامه‌های پنج ساله، سند تحول مالیاتی، برنامه‌های اعلامی وزرای اقتصاد و رؤسای پیشین جمهور و … همواره، مشحون از همین تعابیر و مکنونات بوده است، اما متأسفانه تا محقق شدن این آمال و خواسته‌ها، کماکان فاصله زیادی داریم.

وی با تأکید بر ضرورت تسریع در هوشمند سازی و رعایت عدالت در مالیات ستانی، اظهار داشت: جامعه و بویژه نخبگان، انتظار تحولاتی با سرعت بسیار بالا را دارد و ما باید خود را با این انتظارات هماهنگ کنیم.

خاندوزی تصریح کرد: حتی اگر عملکرد ما نسبت دو یا پنج سال قبل، خیلی بهتر شده باشد نیز، باز، اگر نتوانیم با انتظارات جامعه، هماهنگ شویم و نتوانیم مقصود خود از تحول را مطابق با زبان جامعه، ترجمه کنیم، ممکن است، قضاوت نهایی مخاطب عام نسبت به تمام تلاش‌های ما، مطابق و متناسب انتظار نباشد.

وی تأکید کرد: همکاران در مجموعه سازمان امور مالیاتی باید تلاش کنند از فرصت تغییر و تحول سازمانی، مدیریتی و اداری که به مدد شروع بکار دولت جدید ایجاد شده است، استفاده کنند و درخواستم از رئیس سازمان این است که برای این تحول، متر و معیارهای مشخصی تنظیم کند که ما بتوانیم عملکرد مدیران استانی را بر اساس آنها ارزیابی کنیم.

وزیر اقتصاد در ادامه تصریح کرد: فرایند ها باید بگونه ای باشد که ما عملکرد مدیران مالیاتی در استان‌ها را بر مبنای متر و معیار تحولی مد نظر وزارت اقتصاد بسنجیم.

وی خواستار ارائه گزارشی بر مبنای معیارهای تحولی مد نظر رئیس سازمان امور مالیاتی از عملکرد استان‌های مختلف شد و گفت: ما نیز مبنای خود را در تقویت و تقدیر مدیران و یا احیاناً تجدید نظر درمدیریت ها را مبتنی بر همین شاخص‌های عملکردی خواهیم گذاشت، چنانکه اگر لازم باشد، محکم از عملکرد دوستان، دفاع خواهیم کرد.

وی خطاب به مدیران مالیاتی سراسر کشور گفت: شما خاطر جمع باشید، در صورت حرکت در صراط مد نظر وزارتخانه، حتماً مورد حمایت کامل ما قرار خواهید داشت.

خاندوزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من پیش از این هم در جلسات از دوستان خواسته بودم فرایندهایی را که به ما امکان می‌دهد، اساساً با فرار مالیاتی کمتری روبرو باشیم، پیگیری کنند نه اینکه به جلوگیری از یک پرونده مشخص فرار مالیاتی بسنده نمایند.

وزیر اقتصاد یکی دیگر از نکات مورد نظر خود را مختومه کردن پرونده‌هایی عنوان کرد که در دوره‌های طولانی معطل مانده اند چرا که اساساً زیبنده نیست که ما با چنین حجمی از پرونده‌های معوق روبرو باشیم.

خاندوزی با صدور این دستور که پرونده معوقات مالیاتی قبل از سال ۱۳۹۹ باید امسال خاتمه پیدا کند، توضیح داد: البته این اصلاً به این معنا نیست که ما از کیفیت بررسی‌های خود بکاهیم، اما اینکه چیزی از پرونده‌های ماقبل سال ۱۳۹۹ در پایان امسال وجود داشته باشد، به معنای ضعف عملکردی و نقصان مدیریتی خواهد بود.

وی ادامه داد: یک مسئله‌ای هست که شخص آقای رئیس جمهور تأکید کردند من به شما ابلاغ کنم و آن توجه ویژه به حقوق فعالان اقتصادی خوشنام و خوش حسابی است که ممکن است در یک دوره مالیاتی با چالشی مواجه شده باشند اما مجموعه سوابق آنها نشان می‌دهد که باید از آنها حمایت کنیم و در این مسیر باید از حداکثر فرصت‌ها و امکانات قانونی استفاده کنیم.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: این مسئله که چه کسانی از سقف اختیارات قانونی شما برخوردار می‌شوند و چه کسانی خیر، بسیار مهم است.

خاندوزی تأکید کرد: با نگاه کمک به فعالان اقتصادی خوش حساب، حتماً سهل گیری و کمک به مؤدی برای عبور از یک دوره مالی سخت و دشوار، حتماً باید در دستور کار شما قرار گیرد چون در نهایت و در یک نگاه بلند مدت، حضور و حفظ بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی، موجب افزایش درآمدهای مالیاتی خواهد شد، بنابراین ما نباید طوری عمل کنیم که فعال اقتصادی عطای کار را به لقای آن ببخشد و از کسب و کار بیرون رود.

وی گفت: در سوی دیگر، بخشی از فعالان اقتصادی قرار دارند که اتفاقاً تاریخچه فعالیتشان نشان می‌دهد، همواره درصدد تطویل رسیدگی‌ها به منظور سؤاستفاده از امکاناتی نظیر تقسیط بدهی و بخشودگی هستند؛ این دسته از فعالان اقتصادی هم باید کاملاً پیام تحول سازمان شما را دریافت کنند که دیگر زمان برای ادامه آن رویه‌ها وجود ندارد.

وزیر اقتصاد افزود: مهم‌تر از این، انعکاس این پیام در داخل سازمان به نحوی است که بتوانیم سر خود را بلند کنیم و بگوییم نسبت به قبل، مجموعه مشکلات و تخلفات در حوزه ممیزین مالیاتی به حداقل رسیده است چرا که اصلاً برای دولت قابل قبول نیست، شاهد تخلفات ممیزان خودش باشد و سیاست قطعی ما، خاتمه همکاری ما با چنین افرادی است.

خاندوزی گفت: بدنه سازمان باید این احساس را بکند که در فرایند نظارت و رسیدگی‌ها، این بار، با نظارت و شفافیت و دقت بیشتر و برخوردهای کاملاً حرفه‌ای و تخصصی مواجه خواهند بود.

وزیر اقتصاد با اشاره به جدید بودن بخش اعظم مدیران مالیاتی در سال ۱۴۰۰ ابراز امیدواری کرد، این فضای نو و انگیزه جدید و انرژی تازه دمیده شده در شبکه، باید کمک کند، شاهد عملکرد قابل دفاع ویژه و دارای خروجی متمایز سازمان مالیاتی باشیم و این امری است که باید از سوی مخاطبان و مشتریان هم احساس شود و آنها معترف باشند سازمان امور مالیاتی نسبت به سال ۱۴۰۰ در مسیر نو شدن قرار گرفته است.

خروج از نسخه موبایل