چراغ سبز بایدن با اعلام آمادگی برای لغو تعرفه وارداتی بر کالاهای چینی

  کد خبر: 03030183953

براساس اعلام بایدن، آمریکا آماده‌است سیاست اعمال تعرفه‌های گمرکی بر واردات ازچین را پایان دهد. رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه۲۳ آمه (۲خرداد) در توکیو اعلام کرد: «آماده است سدهای تعرفه‌ای که برسر راه چین قرارگرفته است بردارد.»

در عین حال او تصریح کرد دولتش در برقراری این سدها نقشی نداشته‌است. اعلام این سیاست شگفتی دونالدترامپ را برمی‌انگیزد.

بایدن گفت: «ما این سدهای تعرفه‌ای را برقرار نکرده‌ایم و درحال بررسی برداشتن آنها هستیم.» این سخنان بایدن در حالی ایراد شد که چهارشنبه گذشته «ژانت یِلِن» وزیر خزانه داری آمریکا نیز در مصاحبه با خبرنگاران قبل از اجلاس وزرای اقتصاد گروه هفت در آلمان اعلام کرده بود: «برخی تعرفه‌های گمرکی وضع شده در زمان ریاست جمهوری ترامپ بر واردات از چین به هیچ عنوان راهبردی نبوده ومشکلاتی را برای شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان آمریکایی به وجود آورده‌است. این تعرفه‌ها پاسخگوی مشکلات جدی ما با چین نیستند.

مشکلاتی از قبیل اختلالات درتأمین منابع، موارد امنیت ملی ودیگر عملکردهای نادرست تجاری. ما در مورد آینده این تعرفه‌ها درحال بحث و گفتگو هستیم.»

تعرفه‌های گمرکی اعمالی بر۳۵۰ میلیارد دلار واردات از چین در آمریکا به صورت خودکار در ششم جولای (۱۵ تیر) پایان می‌یابد.

هیچ شرکتی خواستار حفظ این تعرفه‌ها نیست و دولت آمریکا به دلیل افزایش شدید تورم برای لغو آنها تحت فشار است.

اتاق بازرگانی آمریکا به عنوان اصلی‌ترین کارفرمای اقتصادی این کشور به‌همراه سایر شرکتهای تجاری و همچنین بسیاری از کارشناسان تجارت بین‌الملل ماه‌هاست خواستار تخفیف و حتی لغو این تعرفه‌ها هستند.

زیرا معتقدند این تعرفه‌ها خسارات شدیدی را متوجه بنگاه‌های اقتصادی کوچک کرده‌است؛ چرا که آنها گزینه دیگری برای تأمین منابع مورد نیاز خود ندارند.

تعرفه‌های گمرکی فعلی زمان ترامپ برای مقابله تا عملکرد نادرست تجاری چین وضع شده بود. به اعتقاد او «چین مبادرت به سرقت مالکیت‌معنوی و انتقال اجباری فناوری با عملکردی نادرست می‌کرده‌است.»

از سوی دیگر صندوق‌بین‌المللی‌پول دراجلاس داووس از جهانی شدن و جلوگیری از یک جانبه گرایی دفاع می‌کند. خانم «کریستالینا ژِئورژیوا» مدیرکل صندوق‌بین‌المللی‌پول به همراه سایر مقامات این صندوق روز یکشنبه۲۲مه (۱خرداد) در این خصوص اعلام کردند: «زمانی رؤسای کشورها و بنگاه‌های اقتصادی به داووس می‌روند که اقتصاد جهان در معرض بزرگترین آزمون خود از جنگ‌جهانی‌دوم تاکنون قرار گرفته است.»

موضوع اصلی این اجلاس درگیری روسیه و اوکراین و بحران موادغذایی در جهان است. جهانی شدن اقتصاد تنها راه مقابله با چندپارگی آن به دلایل گوناگون طی یک سال‌گذشته است.

مقامات صندوق‌بین‌المللی‌پول همچنین براین باورند که: «طی سه دهه اخیر جریان سرمایه، خدمات، کالا و مردم به کمک فناوریهای نو؛ جهان را متحول ساخته است. هماهنگی این عوامل با یکدیگر اندازه اقتصاد جهان را سه برابر و از سوی دیگر ۳/۱ میلیارد نفر را در جهان از فقرشدید خارج کرده‌است.»

درحال حاضر این موفقیتها به دلایل گوناگون از جمله جنگ اوکراین و تحریمها و محدودیتها در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

صندوق بین‌المللی پول از این حقیقت پرده برداشته است که از ابتدای جنگ روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه(۵اسفند۱۴۰۰) تاکنون بیش از ۳۰ کشور جهان بر تجارت موادغذایی، انرژی و دیگر مواداولیه اساسی مورد نیاز جوامع محدودیت‌هایی وضع کرده‌اند.

در این شرایط با تقویت تجارت می‌توان توازن را برقرار کرد.

کمتر کردن موانع بر سر راه تجارت کمبودها را نیز تخفیف می‌دهد و منجر به کاهش قیمت موادغذایی و سایر تولیدات مورد نیاز جوامع نیز می‌شود.

از سوی دیگر صندوق بین‌المللی پول به کشورها و بنگاه‌ های اقتصادی توصیه می‌کند برای تضمین تأمین منابع خود آنها را متنوع کنند و از مزیت‌های فراوان یکپارچگی اقتصادی در جهان محافظت کنند.

منبع: روزنامه تریبیون

خروج از نسخه موبایل