پیوستن شرکت ایتالیایی«اِنی» به تیم قطر برای افزایش برداشت از میدان پارس جنوبی

  کد خبر: 30030187662

ترجمه: محمود نواب مطلق

شرکت نفتی ایتالیایی «اِنی» برای توسعه برداشت از طرف قطری میدان گازی گنبد شمالی (پارس جنوبی) به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان به شرکت فرانسوی توتال‌انرژی ملحق می‌شود. قطر قصد دارد با توسعه این میدان گازی دریایی تا سال ۲۰۲۷(۱۴۰۶) تولید گاز طبیعی مایع خود را از آن ۶۰ درصد افزایش دهد.

این امیرنشین خلیج فارس، روز یکشنبه۱۹ژوئن(۲۹ خرداد) اعلام کرد غول انرژی ایتالیا شرکت «اِنی» را به عنوان دومین شریک سرمایه گذاری در میدان گازی گنبد شمالی (پارس‌جنوبی) در قطر پس از شرکت فرانسوی توتال انرژی انتخاب کرده‌است.

«سعدشریدا الکعبی» وزیرانرژی قطر و رئیس شرکت «قطرانرژی»، غول‌انرژی این امیرنشین در یک کنفرانس خبری در دوحه اعلام کرد: «امروز خرسندم شرکت ایتالیایی «اِنی» را به عنوان دومین شریک سرمایه‌گذاری در پروژه منحصر به فرد و راهبردی بهره‌برداری از میدان گنبد شمالی (پارس‌جنوبی) به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان معرفی کنم.»

سهم شرکت ایتالیایی در این پروژه کمی بیش از ۳درصد به ارزش ۲۸ میلیارد دلار است که به صورت سرمایه‌گذاری مشترک با قطر در نظر دارد تا سال ۲۰۲۷(۱۴۰۶) میزان تولید گازطبیعی مایع از این میدان را تا ۶۰ درصد افزایش دهد.

بنابر اظهارات «پارتیک پویانه» رئیس شرکت فرانسوی توتال‌انرژی سهم شرکتش در این سرمایه گذاری مشترک با شرکت انرژی قطر که قرارداد آن در ۱۲ژوئن(۲۲خرداد) به امضاء رسید ۲۵/۶ درصد است و زمان آن تا سال ۲۰۵۴(۱۴۳۳) خواهد بود.

این قرارداد به که مهمترین قرارداد خارجی توتال پس از خروج از روسیه به دلیل جنگ با اوکراین است اهمیت به‌سزایی برای این شرکت دارد. توافق با سومین شرکت خارجی شریک در این پروژه نیز روز دوشنبه۲۰ژوئن(۳۰ خرداد) در پایان مذاکراتی که در این خصوص از سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) آغاز شده به امضاء رسید.

سهم شرکتهای خارجی در بهره‌برداری از این میدان گازی در مجموع  ۲۵درصد خواهد بود. تولید گاز طبیعی مایع از این میدان گازی دریایی از سال ۲۰۲۶(۱۴۰۵) آغاز خواهد شد.

میدان گازی دریایی پارس جنوبی که در قطر به نام میدان گازی دریایی شمال شرق نامیده می‌شود میدان گازی مشترک میان ایران و قطر است و به عنوان بزرگترین منبع گاز در جهان شناخته شده‌است.

براساس برآورد شرکت انرژی قطر این میدان به تنهایی ۱۰درصد ذخایر گاز جهان را در خود جای داده‌است. این میدان از زیردریا به حوزه قلمرو ایران متصل می‌شود و ایران به دلیل وجود تحریم ها در بهره‌برداری از این میدان با موانع زیادی مواجه است.

طبق نظر کارشناسان حوزه انرژی؛ قطر به همراه آمریکا و استرالیا از مهمترین تولید گنندگان گاز طبیعی مایع در جهان و در عین حال ارزانترین محصول را به این بازار ارایه می کند. در پی جنگ اوکراین واردکنندگان انرژی از روسیه به دنبال یافتن گزینه‌های جایگزین امن برای تأمین انرژی مورد نیازشان هستند.

«اِنی» غول انرژی ایتالیایی روز جمعه ۱۷ژوئن (۲۷خرداد) اعلام کرد شرکت گازپروم روسیه فقط ۵۰درصد گازمورد تقاضای این شرکت را تأمین می‌کرده است.

منبع: فیگارو

خروج از نسخه موبایل