کد خبر: 18050041386
آسیب اجتماعیاقتصاداقتصاد کلانبانک و بیمهجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

پول دیجیتالی؛ راهکار جدید ونزوئلا برای احیای پول ملی

تورم در این کشور نفتی با وجود حذف مجموعا 14 صفر همچنان مهار نشده است

ترجمه: محمود نواب مطلق

کاراکاس در ماه اکتبر ( مهر) مجددا ارزش بولیوار، پول ملی خود را تعدیل می کند. بدین ترتیب با این کاهش جدید از سال ۲۰۰۸ تا کنون ۱۴ صفر از پول ملی ونزوئلا حذف خواهد شد. صاحبنظران اعتقاد دارند این اقدام تأثیر اندکی بر تورم شدید و تکیه بیش از حد اقتصاد ونزوئلا به دلار خواهد داشت.

بانک مرکزی ونزوئلا در اطلاعیه‌ای منتشرشده  در ۵ اوت (۱۴ مرداد) اعلام کرد از اول اکتبر(۹مهر) بولیوار دیجیتالی به عنوان پول جدید ملی که ۶ صفر از آن حذف شده است، به جریان خواهد افتاد.  در همین روز کالیکستو اورتگا سانچز، رئیس بانک مرکزی ونزوئلا، در نشستی با نمایندگان بانک‌های دولتی و خصوصی، انجمن‌های بانکی، وزارتخانه‌های اقتصاد و دارائی و اقتصاد دیجیتالی جزئیات کاهش جدید ارزش پول ملی را تشریح کرد.

او به آگاهی حضار رساند بولیوار دیجتیالی مبادلات روزمره را آسان خواهد کرد. او همچنین افزود کاربران با استفاده از رمزهای شخصی خواهند توانست فرایندهای تجاری و حسابداری خود را تسهیل کنند. به گفته سانچز، این تصمیم ضامن استحکام حاکمیت و رونق اقتصادی و توانائی بیشتر ونزوئلا در مبارزه  با حملات مکرر به پول ملی این کشور خواهد بود.

رشد ۲۵۰ درصدی قیمت ها

طی ۱۳ سال با کاهش  مکرر ارزش پول ملی  در دولت‌های مختلف ۱۴ صفر از پول ملی ونزوئلا حذف شده است. هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری سابق (۲۰۱۳-۱۹۹۹مصادف با ۱۳۹۲-۱۳۷۸)  در سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) سه صفر از پول ملی ونزوئلا کم کرد. نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری کنونی، نیز با تکرار این عمل در اوت ۲۰۱۸ ( مرداد ۱۳۹۷) پنج صفر دیگر حذف کرد. بیشتر مبادلات اقتصادی در این کشورکه سال‌هاست دچار تورم شدید است؛ با دلار آمریکا به عنوانی ارزی مطمئن انجام می‌شود.

قیمت‌ها بین ماه‌های ژانویه تا مه ( دی ۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰) رشد ۲۵۰ درصدی داشتند.

این درحالیست که رشد آنها در سال ۲۰۱۸ ۴۰۰هزار درصد، در سال ۲۰۱۹ ۱۰ هزار درصد و نهایتا در سال ۲۰۲۰ رقم ۳۰۰۰درصد را پشت سر گذاشته بود. دولت در حالی در صدد چاپ مجدد اسکناس است که گردش آن در کشور عملا حذف شده است.

۶۵ درصد خانوارها در فقر به سر می برند

اغلب مبادلاتی که با دلار انجام نمی‌شوند به صورت دیجیتالی و از طریق کارت‌های اعتباری و انتقال از حساب به حساب یا عملیات بین بانکی انجام می‌شود. از سال    ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) تولید نا خالص ملی این کشور نفتی سابقا ثروتمند ۸۰ درصد کاهش یافته است.

در نتیجه ۶۵ درصد خانوارها در فقر به سر می برند. دولت ونزوئلا از تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های ایالات متحده آمریکا برای فشار به دولت مادورو و وادار کردن او به ترک قدرت  شکایت دارد. البته بحران در این کشور سابقه‌ای طولانی دارد.

سزار آریستیمونو،  اقتصاددان و مدیرکل شورای مشورتی ونزوئلا، با نگارش مطلبی در سایت بانک ونزوئلایی  بانکای نگوسیوس معتقد است تصمیم به حذف شش صفر ضرورت داشت چراکه تا قبل از این اقدام فرایند مبادلات پولی بنگاه‌های تجاری عملا غیر ممکن بود و اکنون تسهیل شده است.

افزایش روزافزون قیمت‌ها

اما ماریسلا لوپز سبزی فروش ۳۴ ساله در محله‌ای واقع در غرب کاراکاس در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه با شکایت از وضع موجود و ابراز تردید از تأثیرمثبت این اقدام بر اقتصاد می‌گوید: «حذف صفر از پول ملی هیچ تأثیری بر مبادلات با دلار نخواهد داشت چراکه مبادلات با دلار نیز هیچ ارتباطی با افزایش قیمت‌ها با پول ملی ندارد. کاملا روشن است تورم با این اقدام کاهش نخواهد یافت.

اگر همین اوضاع اقتصادی باقی بماند افزایش روزافزون قیمت‌ها ادامه خواهد یافت. صفر بیشتر، صفر کمتر؛ هیچکدام چاره کار نخواهد بود. مدام اسکناس چاپ می‌کنند. اسکناس بی ارزش! مردم آنها رو می‌سوزانند، دور می‌اندازند. نمی‌دانیم چی کار باید بکنیم»

منبع: راشا تودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا