پیش بینی بورس فردا /شناسایی مسیر حرکت گروه خودرو

  کد خبر: 080901110855

بورس تهران امروز سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ پس از ۶ روز کاری کم نوسان و خنثی موفق شد گام محکمی در جهت رشد بردارد.

نکته مهم امروز شکستن مقاومت مهم ۴۱۱ هزار واحدی شاخص کل هم‌وزن در راستای معاملات مطلوب در گروه‌های کوچکتر بازار بود. با وجود این روند معاملات فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس تهران گام مهمی در جهت پایان اصلاح فرسایشی خود که از ۲۲ آبان تا به حال در پیش گرفته است، برداشت. سهم نماگر اصلی بازار سرمایه از رشد امروز ۰.۴۲ درصد معادل ۵ هزار و ۸۵۴ واحد افزایش بود.

رشد امروز موجب شد شاخص یادشده در ارتفاع یک میلیون و ۴۱۴ هزار و ۲۰۳ واحدی قرار گیرد.

در سوی دیگر اما شاخص کل هم‌وزن قرار دارد که با عملکرد موفق گروه‌هایی نظیر ماشین آ‌لات، هتل و رستوران، مخابرات و صنعت لاستیک و پلاستیک- که همگی موفق به رشد بیش از ۳ درصد در روز جاری شدند، توانست مقاومت محدوده مهم مقاوتی ۴۱۰ تا ۴۱۲ هزار واحد را پشت سر بگذارد.

شاخص کل‌ هم‌وزن ضمن رشد ۰.۷۲ درصدی، نزدیک به ۳ هزار واحد افزایش را تجربه کرد و در محدوده ۴۱۲ هزار و ۶۵۳ واحدی قرار گرفت.

پیش‌بینی بورس فردا

در حالی که در هفته‌های اخیر همواره این گروه خودرو بود که پیشتاز حرکت بازار به سوی رنج مثبت بود در روز جاری این جریان معکوس شد.

به طوری که اکثر نمادهایی که در روزهای گذشته نزدیک به صفر تابلو معامله می‌شدند با تقاضای مطلوبی مواجه شدند و در همین حین نمادهای خودرویی در سمت سرخ دامنه نوسان معامله می‌شدند.

به نظر می‌رسد سهام خودرویی پس از رشدی شارپ که طی دو موج و از ۸ آبان طی کرد وارد اصلاح موقتی شده است. به این منظور به بررسی تکنیکال شاخص گروه خودرو پرداختیم.

بورس-تحلیل تکنیکال شاخص خودرو

همان گونه که در نمودار شاخص گروه خودرو مشخص است خط روند نزولی که از فروردین ماه سال جاری شکل گرفته بوده، نهایتا با رشد مطلوب اخیر صنعت خودرو شکسته شده است.

حال با چرخش انجام شده در نمودار با مشخص کردن سطح حمایتی ۹۰۰ هزار واحد باید منتظر واکنش مناسب این سطح در راستای ادامه روند صعودی بود.

همچنین برای هدف میان‌مدتی روند صعودی جاری انتظار رشد تا محدوده یک میلیون و ۱۲۵ هزار واحد، دقیقا به اندازه عرض روند خنثی که طی چهار ماه اخیر یعنی از تیرماه ۱۴۰۱ درگیر آن بوده است.

سرنوشت اوراق گام در بورس

در نشست خبری امروز سازمان بورس، مجید عشقی راجع به اوراق گام که یکی از دغدغه‌های مهم اهالی بازار سرمایه به شمار می‌آید سخن گفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس سازمان بورس و ارواق بهادار با اشاره به سابقه انتشار اوراق گام که به سال ۹۸ بازمی‌گردد در این خصوص اعلام کرد سازمان در حال بررسی روند انتشار اوراق گام بوده و خبر از اصلاح سیاستی در این مورد داد.

همان‌طور که پیشتر هم تاکید شده است، بازار پول رقیب سنتی بازار سرمایه به شمار می‌آید. هنگامی که اوراق منتشر شده از سوی دولت نرخ YTM نزدیک به ۳۰ درصد برای سرمایه گذار فراهم می‌کند، جذابیت بیشتر بازار بدهی موجب اقبال کمتر سرمایه‌گذاران به بورس می‌شود که همواره با ریسک همراه است.

در همین خصوص عشقی هم در مورد توقف معاملات ثانویه اوراق گام و تکرار تجربه تلخ سخاب‌ها ابراز نگرانی کرده است.

آنچه مشهود است اینکه برای حمایت از بازار سرمایه نیاز به اصلاح هرچه سریع تر اوراق گام است که همان‌گونه که ذکر شد بازدهی سالانه بیش از ۳۰ درصد برای سرمایه‌گذاران فراهم می‎‌کند.

برای بازار چهارشنبه، روز پایانی بورس در هفته جاری، انتظار بازاری مثبت اما متعادل را خواهیم داشت. همچنین پس از شکست مقاومت مهم شاخص هم‌وزن، برای ادامه روند صعودی‌ نیاز به کمی بازپس گیری انرژی دارد که این عامل ممکن است منجر به مقداری عرضه سهام در نیمه دوم بازار فردا شود. در مورد گروه خودرو نیز همانگونه که بررسی شد ادامه روند اصلاحی نحتمل‌ترین سناریو پیش رو است.

خروج از نسخه موبایل