چرا اینستاگرام می‎ خواهد وارد بازار NFT شود؟

  کد خبر: 01030183526

شاید هنوز خیلی از مردم اسم NFT را نشنیده باشند و یا هیچ ذهنیتی از اینکه منظور از توکن غیر قابل تعویض چیست،‌ نداشته باشند، اما در دنیایی که سرمایه‎ گذاران حاضر می‎ شوند برای یک اثر هنری NFT تا ۶۰ میلیون دلار پول پرداخت کنند،‌ نمی ‎توان به اخبار NFT و تحولات این حوزه بی‌تفاوت بود.

به گزارش فینوپیا، البته هنوز شرکت‎ های فناوری معتبری هستند که با تردید به ظهور NFT و توکن‌های غیر قابل تعویض نگاه می‎ کنند و عقیده دارند، زودتر از آنچه فکر می‎ کنیم، ستاره‌ اقبال NFT هم سقوط خواهد کرد و این توکن منحصربفرد هم از سکه خواهد افتاد.

برای مثال سازندگان بازی محبوب فورتنایت، نظری موافق نسبت به NFT ندارند و معتقدند این توکن، فرصت‌های بیشتری برای کلاهبرداری‌های اینترنتی فراهم می‎آورد.

اما مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک و مدیرعامل شرکت متا،‌ اینطور فکر نمی‎کند و تجربه نشان داده است که زاکربرگ در کشف فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری و سودآوری به ندرت به خطا می‎رود و کم‎تر پیش می‎آید که در بهره‎گیری از فرصت‎های تازه‎ی سرمایه‌گذاری، ضرر کرده باشد.

اینستاگرام و رویای بازارسازی برای NFT

اگر اغراق نکرده باشیم تا همین امروز زاکربرگ نصف اینترنت را به نام خودش زده است و حالا وقت آن رسیده که از دارایی‌های مجازی خود درآمدهای بیشتری نیز به دست بیاورد. در این سال‌ها اینستاگرام به پرسودترین سرمایه‎ آنلاین زاکربرگ تبدیل شده و روز به روز به تعداد کاربران و درآمدهای این شبکه‎ اجتماعی افزوده می‎شود.

همین محبوبیت و سودآوری اینستاگرام سبب شده تا زاکربرگ و مشاورانش،‌ مدام نقشه‎های زیادی برای این شبکه‎ اجتماعی پرطرفدار بکشند و برای کسب درآمد بیشتر،‌ هر روز قابلیت یا آپدیت تازه‎ای به این شبکه‎ اجتماعی اضافه کنند. امکان پست و فروش NFT جدیدترین قابلیتی است که در اختیار کاربران این اپلیکیشن قرار خواهد گرفت.

البته شرکت متا که تا همین یکی‌ دو سال پیش هنوز به اسم فیس‌بوک خود را معرفی می‎کرد باید زیرساخت‌های لازم فنی برای ضرب یا مینت کردن NFT، ردگیری و ذخیره کردن این توکن را نیز ایجاد کند. با آماده شدن این زیرساخت‎ها احتمالا اینستاگرام، بازاری دیجیتال نیز برای خرید و فروش NFTهای پست شده، ایجاد کند تا کاربران امکان داشته باشند با فراغ بال در میان NFTهای عرضه شده، بگردند و خرید کنند.

بعید نیست همانطور که برندها و کسب‌وکارها با ایجاد Business Account در اینستاگرام فعالیت می‎کنند، در آینده نیز احتمالا حسابی شبیه NFT Creator در اینستاگرام ایجاد شود و برای مدیریت فعالیت‎های مرتبط با ضرب، خرید یا فروش NFT استفاده شود.

احتمالا هدف نهایی زاکربرگ از سرمایه‌گذاری در حوزه‎ NFT، تبدیل اینستاگرام به بازار مرجعی برای خرید و فروش این توکن‌های غیر قابل تعویض است تا در آینده هر خریدار و فروشنده‎ای برای عرضه یا تهیه‎ توکن‌های NFT یک راست سراغ اینستاگرام برود و وقتش را در اپلیکیشن‎های دیگر تلف نکند.

بازار میلیاردی NFT در اینستاگرام

با توجه به مخاطب میلیاردی اینستاگرام، خبر اضافه شدن قابلیت پست NFT بر روی این اپلیکیشن و تبدیل شدن این شبکه‎ اجتماعی به بزرگ‎ترین بازار خرید و فروش توکن‌های غیر قابل تعویض بیش از همه، کسب‎وکارهای آنلاینی چون OpenSea، Axie Marketplace و یا Rarible را نگران می‌کند که در سال‌های گذشته هر کدام بخشی از بازار خرید و فروش NFT را در اختیار گرفته‎اند.

جای تعجب نیست اگر با ورود اینستاگرام به حوزه‎ NFT، طولی نکشد که این شبکه‎ اجتماعی با جمعیت میلیاردی خود، کسب‌وکارهای دیگر را به طور کلی از این بازار حذف کند و تجارت انحصاری NFT را در فضای مجازی به طور کامل به دست بگیرد.

نکته‎ دیگری که سرمایه‌گذاری اینستاگرام و شرکت متا را در حوزه‌ NFT جذاب‌تر می‎کند، تمرکز این شرکت روی فناوری متاورس است؛ چرا که NFT بهترین قابلیت برای ارزش‌‎گذاری و ثبت مالکیت معنوی دارایی‌های شهروندان این دنیای مجازی است.

به عنوان مثال تصور کنید لباسی که آواتار کاربری در دنیای متاورس بر تن می‎کند با توکن غیر قابل تعویض NFT ثبت مالکیت شود و به کالایی منحصربفرد و قابل خرید و فروش در دنیای متاورس تبدیل شود.

به نظر می‎رسد یکی از انگیزه‎های اصلی زاکربرگ از اضافه کردن قابلیت خرید و فروش NFT به اینستاگرام، در اختیار گرفتن بازاری باشد که پیش‌نیازی ضروری برای مدیریت تراکنش‌های تجاری در دنیای متاورس محسوب می‎شود.

بازار NFT اینستاگرام و فرصت ‎های تازه برای مخاطبان ایرانی

به گزارش فینوپیا، شبکه‎ اجتماعی اینستاگرام در بین کاربران ایرانی هم به یکی از پرمخاطب‎ترین رسانه‎های اجتماعی تبدیل شده است؛ بنابراین اضافه شدن قابلیت خرید و فروش توکن NFT بر روی این اپلیکیشن، فرصت‌های تجاری تازه‎ای را برای کاربران ایرانی ایجاد خواهد کرد.

با رواج NFT برخی از هنرمندان و مجوعه‎داران ایرانی که در حوزه‎ هنر دیجیتال فعالیت دارند، تلاش کرده‎اند تا از طریق NFT اثر هنری خود را به بازار عرضه کنند و از این راه دیگر نگران محدودیت‎های ناشی از دریافت ارزهای خارجی نباشند.

در صورتی که با سرمایه‌گذاری‌های شرکت متا در حوزه‎ NFT، اینستاگرام به بزرگ‌ترین بازار این توکن تبدیل شود، هنرمندان و مجموعه‌داران ایرانی نیز به بازاری چند میلیونی از خریداران بالقوه دسترسی پیدا خواهند کرد و آثار هنری خود را با سرعت و سهولت بیشتری به دست مشتریان در گوشه و کنار این جهان پهناور خواهند رساند.

از طرف دیگر، با ورود اینستاگرام به بازار NFT سرمایه‌گذاران ایرانی نیز به بازار قابل توجهی از آثار دیجیتال دسترسی پیدا خواهند کرد و قادر خواهند بود تا با خرید دارایی‎های دیجیتال با توکن غیر قابل تعویض NFT حوزه‏ جدیدی را برای سودآوری و درآمدزایی در عصر دیجیتال تجربه کنند.

فعالیت در عرصه‌ توکن‌های NFT تنها به مسایل فنی محدود نمی‎شود و اینستاگرام برای فعالیت در این زمینه، باید موافقت‌های لازم را از فدرال رزرو امریکا و سازمان‎های مالیاتی نیز بگیرد، موضوعی که ممکن است دست مدیران این شبکه‎ اجتماعی را برای فعالیت‌های آزادانه در این حوزه، تا حد زیادی ببندد.

اگر اخبار فناوری‌های بلاکچین و رمزارز را در سال‌های اخیر دنبال کرده باشید، احتمالا خاطرتان باشد که در سال ۲۰۱۹ نیز زاکربرگ تلاش کرد تا از رمز ارز Diem برای خرید و فروش‌های داخل اپلیکیشن استفاده کند اما قوانین و مقررات دست و پاگیر مالی، سبب شد تا مدیران فیس‌بوک قید این کار را بزنند و قبل از اینکه وارد بازار رمزارزها شوند، با این بازار وداع کنند.

حال باید دید آیا ماجراجویی‌های اینستاگرام در حوزه‌ توکن‎ های NFT نیز به سرنوشت شوم رمزارز این شرکت، دچار خواهد شد یا اینکه مدیران شرکت متا با درس گرفتن از تجربه‎های گذشته، این مرتبه با تمام توان، برای ورود به دنیای بلاکچین و NFT آماده شده‌اند.

خروج از نسخه موبایل