چه سرنوشتی در انتظار اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ است؟

  کد خبر: 051101118221

حتی قبل از تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین، بهبودی مورد انتظار شرایط در بین بخش‌ها و حوزه‌های مختلفی که پس از همه گیری کرونا انتظار بهبود در آن‌ها وجود داشت، شکننده و نابرابر بود و بهبود بخش‌هایی که بیشترین ضربه تحمیلی را از اتفاقات چند سال اخیر همچون همه گیری کووید داشتند، عقب مانده است.

به گزارش عصراقتصاد، تنگناهای تداوم عرضه پایدار، افزایش هزینه‌های واردات مواد و انرژی مورد نیاز و تداوم اثرات مستمر این بیماری همه گیر بر سرعت بهبود تاثیر گذاشته است.

همچنین قبل از شروع جنگ روسیه علیه اوکراین به دلیل افزایش شدید قیمت مواد غذایی و انرژی که اوضاع آن تنها با شروع جنگ بدتر شد، تورم قوی‌تری که بیشتر از حد انتظار طول کشیده است، در سرتاسر جهان ظاهر شد.

جنگ اوکراین در کنار تعطیلی شهرهای بزرگ و بنادر چین به دلیل سیاست سختگیرانه مهار کووید که به سیاست کوویدفر شناخته می شود، در این کشور و تشدید کلی سیاست پولی در بحبوحه نگرانی ها از شتاب گرفتن تورم در سراسر جهان، پیامدهای قابل توجهی برای رشد اقتصادی در سراسر جهان دارد.

انتظار می‌رود که رشد اقتصاد جهانی در سال آینده به‌طور قابل‌توجهی ضعیف‌تر از  مقدار پیش‌بینی‌شده در بیشتر اقتصادها باشد.

مشکلات مورد انتظار اقتصادی که رشد اقتصاد جهانی را به‌ویژه در اروپا کند می کندبه دلایل مختلفی همچون تداوم تحریم واردات نفت و زغال سنگ از روسیه خواهد بود که البته در پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۲۳ گنجانده شده است.

در چند ماه اخیر و با تشدید تورم و تداوم غیرمنتظره آن علی رغم تمام سیاست های مهاری، قیمت‌ کالاها به طور قابل‌توجهی به افزایش خود ادامه داده است که نشان‌دهنده اهمیت عرضه انرژی و همچنین مواد از سوی روسیه است.

روسیه و اوکراین در بسیاری از بازارها، بر فشارهای تورمی موجود افزوده و درآمد واقعی و معلق را به ویژه برای آسیب پذیرترین قشر خانوارها با درآمد متوسط و پایین تحت تأثیر قرار داده اند.

در بسیاری از اقتصادهای بازارهای نوظهور، با توجه به وابستگی به واردات محصولات کشاورزی از روسیه و اوکراین، خطر کمبود مواد غذایی بالا است.

باید در نظر داشت که در نتیجه چنین مسائلی و همچنین تعطیلی در چین به دلیل سیاست صفر کووید، فشارهای عرضه نیز تشدید شده است.

جنگ و همچنین تعطیلی در چین به دلیل سیاست سختگیرانه مهار کووید که البته اندکی تعدیل شده است، خطرات قابل توجهی در خصوص تحقیق پیش‌بینی‌ها درباره رشد تولید ناخالص داخلی قرار داده است.

همچنان ممکن است سویه‌ای جدید، مسری‌تر یا تهاجمی‌تر از انواع کووید ظاهر شود، از جمله انواعی که بیشتر مستعد فرار از مصونیت به دست آمده قبلی هستند و در صورت اجرای قرنطینه‌های سخت‌گیرانه یا اجرای سیاست‌های صفر کووید در به طور حتم اقتصاد جهانی را تحت تأثیر می‌گذارد.

در صورت تداوم یا تشدید مسائل مربوط به بخش املاک و مستغلات چین و تامین برق، نتایج در چین می تواند ناامید کننده باشد، که می تواند از طریق پیوندهای تجاری جهانی اثرات نامطلوبی بر سایر اقتصادها نیز داشته باشد.

در بیشتر اقتصادها، فشارهای تورمی فراتر از محصولات غذایی و انرژی گسترش یافته و بیشتر شده است به این دلیل که کسب‌وکارها در سراسر جهان شروع به انتقال هزینه‌های بالای تولید، به مصرف‌کنندگان خود کرده‌اند که به وضعیت مالی مصرف‌کننده و اعتماد مصرف‌کننده لطمه می‌زند.

این امر به نوبه خود می تواند، باعث ایجاد شوک قیمتی مجددی در بازار مالی با پیش بینی سیاست پولی محدودتر شود و آسیب پذیری ناشی از سطوح بالای بدهی و افزایش ارزش دارایی ها را دوچندان کند.

علاوه بر این، یک جنگ طولانی مدت ممکن است تأثیرات جهانی بزرگتری نسبت به آنچه در حال حاضر تصور می‌شود داشته باشد، به ویژه در اروپا که چالش های کاهش مصرف گاز و زمستان سردتر می تواند منجر به کمبود گاز شود و بسیاری از کشورهای اروپایی را به رکود در سال ۲۰۲۳ سوق دهد.

خروج از نسخه موبایل