کد خبر: 310203160274
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیراه و مسکن

چه عواملی بر قیمت بلیط هواپیما خارجی تاثیر دارد

همه افراد دوست دارند که سفر با هواپیما را تجربه کنند. سفری پر هیجان که شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان به جای دلخواه برسید، اما عده زیادی به خاطر مسائل مادی قید سفر را می‌زنند. یکی از مسائل مهمی که همیشه مسافرین را درگیر می‌کند نوسان قیمت بلیط است و همیشه برای مسافرین تعیین قیمت بلیط موضوعی پیچیده و پویا است که البته به عوامل زیادی بستگی دارد.

قیمت بلیط هواپیما، به ویژه بلیط هواپیما خارجی که با ارز جهانی معامله می‌شود، نه تنها بین خطوط هوایی مختلف، بلکه در یک شرکت هواپیمایی ممکن است به طور قابل توجهی متفاوت باشد. عوامل زیادی در ساختار قیمت گذاری بلیط هواپیما مؤثر هستند و اگر مسافرین این عوامل را درک و بررسی کنند می‌توانند راه‌هایی برای پیدا کردن بلیط با هزینه کمتر بیابند. در این مطلب به بررسی عوامل مهم و تأثیر گذار بر قیمت بلیط هواپیما خواهیم پرداخت.

عوامل موثر بر قیمت هواپیما

حتماً برایتان پیش آمده که حین بررسی سایت‌های فروش بلیط هواپیما با قیمت‌های مختلفی مواجه شوید و از خودتان بپرسید که علت این تفاوت قیمت‎‌ها چیست؟ چرا در روزهای مختلف همان پرواز ممکن است قیمت بالاتر یا پایین‌تری داشته باشد؟ درواقع می‌توان گفت که عوامل متعددی بر قیمت بلیط پروازهای خارجی و داخلی تأثیر می‌گذارند که به طور کلی می‌توان آن‌ها را به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم کرد. در ادامه این مطلب همه علل نوسان قیمت بلیط هواپیما و سفرهایی هوایی را بررسی خواهیم کرد.

مسیر پرواز و فاصله

مسافت پرواز و مسیر بر قیمت بلیت تأثیر مستقیم دارد. معمولاً یک پرواز مستقیم و طولانی هزینه زیادی برای افراد به همراه دارد چون به دلیل مسافت پرواز و سرویس دهی بیشتر هزینه‌های عملیاتی هم بالا می‌رود و به طور طبیعی باعث افزایش قیمت بلیط می‌شود و علاوه بر مصرف سوخت هزینه‌های دیگری به جمع هزینه‌های پرواز مانند هزینه‌های خدمه اضافه می‌شود.

قیمت سوخت مسئله دیگری است که همه ما همیشه و حتی در رفت و آمد‌های روزانه با آن روبرو هستیم و این یک مشکلی است که از آن گریزی نیست و قطعاً در وسائل نقلیه‌ای مانند هواپیما، این میزان بسیار زیاد و هزینه آن قابل توجه است که بر قیمت بلیط هم بی تأثیر نیست. شرکت‌های هوایی مجبورند قیمت بلیط را بر اساس هزینه سوخت تنظیم کنند و مسیر پرواز به همین دلیل مهم است.

زمان سفر

عرضه و تقاضا یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت بلیط است زمانی که در یک مسیر چندین شرکت هوایی با یکدیگر رقابت می‌کنند این می‌تواند بر تأثیر نوسان قیمت بلیط‌ها اثر بگذارد. به همین خاطر فصل سفر تأثیر زیادی بر قیمت بلیط دارد. به طور معمول بیشتر مردم تعطیلات را برای سفر انتخاب می‌کنند و تمایل به مسافرت‌های هوایی به اوج خود می‌رسد. ایرلاین‌ها هم از این فرصت برای سود بیشتر استفاده کرده و برای دریافت سود بیشتر قیمت بلیط‌ها را افزایش می‌دهند.

اگر دقت کنیم قیمت بلیط‌ها نسبت به روز هفته و حتی ساعت پرواز تغییر می‌کند؛ بنابراین زمان پرواز تأثیر زیادی بر قیمت‌ها دارد و معمولاً پرواز در ساعات پرطرف‌دار روز (مانند صبح زود یا عصر) گران‌تر از پرواز در ساعات کم‌ تقاضا است.

چه عواملی بر قیمت بلیط هواپیما خارجی تاثیر دارد

کلاس پرواز

بلیط‌‌های اکونومی ارزان‌ترین نوع بلیط هستند و بلیط‌های سیستمی معمولاً از بلیط‌های چارتر و لحظه آخری گران‌تر هستند. کلاس پروازی مسافران تجاری یا فرست کلاس در پرواز می‌تواند سبب افزایش قیمت بلیط هواپیما برای افراد شود. درواقع این گونه مسافران به دلیل فضای بزرگ، صندلی‌های راحت‌تر و غذای باکیفیت‌تر، هزینه هزینه بیشتری را برای پرواز پرداخت می‌کنند. اگر چه این مسافران در بخشی متمایز صندلی رزرو می‌کنند ولی منجر به افزایش قیمت بلیط برای سایر مسافرین هم می‌شود. چون باعث افزایش هزینه‌های خدماتی شرکت‌های هواپیمایی شده و تنها راه برای شرکت‌های هوایی افزایش قیمت است تا هزینه‌ها را جبران کند.

ایرلاین

این که شما بلیت پرواز را از کدام ایرلاین تهیه کنید هم مهم است. به‌عنوان‌مثال قیمت بلیط هواپیمایی امارات با بلیط هوایی دبی یا هما بسیار تفاوت دارد.

گاهی افراد ترجیح می‌دهند برای سفر با هواپیماهای بهتر و بزرگ‌تر سفر کنند به همین دلیل قیمت بلیط هواپیماهای مدرن‌تر و بزرگ‌تر معمولاً گران‌تر از هواپیماهای قدیمی‌تر و کوچک‌تر است و ایرلاین‌های اقتصادی بیشتر هواپیماهای کوچک و اقتصادی دارند تا هواپیماهای مدرن و لاکچری که در قیمت ایرلاین و نوع خدماتش تأثیر گذار است.

هزینه‌های پرواز

شرکت‌های هوایی در معرض هزینه‌هایی هستند که باید در یک مقصد خاص بپردازند. این هزینه‌ها عبارت‌اند از مانند هزینه حمل و نقل در برخی آسمان‌ها، هزینه فرود در برخی فرودگاه‌ها، هزینه اقامت برای خدمه پذیرایی و رانندگی و مالیات فرودگاهی که با توجه به مقصد متفاوت است و به نوعی می‌تواند بر روی قیمت بلیط اثر گذار باشد.

همچنین اگر واحد پول کشوری دلار نباشد و ارزش پول آن کمتر از دلار باشد، می‌تواند باعث گرانی زیاد هزینه‌های پرواز برای افراد تبعه آن کشور باشد. چرا که هزینه‌های پرواز در فرودگاه‌های بین‌المللی به صورت دلاری پرداخت می‌شود و این تفاوت ارزش ارز روی قیمت بلیت هواپیما قطعاً مؤثر خواهد بود.

چه عواملی بر قیمت بلیط هواپیما خارجی تاثیر دارد

سخن پایانی

ثبات یا عدم ثبات سیاسی و اقتصادی در مبدأ و مقصد هم می‌تواند به عنوان یک عامل بر قیمت بلیط هواپیما تأثیر بگذارد و باعث نوسان قیمت بلیط هواپیما شود. به صورت کلی سفرهای هوایی چالش‌های متنوعی دارند که آن‌ها را سخت می‌کند. در این مقاله به شما درباره علل مختلف نوسان قیمت سفرهای هوایی و بلیط هواپیماهای مسافری و تجاری گفتیم تا بیشتر با آن‌ها آشنا شوید و بتوانید راحت‌تر و با آگاهی بلیط خود را خریداری نمایید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا