پیش‌بینی قیمت دلار/ بررسی آخرین وضعیت بازار ارز

  کد خبر: 17040190372

با توجه به نوسانات قیمت دلار در مدت اخیر و افزایش مجدد آن، چه چشم‌اندازی برای بازار ارز می‌توان پیش‌بینی کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، اواخر خرداد بود که تحولات اقتصادی، افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی و ناامیدی از احیای برجام باعث افزایش قیمت دلار شد.

با فروکش هیجانات ناشی از این اخبار دلار مجدد به کانال‌های قبلی بازگشت. اما این حرکت نیز مدت زیادی دوام نیاورد و با مخابره اخبار سیاسی دلار به مسیر قبلی پا گذاشت و باز هم رشد کرد.

در هفته جاری این ارز حدود ۲۰۰۰ تومان نوسان را به خود دید. اما در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به ثبات نسبی رسید.

در روزهای میانی هفته، دلار در یک کانال ثابت ماند و در هر دو روز، نرخ آن از کف قیمتی روز قبل بیشتر و از سقف قیمتی کمتر بود.

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره وضعیت دلار بیان کرد: هدف بازارساز در حال حاضر این است که از شوک‌های دفعتی به بازار جلوگیری کند و در قیمت‌های بالا بتواند با عرضه دلار بازار را در دست نگه دارد.

او ادامه داد: موفقیت در این زمینه نیز مشروط به سیاست‌های رفع تحریم‌هاست.

اگر مذاکرات به نتایج مثبتی برسد امکان دارد نیازهای عرضه‌ای کمتر شود و معامله‌گران در قیمت‌های پایین نیازهای خود را برطرف کنند.

دیبا همچنین گفت: در شرایط کلی و در سال جاری با توجه به میزان نقدینگی در کشور سقف بالایی که برای قیمت دلار در محاوره‌های عمومی گفته می‌شود فعلا در دسترس نیست و نمی‌توان دلار را در کانال‌های بالاتر پیش‌بینی کرد.

وابستگی قیمت دلار به برجام

برزو حق‌شناس، دیگر کارشناس بازارهای مالی، نیز عنوان کرد: در حال حاضر جدا از ارزش ذاتی، قیمت دلار بیشتر از اخبار مثبت و منفی برجام متاثر است. شاهد هستیم که از مدتی قبل مذاکرات برجام تقریبا به نقطه‌ای رسید که طرفین آن را ترک کردند و دلار روندی صعودی گرفت. این ارز از محدوده ۲۷ هزار تومان رشد کرد و حتی سقف خود را در سال قبل شکست.

او ادامه داد: سپس با سیگنال‌های مثبتی که طرفین درخصوص احیای مذاکرات دادند این روند صعودی ضعیف شد.

این کارشناس در مورد پیش‌بینی خود از آینده دلار تاکید کرد: برای هفته آینده نیز دلار منتظر اخباری است که از این مذاکرات مخابره شود.

اگر اخبار مثبتی وجود داشته باشد دلار به کانال‌های پایین‌تر قبلی می‌رسد، ولی اگر اخبار حاکی از آن نباشد که طرفین به توافق نزدیک هستند حتی می‌توان کانال‌های بالاتری را برای قیمت دلار پیش‌بینی کرد.

خروج از نسخه موبایل