چهل‌ونهمین روز جنگ اوکراین؛ ادامه درگیری ها در ماریوپل و تسلیم شدن شماری از عناصر افراطی اوکراینی

  کد خبر: 24010177845

همزمان با ادامه درگیری‌ها در ماریوپل برای اخراج عناصر ملی گرای افراطی از کارخانه آزوف‌استال، شماری از این عناصر خود را تسلیم کردند.

چهل‌ونهمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین از راه رسید و این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته (سه‌شنبه) تأکید کرد اهداف عملیات نظامی در اوکراین بی‌تردید محقق خواهد شد؛ پوتین با اشاره به این‌که مسکو بیش از این تحمل نسل‌کُشی در دونباس را نداشت، از عملکرد نیرو‌های روسیه در اوکراین تمجید کرد.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس نیز تأکید کرد اگر عملیات نظامی روسیه مدت کوتاهی به تأخیر می‌افتاد، اوکراین ضربه شدیدی به خاک روسیه می‌زد.

امروز روشن است که گریزی از این درگیری وجود نداشت و اگر عملیات نظامی به تأخیر می‌افتاد، پیامد‌های بسیار بدتری داشت.

پیش‌تر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با تأکید بر این‌که هدف غرب تبدیل اوکراین به پایگاه سرکوب روسیه است، گفت کی‌یف به دنبال اقدامات تحریک‌آمیز است. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که کمک های نظامی و امنیتی به اوکراین تا اواسط ماه میلادی جاری به یک میلیارد دلار خواهد رسید.

میخائیل پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اظهارات اخیر پوتین را رد کرد و گفت که مذاکرات با روسیه به بن‌بست نرسیده است.

وزارت امور خارجه ژاپن اما دیروز اعلام کرد توکیو در پی حمله روسیه به اوکراین تحریم‌هایی را علیه ۳۹۸ شخص و ۲۸ سازمان روسیه تصویب کرد. رئیس بانک مرکزی روسیه اعلام کرد مسکو قبل از جنگ اوکراین، سهم ارز آمریکا در ذخایر ارز‌های خارجی خود را کاهش داده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین درخواست فرانک والتر اشتاین مایر، همتای آلمانی خود برای سفر به کی‌یف به همراهی دیگر سیاستمداران اروپایی را رد کرد.

خروج از نسخه موبایل