وصول ۴۵۴ هزار میلیارد تومان مالیات در سال جارى

  کد خبر: 02050192747

داود منظور گفت: جهش قابل ملاحظه‌ای در میزان مالیات مشاهده می‌شود، به طوریکه امسال ۴۵۴ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتى کشور با حضور در صحن علنى شورا، اظهار کرد: ما در وصول مالیات‌ها سعی می‌کنیم سهم مالیات را در بودجه دولت ارتقا دهیم و سهم تامین مالی شهرداری‌ها را هم از محل عوارض افزایش دهیم.

داود منظور ادامه داد: سال گذشته ۳۵۴ هزار میلیارد تومان مالیات با احتساب عوارض وصول کردیم، این رشد نسبت به سال ٩٩، حدود ۵۹ درصد بوده است. این جهش قابل ملاحظه‌ای است که در میزان مالیات مشاهده می‌شود، به طوریکه امسال ۴۵۴ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است.

وی افزود: ما در بخش شرکت ها، میزان ابراز مالیتمان نسبت به سال گذشته ٢ برابر شده و این افزایش ناشی از جمع آوری اطلاعات زیاد است.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: در سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان و… که سهم کمی در مالیات داشتند، امسال جهش مناسبی را تجربه کردند. ما در سال گذشته از اصناف فقط ١٧ هزار میلیارد تومان مالیات دریافت کردیم، مبنای ما در محاسبه مالیات اصناف، اطلاعات مالی است.

وى گفت: ما از هیچ مالیاتی حتی ارقام کوچک چشم پوشی نمی‌کنیم، در بحث فرار مالیاتی تمرکز زیادی گذاشتیم، بیشترین فرار مالیاتی در بخش طلا، سکه، رمز ارز، ارز و… است. حدود ۶٠ هزار فعال اقتصادی در چنین بخش‌هایی کار می‌کنند و ما آن‌ها را شناسایی کردیم.

منظور ادامه داد: در ۴ ماه نخست سال، ٩۵ درصد تکلیفی که قانون گذار بر عهده ما گذاشته بود، محقق کردیم، حدود ١۴٣ هزار میلیارد تومان هم مالیات و ارزش افزوده در این چند ماه وصول کردیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور  افزود: از تیرماه ظرفیت وصول مالیات افزایش پیدا کرده است و تا پایان سال، ۶۵ و یا ٧٠ هزار میلیارد تومان مالیات وصول خواهد شد.

ثبت بانک اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان ۱۴۰۲

وی افزود: اجرای قانون پایانه فروشگاهی ارزوی ٢٠ ساله کشور است و درصدد تحقق آن هستیم، قرار بود این قانون در دولت قبل انجام شود که نشد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: طبق این قانون، فعالان اقتصادی باید صندوق فروش خود را مجهز به برنامه‌های سازمان کنند تا صورت حساب آن‌ها به صورت الکترونیکی صادر و در بانک اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی کشور ثبت شود، این کار تا پایان سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد.

منظور گفت: ما با اطلاعات محدود خودمان، مالیات خانه‌های لوکس را محاسبه کردیم، اما ۵۰۰ میلیارد تومان شد که بسیار ناچیز بود، اکنون  در صدد جمع آوری اطلاعات بیشتر هستیم تا آمار جامع تری در زمینه خانه‌های لوکس و باغ ویلا‌ها داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در بحث خانه‌های خالی هم اطلاعات ما کافی نیست. در سطح کشور ۲ و نیم میلیون واحد خالی وجود دارد که این آمار در اختیار وزارت راه و شهرسازی است.

به گفته وی مالیات خودرو‌های لوکس محاسبه شده و عملیات اجرایی در حال انجام است.

منظور تاکید کرد: درخواست ما این است که شهرداری ها درخصوص پروانه ساخت اطلاعات لازم را به ما بدهند تا بتوانیم محاسبه مالیاتی درستی داشته باشیم. نکته دیگر این است که خانه های خالی و لوکس محلی هستند و لازم است کار مشترکی با شورا انجام شود تا قانون در خصوص دریافت مالیات تغییر کند؛ در این زمینه به اصلاح قانون نیاز داریم.

خروج از نسخه موبایل