وزیر نفت: صادرات میعانات گازی ایران ۳ برابر شد

  کد خبر: 26120075076

جواد اوجی، وزیر نفت گفت: صادرات میعانات گازی قبل از دولت سیزدهم روزانه بین ۲۰ تا ۶۰ هزار بشکه متغیر بود که این عدد در دولت سیزدهم به ۲.۵ تا ۳ برابر افزایش یافت.

تیم فعلی که بر سر کار آمد، با آقای رئیسی مکاتباتی انجام دادیم که اجازه بدهند ۱۲ کشتی VLCC به ظرفیت هر یک ۲ میلیون بشکه میعانات گازی خریداری کنیم. ما برای اخذ مجوز دو نوبت به جلسه سران قوا رفتیم و هر سه بزرگوار حضور داشتند. در نوبت اول از توضیحات بنده قانع نشدند و کار به جلسه دوم کشید.

به هر جهت هر سه بزرگوار موافقت کردند و از دفتر مقام معظم رهبری نیز این اذن صادر شد که ۱۲ کشتی VLCC خریداری شود. پس یکی از این پاشنه‌های آشیل برای تأمین سوخت زمستانی، چالش ذخیره‌سازی میعانات گازی بود که تولید آن نیز در پیک به روزانه ۸۷۰ هزار بشکه در روز رسیده بود.

با یک ابتکار خوب به برخی از پتروشیمی‌ها خوراک میعانات گازی می‌دادیم و به جایش از آنها ترکیبات سنگین (HEAVY END) دریافت می‌کردیم که محصولی شبیه گازوئیل است.

دومین اقدام برای کاهش ذخیره‌سازی میعانات گازی، افزایش صادرات آن بود. میزان صادرات میعانات گازی قبل از دولت سیزدهم روزانه بین ۲۰ تا ۶۰ هزار بشکه متغیر بود که این عدد در دولت سیزدهم به ۲.۵ تا ۳ برابر افزایش یافت.

در نظر داریم حجم سوآپ گاز ترکمنستان را افزایش دهیم. مذاکرات مربوط به بحث انتقال تکنولوژی و ساخت ادوات صنعت نفت، صدور خدمات فنی و مهندسی، سوآپ نفت و فرآورده‌های نفتی نیز با طرف ترکمنستانی انجام شده یا در حال انجام است و توافق‌نامه‌هایی نیز صورت گرفته است.

درنتیجۀ اصلاح تعرفه گاز خانگی، به میزان ۲۵-۲۸ میلیون مترمکعب در روز معادل یک فاز پارس جنوبی در مصرف گاز صرفه‌جویی صورت گرفت.

۳ میلیون بشکه نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه از بازار حذف می‌شود

به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز چهارشنبه ۲۵ اسفند اعلام کرد که ممکن است ۳میلیون بشکه در روز نفت و فرآورده‌های روسیه از ماه آوریل و در پی تهاجم این کشور به اوکراین راهی بازار نشود.

▪️این نهاد معتقد است تحریم‌های غرب مانع صادرات نفت مسکو و تعلل خریداران برای واردات از این کشور می‌شود.

▪️آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه نفت خود برآورد کرد: شاهد کاهش مجموع صادرات نفت به مقدار ۲میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهیم بود.

▪️این نهاد تصریح کرد: از این رقم، یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز به نفت و یک میلیون بشکه در روز به فرآورده‌های نفت اختصاص می‌یابد.

▪️به گزارش شانا، آژانس بین‌المللی انرژی روز پنجشنبه ۱۲ اسفند طرحی ۱۰گزینه‌ای برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه اعلام کرده بود. این نهاد همچنین اعلام کرده بود که اروپا می‌تواند یک‌سوم واردات گاز خود از روسیه را در بازه زمانی ١ ساله کاهش دهد.

▪️این آژانس از ۳۱ عضو خود خواسته بود در ۳۰ روز آینده ۴ درصد (معادل ۶۰ میلیون بشکه) از ذخیره‌سازی نفت خام خود را آزاد کنند.

خروج از نسخه موبایل