پایان بی‌نتیجه مذاکرات دوحه/ مذاکرات در وین از سرگرفته می‌شود؟

  کد خبر: 09040189159

مذاکرات دوحه هم به پایان رسید. بدون آنکه نتیجه و توفیق خاصی حاصل شود. حالا سوال مهم این است که آیا مذاکرات به بن بست‌ رسیده یا قرار است دوباره ادامه داشته باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز،‌ از ابتدا قرار بود مذاکرات دوحه دو روزه باشد و طرفین سعی کنند در این مدت در مورد موارد باقیمانده با هم مذاکره کنند.

دقایقی قبل معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر پایان مذاکرات هسته‌ای دوحه را اعلام کرد و گفت: متأسفانه، هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده امیدوار به آن بود حاصل نشده است.

پایگاه آمریکایی آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی گفته «ایرانی ها، مسائل قدیمی که حل شده و برخی مسائل دیگر که جدید هستند، اما ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارد را [در این مذاکرات] مطرح کرده‌اند.»

خبری که در صورت صحت نشان می‌دهد موارد مورد اختلاف میان ایران و آمریکا به قوت خود باقی است و ایران حتی پیشنهادات و خواسته‌های جدیدی را مطرح کرده است.

امید احیای برجام از ۲۰ به ۳۰ درصد رسید!

از سفر رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران تا اتمام مذاکرات قطر، تنها پنج روز فاصله بود. آغاز ضربتی مذاکرات این گمانه را ایجاد کرده بود که شاید ایران و آمریکا به راهکار جدیدی برای حل مشکلات خود رسیده‌اند و بسیاری در داخل و خارج به نتیجه مذاکرات دوحه امیدوار بودند.

اما برخی هم معتقد بودند شانس توافق بیشتر شده اما این الزما به این معنا نیست که طرفین قرار است به توافق برسند.

این مساله را جوزپ بورل در سفر تهران خود اعلام کرد و گفت: «هنوز نمی‌‌‌دانم آیا دو طرف قادر خواهند بود به اختلاف‌‌‌های سیاسی‌‌‌شان فائق بیایند یا خیر؟ چون مساله الان مشکلات سیاسی است.»

علی واعظ، تحلیلگر ارشد گروه بین‌المللی بحران هم در گفتگو با تجارت‌نیوز گفته بود: به طور کلی خروج قطار مذاکرات از ایستگاهی که در طول سه ماه و نیم اخیر گرفتارش بوده امر مثبتی است.

ولی اینکه آیا این قطار روی ریل درستی قرار می‌گیرد را نمی‌توان فعلا مورد قضاوت قرار داد. اما به اعتقاد من احتمال احیای توافق برجام را که در سه ماه و نیم اخیر به زیر ۲۰ درصد سقوط کرده، امروز حدود ۳۰ درصد می‌دانم.

اما باز هم باید منتظر ماند و دید که پیام‌های ابتدایی آیا نشان از تغییر رویکرد طرفین دارد یا اینکه حاکی از ادامه جنگ اراده هاست؟»

اما گویا رویکرد طرفین در این مذاکرات تغییر نکرد و مذاکرات شروع نشده به پایان رسید.

مذاکرات هسته‌ای به پایان رسید؟

مذاکرات دوحه به پایان رسید. اما سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده که در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفت‌وگوها، طبق روال همیشه باقری و مورا در تماس خواهند بود.

کنعانی گفته در ادامه روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقی‌مانده طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد. به تلاش‌هایمان برای بازگرداندن توافق به مسیر درست ادامه خواهیم داد.

این اظهارات به این معناست که گویا مذاکرات قطر با نیت بررسی موارد اختلاف باقیمانده تشکیل شده و حالا قرار است به شکل دیگری ادامه داشته باشد.

اما در دور قبلی مذاکرات وین، طرفین بارها تاکید کردند که متن توافق آماده است و تنها یکی دو مورد باقیمانده و در این موارد هم چند باری طرفین با هم گفتگو کردند. اما اکنون هم دوباره همان مساله مطرح شده و قرار است تلاش‌ها برای رسیدن به توافق ادامه داشته باشد.

مذاکرات در وین دنبال می‌شود؟

آنگونه که سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته هدف مذاکرات دوحه رسیدن به توافق نهایی نبوده است.بلکه «مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا با تسهیل‌گری اتحادیه اروپاست.»

پیتر استانو با اشاره به برگزاری مذاکرات غیرمستقیم برجام میان تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در قطر، گفت: مذاکرات برجام از وین به جای دیگری منتقل نشده است.

بر این اساس می‌توان گفت مذاکرات برجام احتمالا در وین ادامه پیدا می‌کند. اما هیچ چشم‌اندازی درباره زمان از سرگیری مذاکرات وجود ندارد. چون نشست وحه نشان داده اختلافات به قوت خود باقی است.

خروج از نسخه موبایل