پشت پرده برگشت دلار به کانال قبلی/ بازارساز دلار را مهار می‌کند؟

  کد خبر: 150701103528

هفته گذشته بازار ارز با وجود ارزپاشی دولت، پرنوسان گذشت و اواسط هفته قیمت دلار مرز ۳۳ هزار تومان را رد کرد و در ادامه هفته،‌ روزهای آرامتری داشت. باید دید خبردرمانی و راهکارهای دولت برای کنترل بازار دلار در هفته‌ آینده نیز کارساز است؟

به گزارش تجارت‌نیوز بازار ارز در هفته‌ای که گذشت روند پرنوسانی را پشت سر گذاشت. روز شنبه قیمت دلار ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد و در آخرین ساعات روز پنجشنبه به ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

این در حالی بود که اواسط هفته قیمت دلار وارد کانال ۳۳ هزار و ۲۴۰ تومان شد.

فردین آقابزرگی کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره بازار ارز در هفته‌ای که گذشت، گفت: در یک سال گذشته برای کنترل بازار اخباری مثل مذاکره برای آزادسازی هفت میلیارد دلار بلوکه شده در کره جنوبی زیاد منتشر شده است. مطمئنا چنین اخباری هر بازاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته او بی‌ثباتی و عدم تحقق برخی اخبار بیشترین ضرر را به بازار می‌رساند در حالی که اگر قیمت افزایش یابد و در سقف منطقی متوقف شود بازار ضرر کمتری می‌بیند. این نوسان و خبردرمانی به تولیدکننده، صنعت‌گر، صادرکننده و حتی واردکننده آسیب می‌رساند.

وی با اشاره به تورم ۵۰ درصدی از ابتدای سال‌جاری تا کنون گفت: نرخ کنونی ارز با ارزش واقعی پول کشور تطابق ندارد. با توجه به نرخ تورم از ابتدای سال، چطور نرخ ارز طی این مدت فقط ۲ درصد رشد داشته است.

بنابراین تشکیل صف‌‌های طولانی برای خرید ارز رانتی، طبیعی است. بیش از ۵۰ درصد اشخاصی که در صف این صرافی‌ها می‌ایستند دستشان به ارز هم نمی‌رسد چون از قبل کارسازی و فروخته شده است.

اواسط هفته گذشته دو خبر یکی آزادی دو زندانی سیاسی و دیگری احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی مطرح شد که به اعتقاد کارشناسان اخبار مثبتی بود و می‌توانست به مهار افزایش قیمت دلار کمک کند.

به اعتقاد کارشناسان این اخبار برای کاهش التهاب بازار می‌توانست موثر باشد.

خبر درمانی بی‌فایده است

در این‌باره آقابزرگی گفت: دولت تنها بازیگر بازار ارز در کشور است و آینده این بازار قابلیت پیش‌بینی ندارد و با خبردرمانی بازار ارز کنترل نمی‌شود.

او ادامه داد: در شرایطی که رشد حجم نقدینگی و رشد اقتصادی در کشور با وجود درآمدهای نفتی حدود یک درصد رشد داشته و به اهداف برنامه که ۴ درصد رشد بوده نرسیده‌ایم بنابراین معیار و مبنای محاسبه نرخ دلار بعد از عرضه و تقاضا باید تورم باشد.

آقابزرگی با بیان اینکه نرخ دلار در هفته‌های آینده افزایشی است توضیح داد: با توجه به افزایش نرخ تورم در کشور، قیمت دلار هنوز به ارزش ذاتی و واقعی خود نرسیده است.

پیش‌بینی قیمت دلار

بسیاری از معامله‌گران معتقدند که بازار ارز فعلا تحت تاثیر هیچ خبری نیست و روال معمول خود را طی می‌کند و فعلا در حال کانال‌سازی است.

به عبارتی معامله‌گران حرفه‌ای انتظار ندارند که روند رشد قیمت دلار دائمی باشد و دلار، هر روز رکورد قیمتی جدیدی را ثبت کند. از نظر آنها این افت و خیز و نوسان محدود، روند طبیعی دلار است.

اگرچه برخی دیگر معتقدند که احتمالا بازارساز وارد بازار ارز شده است. چرا که جمعه گذشته هفتم مهر دولت ۱۰۰ میلیون دلار به بازار ارز تزریق کرد و نیز از اظهارات جدید صالح‌آبادی می‌توان اینگونه برداشت کرد که دولت برای مهار بازار برنامه دارد و اجازه نمی‌دهد که دلار به زودی کانال عوض کند.

باید توجه داشت که در یازدهمین روز مهرماه نرخ دلار هرات و درهم امارات همزمان با افزایش بی‌سابقه قیمت دلار به بالاترین سقف خود در سال‌جاری رسید و گزارش‌های میدانی حاکی از تشکیل صف‌های طولانی برای خرید سهمیه دلار دولتی است.

خروج از نسخه موبایل