کد خبر: 020403163667
اقتصادانرژیتولید و بازرگانیروزنامه

پیش‌بینی واردات ۲ میلیارد دلاری بنزین در سال ۱۴۰۳

با توجه به روند مصرف بنزین در کشور، پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۲ میلیارد دلار واردات بنزین داشته باشیم که این هزینه به صورت تقریبی معادل احداث یک پالایشگاه با ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز است.

به گزارش عصراقتصاد به نقل از میز نفت، غلامرضا دهقان ناصرآبادی، نماینده مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از سبد مصرف انرژی کشور به گاز وابسته است و این به معنای آن است که در صورت بروز مشکل در تأمین گاز اعم از افت میادین گازی یا هر مشکل دیگر، تأمین انرژی کشور با چالش جدی مواجه می‌شود.

وی افزود: به عبارتی این مسئله موجب خلل در تولید صنایع عمده اعم از پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و سیمانی‌ها و همچنین افزایش ارزبری و کاهش ارز‌آوری می‌شود؛ نمونه‌های بروز این مسئله و نتایج آن در سال‌های اخیر نیز مشهود است.

مسئله ناترازی در حوزه انرژی

نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس دوازدهم تصریح کرد: عدم‌النفع حدود ۱.۷ میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها در سال گذشته به سبب قطع گاز صنایع عمده یکی از نتایج و پیامد‌های مسئله ناترازی گاز در چهار ماهه سرد سال است.

وی ادامه داد: مسئله ناترازی در حوزه انرژی تنها به گاز ختم نمی‌شود، بلکه در موضوع بنزین، گازوئیل و برق نیز ناترازی داریم؛ به‌طوری که با توجه به روند مصرف بنزین در کشور، پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۲ میلیارد دلار واردات بنزین داشته باشیم که این هزینه به صورت تقریبی معادل احداث یک پالایشگاه با ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز است.

دهقان ناصرآبادی با بیان اینکه “مسئله ناترازی انرژی دو پیامد و مخاطره مهم برای کشور دارد”، گفت: یکی این است که امنیت انرژی کشور به خطر خواهد افتاد و دومین موضوع این است که تولید صنایع کشور کم می‌شود و در پی آن نیز ارزآوری کاهش و ارزبری افزایش می‌یابد؛ بنابراین اگر از سرعت رشد ناترازی انرژی عقب بمانیم، در آینده نه چندان دور بیش‌تر به پیامد‌های بیان شده دچار می‌شویم؛ لذا باید اولویت اصلی در بخش انرژی کشور رفع مسئله ناترازی انرژی باشد و این مسئله در مجلس شورای اسلامی به‌طور ویژه و اولویت‌دار مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

وی افزود: اقداماتی که باید در دستور کار مجلس و دولت قرار گیرد یکی ناظر به بحث‌های تولید باشد و دیگری ناظر به بحث‌های مصرف و اصلاح الگوی مصرف؛ به‌عنوان نمونه یکی از اقداماتی جدی که باید توسط مجلس پیگیری و توسط دولت اجرا شود؛ موضوع مربوط به جمع‌آوری گاز‌های فلر به‌منظور کمک به افزایش تولید گاز و جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های ملی است.

تولید در میدان پارس جنوبی

نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد” در کشور سالانه حدود ۱۸.۵ میلیارد مترمکعب گازهای همراه سوزانده می‌شود که این میزان دو برابر فلرینگ کشور‌های آمریکا و ونزوئلا است و با فرض قیمت صادراتی ۳۰ سنت برای هر متر مکعب گاز ایران، سالانه بیش از ۵.۵ میلیارد دلار عدم النفع به کشور تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر جمع‌آوری گاز‌های همراه باید اقدامات دیگر همچون اجرای پروژه‌های فشارافزایی و نگهداشت تولید در میدان پارس جنوبی به‌عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین میدان و سایر میادین گازی کشور به‌منظور حفظ تولید فعلی گاز کشور و افزایش ظرفیت تولید گاز از طریق سرمایه‌گذاری در اکتشاف و توسعه میادین جدید با اولویت میادین مشترک مورد پیگیری قرار گیرد.

دهقان ناصرآبادی اذعان کرد: در سمت مصرف نیز اقداماتی نظیر اصلاح نظام قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی، تدوین و اجرای استانداردهای جدید بهره‌وری در بخش‌های مختلف مصرف‌کننده انرژی، استفاده از فناوری‌های مدرن در فرآیندهای صنعتی و بازیافت انرژی و جایگزینی تجهیزات قدیمی با نمونه‌های جدید و کارآمدتر، ایجاد فرهنگ مصرف بهینه انرژی به وسیله تشویق و ایجاد مسئولیت‌های اجتماعی باید در مجلس مورد پیگیری قرار گیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا