چگونه بفهمیم فروشگاه اینترنتی معتبر است؟

  کد خبر: 250801108721

هنوز هم بسیاری از افراد در مقابل خرید آنلاین محتاط هستند. دغدغه اصلی افراد این است که چگونه بدون دیدن فروشگاه به فروشنده اطمینان کنیم و چگونه بفهمیم فروشگاه اینترنتی معتبر است؟

سایت‌های فروشگاهی با دریافت نماد اعتماد الکترونیکی، به خریداران ضمانت می‌دهند که به تعهداتشان عمل کنند. تایید کسب‌وکار توسط یک مرجع معتبر، خیال مشتریان را از بابت خرید مطمئن آسوده می‌کند.

در این مقاله با نشانه‌هایی که ما را برای خرید اینترنتی مطمئن کمک می‌کنند، آشنا خواهیم شد. پس مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

مهم‌ترین نشانه اعتبار فروشگاه؛ تایید سایت توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

در بسیاری از کشورها، مرکزی برای تایید فعالیت کسب‌وکارها آنلاین وجود دارد. در ایران نیز مرکز توسعه تجارت الکترونیکی این تاییدیه را صادر می‌کند.

سایت‌های فروشگاهی برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد) باید قوانین و شرایط مشخصی را رعایت کنند. برای دریافت این تاییدیه سایت‌های فروشگاهی می‌توانند با استفاده از خدمات فروشگاه سایت ساز، زیر ساخت‌های امنیتی مورد‌نیاز را برای سایت خود فراهم سازند.

نماد الکترونیکی در سایت‌های فروشگاهی، ترکیبی از دو کلمه E و Namad به‌رنگ آبی است که در بالا یا پایین سایت فروشگاهی درج می‌شود. البته وجود این نماد به تنهایی، به‌معنای معتبر بودن سایت نیست.

چون بعضی از سایت‌ها برای فریب کاربران، به‌صورت جعلی از این تصویر استفاده می‌کنند. علاوه‌بر درج این آیکون داخل سایت، اطلاعات سایت باید در سامانه ای نماد ثبت شده باشد.

ثبت اطلاعات سایت فروشگاهی در سامانه ای نماد

براساس آمار مرتبط با سئو سایت فروشگاهی، ۴۵ درصد از مردم دنیا برای خرید محصول مورد‌نظرشان، ابتدا نام آن را در اینترنت جستجو می‌کنند. بعد از کسب اطلاعات خیلی از کاربران فرآیند نهایی خرید را نیز در سایت‌های فروشگاهی انجام می‌دهند. برای اطمینان از ثبت فروشگاه در سامانه ای‌نماد، می‌توانید روی علامت نماد الکترونیک کلیک کنید.

با کلیک روی این نماد، وارد صفحه‌ مربوط به کسب‌وکار مورد‌نظرتان می‌شوید. بعد از ورود به این صفحه به اطلاعات سایت فروشنده، مالک و تاریخ اعتبار نماد دسترسی خواهید داشت. این اطلاعات را به‌دقت بررسی کنید تا مغایرتی بین اطلاعات ثبت شده در سامانه و اطلاعات فروشگاهی وجود نداشته باشد.

ممکن است در بعضی از سایت‌ها نماد اعتماد الکترونیکی ثبت نشود یا امکان دسترسی مستقیم به اطلاعات ای‌نماد وجود نداشته باشد. در چنین مواقعی چگونه بفهمیم فروشگاه اینترنتی معتبر است؟ برای اطمینان از قانونی بودن فعالیت این فروشگاه‌ها می‌توانید به سامانه ای‌نماد مراجعه کنید.

در بخش لیست کسب و کارها، می‌توان فهرست سایت‌های دارای ای‌نماد را مشاهده کرد. درصورتی‌که نام سایت مورد‌نظر شما در این سایت وجود داشته باشد، با خاطری آسوده نسبت به خرید محصول یا خدمات اقدام کنید.

درگاه بانکی را برای پرداخت الکترونیکی بررسی کنید

سایت‌های فروشگاهی معتبر از درگاه‌های متصل به بانک‌های طرف قرارداد برای خرید‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند.

با توجه‌ به این نکته مهم، هرگز به سایت‌هایی که برای دریافت مبلغ، اطلاعات کارت شخصی خود را ارائه می‌دهند، اعتماد نکنید. خرید از این سایت‌ها می‌تواند عواقب بدی برای شما داشته باشد.

درگاه‌های بانکی به‌دلیل استفاده از پروتکل‌های SSL امنیت بسیار بالایی دارند و از اطلاعات محرمانه شما محافظت می‌کنند. در هنگام خرید از سایت‌های فروشگاهی به این نکته دقت کنید.

اگر در ابتدای آدرس سایت بانکی که از طریق فروشگاه به آن متصل شده‌اید، عبارت https آمده باشد، سایت امن است؛ اما اگر در ابتدای آدرس صفحه بانک مورد‌نظر عبارت http مشاهده کردید، از ورود اطلاعات خود اجتناب کنید.

بسیاری از کسب‌وکارهایی که در حوزه آموزش فعالیت دارند، با ساخت فروشگاه فایل و ارتباط به یک درگاه بانکی مطمئن می‌توانند درآمدزایی داشته باشند.

از موارد دیگری که نشان می‌دهد یک فروشگاه اینترنتی معتبر است، به مجوز اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، شناسنامه الکترونیکی محتوای دیجیتال (شامد)، درج اطلاعات تماس و آدرس، وضعیت محصولات و قیمت‌های ارائه شده و نظرات کاربران می‌توان اشاره کرد.

شاپفا؛ همراه شما برای ساخت فروشگاه اینترنتی

در این مقاله شاپفا به این سوال پاسخ دادیم که چگونه بفهمیم فروشگاه اینترنتی معتبر است؟ با بررسی علامت اعتماد الکترونیکی و بررسی اطلاعات فروشنده در سامانه ای‌نماد، می‌توانید به اطلاعات مورد‌نیازتان نسبت به اعتبار فروشگاه اینترنتی دسترسی داشته باشید.

فراموش نکنید که برخی از سایت‌ها برای جلب اعتماد کاربران از این علامت به‌صورت تقلبی در سایت خود استفاده می‌کنند.

برای اطمینان از صحت کسب ای‌نماد توصیه می‌کنیم به‌صورت جداگانه به سایت ای‌نماد مراجعه کرده و در لیست کسب‌وکارها به‌دنبال اسم سایت فروشگاهی مورد‌نظرتان باشید.

همچنین مدیران کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توانند با دریافت خدمات تخصصی از فروشگاه ساز شاپفا، صفر تا صد طراحی سایت فروشگاهی خود را به متخصصان شاپفا بسپارند.

شاپفا یک تیم تخصصی برای طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای است که با پشتیبانی دائمی و مشاوره تخصصی به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان، کسب‌وکار اینترنتی خود را شروع کنید.

امکانات بی‌نظیر شاپفا از جمله قالب سایت، اپلیکیشن اندروید، پرداخت قسطی و پشتیبانی و آموزش رایگان کلیه دغدغه‌های شما برای راه‌اندازی سایت را برطرف می‌کند.

برای دریافت خدمات ساخت سایت فروشگاهی به آدرس shopfa.com مراجعه کنید یا با شماره تلفن ۰۲۱۶۷۹۵۴ تماس بگیرید.

خروج از نسخه موبایل