کد خبر: 150802142413
روزنامهعصر انقراض (طنز)

پوتین شعبه دیگری ندارد

کرملین: فقط یک پوتین داریم

راضیه حسینی

سخنگوی کرملین گمانه‌زنی‌ها را درباره‌ی این‌که ولادیمیر پوتین چند بدل دارد، رد و تأکید کرد، ما فقط یک پوتین داریم.

شباهت بین آدم‌ها و برندها در همین است. وقتی زیادی معروف می‌شوند احتمال می‌رود از روی‌شان کپی کنند. مثلاً همین اکبر جوجه‌ی خودمان، اول یکی بود، به محض این‌که کمی معروف شد، کل شمال پر شد از رستوران اکبر جوجه اصل.

همه هم مدعی بودند ما اصلیم و باقی فیک. سر در خیلی از رستوران‌های معروف، می‌نویسند شعبه دیگری ندارند و خیال همه‌ی مشتریان را راحت می‌کنند، که اگر جایی اسمی از آنها دیدند مطمئن شوند جعلی است. داستان زمانی جالب می‌شود که همین جمله را سر در چندین رستوران، با یک اسم و مشخصات می‌ببینیم.

اما بین اکبرجوجه و پوتین یک تفاوت بزرگ وجود دارد، هرکدام از رستوران‌های اکبرجوجه می‌توانند ساز خودشان ر ا بزنند، متفاوت سرو کنند و وقتی فرمول اصلی دست‌شان نباشد برای خودشان یک چیزهایی سر هم کنند و به جای اصل بدهند دست مردم؛ ولی بدل‌های یک آدم هیچ‌وقت نمی‌توانند این کار را کنند.

مثلاً فکر کنید اگر از پوتین چند تا داشتیم و هر کدام یک تصمیم می‌گرفتند. یکی می‌گفت: «باید با اوکراین جنگید.» آن یکی می‌گفت: «فقط صلح، جنگ بس است.» یکی دیگر اصلاً از ریاست خسته شده، رفته بود سراغ آشپزی و رستوران «پوتین جوجه» راه انداخته بود.

یا مثلاً فکر کنید اگر از نتانیاهو چند تا داشتیم. یکی دنبال کشتن بود، آن یکی نه، بعد بایدن بیچاره نمی‌دانست پشت کدام‌شان دربیاید. اصلاً اگر از بایدن هم چند تا بود چه؟ یکی می‌گفت پشت نتانیاهو بماند و آن یکی می‌گفت نه. دنیا از اینی که هست هم عجیب‌تر می‌شد. ولی خیال‌تان راحت هیچ وقت قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد.

حتی اگر یک سیاست‌مدار کنار خودش کلی بدل داشته باشد، با تمام شدنش همه‌ی بدل‌ها هم تمام می‌شوند. مهم نیست اصلی زنده بماند یا نه، مهم این است که تمام شود یا نه. روزی که هیتلر تمام شد، کسی دنبال این نگشت آیا بدلش خودش را کشت یا خود واقعی‌اش؟ چون دیگر مهم نبود، دنیای هیتلر تمام شد. صدام که مرد همه گفتند خودش نبود، بدلش بود، چه اهمیتی دارد، وقتی دنیایش تمام شده بود.

برای چه کسی مهم است پوتین یکی است و شعبه‌ی دیگری ندارد؟ شاید روزی برسد که بدل آدم‌های مهم تصمیم بگیرند ساز خودشان را بزنند و به همه اعلام کنند ما واقعی هستیم و باقی بدل، بشوند مثل برندها و رستوران‌های فیک، آن روز دنیا خیلی جذاب خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا