پایان دوران گسترش بی سابقه غول های سیلیکون ولی

  کد خبر: 280801109017

ترجمه: محمود نواب مطلق

دوره گسترش بی‌سابقه توئیتر، متا، آمازون، نِتفلیکس و برخی دیگر از بن‌سازه‌های مجازی منطقه «سیلیکون وَلی» به پایان رسید.

غول های فناوریی که آسیب‌ناپذیر می‌نمودند از ابتدای سال جاری میلادی متحمل خسارات فراوان تاریخی در بورس شدند و در نتیجه به اخراج گسترده کارکنان خود روی آوردند.

این رخداد، سرنوشت مشترک تمامی صنایع فناوری این منطقه شده و این عقبگرد به اعتقاد کارشناسان اجتناب ناپذیر بوده.

در عین حال نقطه پایانی بر ۲۰ سال گسترش بی‌سابقه صنایع فناوری مطرح آمریکایی نیز محسوب می‌شود. آنها که مدتها آسیب‌ناپذیر می‌نمودند دیگر واجد این ویژگی نیستند.

آنها در دوران کرونا به دلیل آنکه تنها مسیر ارتباطی با خارج از محیط بودند گسترش فراوانی یافتند. دورکاری، تجارت برخط و سایر شیوه‌های دیجیتالی به یک قاعده کلی تبدیل شد و به نظر می‌رسید اقتصاد دیجیتالی به عنوان اقتصاد غالب دوران پساکرونا درآمده باشد.

اما به ناگهان می بینیم خسارات این غول های فناوری دیجیتالی در بورس و اخراج کارکنانشان به نحو بی‌سابقه‌ای چشمگیرشده‌ است.

برخی از سرمایه‌گذاران دراین شرکتها براین باورند که چنین عقب گردی اجتناب ناپذیربود. این غول های فناروی دیجیتالی درماه فوریه ( بهمن ۱۴۰۰) هنوز شکایت از کمبود نیروی کارمی‌کردند.

متخصصین رایانه به اندازه آزمایش های کرونا و ریز پردازنده‌ها کمیاب بودند. اما هفت ماه بعد، اخراج همین افراد به یک امر روزانه تبدیل شده است.

همه شرکتهای این بخش مشغول اخراج کارکنان خود هستند و جالب اینکه بنا به اعتقاد برخی سرمایه گذاران این واحدهای اقتصادی این تازه شروع ماجراست و بیش از این نیز ادامه خواهد یافت.

همه آنها این روند را آغاز کرده اند: «اِسنَپ، اینتل، اِستریپ، کوین باس، رابین‌هود، سِیل فورس، لیفت، نِتفلیکس» از ۱۰ تا ۲۰ درصد کارکنانشان را اخراج کرده‌اند.

«مِتا» شرکت مادر «فیس بوک» که در مارس ۲۰۲۰ (اسفند۱۳۹۹) ۴۸ هزار کارمند و در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور۱۴۰۱) ۸۷ هزار کارمند داشت حذف ۱۱هزارعنوان شغلی خود را اعلام کرده‌ است.

آخرین آنها «آمازون» با یک میلیون کارمند در سراسر جهان ۱۰ هزار نفر از آنها را اخراج کرده است. «توئیتر» نیزهر روز شاهد اخراج کارکنانیست که به خود اجازه داده‌اند از«ایلان ماسک» رئیس تازه آن انتقاد کنند.

وی قبلا خبراز اخراج ۳۷۰۰ نفر یعنی نیمی از کارکنانش داده بود.

براساس آمار مراکز معتبر مجموع اخراجها در ۷۲ شرکت از این بن‌سازه‌های دیجیتالی درماه اکتبر (مهر) ۲۴هزار نفر و در ماه نوامبر (آبان) ۵۳ هزارنفر گزارش شده‌ است.

درمجموع از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۱۰۰هزار نفر از کارکنان این شرکتها اخراج شده‌اند. در سال ۲۰۰۰(۱۳۷۹) ظهور فناوری دیجیتالی ۱۵۰ هزار عنوان شغلی را حذف کرد.

منبع: لوموند

خروج از نسخه موبایل