چین، امارات و عربستان را بر ایران ترجیح داد

  کد خبر: 22030186342

در حالی‌کـه تهـران خـود را شـریک راهبـردی چین می‌داند اما این کشور برای حضور در اجلاس بریکس پلاس، علاوه بر اعضا از خاورمیانــه به جای ایران کشــورهای عربســتان ســعودی و امــارات را دعوت کرد

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در سی و دومین گزارش پایش تحولات تجارت جهانی، به غیبت ایران در اجلاس بریکس پلاس پرداخته؛ آن‌هم در شرایطی که آمریکا از طرح کلان ایندو پاسیفیک برای مقابله با چین رونمایی کرده است.

اخیـرا چیـن اجلاس وزرای امـور خارجـه موسـوم بـه بریکـس پلاس را برگـزار کـرد. در ایـن اجلاس کـه بـه صـورت آنلاین و بـه میزبانـی وزیـر خارجـه چیـن برگـزار شـد، ایـن کشـور عـلاوه بـر اعضـای گـروه بریکـس، شـامل روسـیه، هنـد، برزیـل و آفریقـای جنوبـی طیفـی از کشـورهای در حـال توسـعه را بـه انتخاب خــود بــه ایــن اجلاس دعــوت کــرده بــود.

از خاورمیانــه کشــورهای عربســتان ســعودی و امــارات دعــوت شـده بودنـد. افـزون بـر ایـن و مهمتـر آنکـه چیـن در ایـن اجلاس از زمینـه‌سـازی بـرای گسـترش اعضـای گـروه بریکـس سـخن گفـت. دعـوت از کشـورهایی چـون عربسـتان، امـارات، قزاقسـتان و مصـر در کنـار اندونـزی، نیجریـه و آرژانتیـن و سـنگال، نشـان‌دهنده تمایـل چیـن بـه عضویـت ایـن کشـورها در بریکـس اسـت.

چیـن، رئیـس دوره‌ای بریکــس اسـت و پیشـنهاد بریکـس پلاس و افزایــش اعضــای ایـن گـروه، نخســتین بــار در ســال گذشــته توســط رئیــس جمهــوری چیــن ارائــه شــد.

تمایــل نداشتن چیــن و همچنیــن روسـیه بـه دعـوت از ایـران در ایـن اجلاس در حالی‌کـه تهـران خـود را شـریک راهبـردی ایـن کشـورها مـی‌دانـد و مواضـع بسـیار نزدیـک تـری بـه آنـان در قیـاس بـا عربسـتان و امـارات در سیاسـت بیـن‌الملـل دارد، تعجـب برانگیـز اسـت.

 گــروه بریکــس نمــادی از رژیــم‌ســازی جدیــد در صحنــه بیــن‌المللــی بــه شــمار مــی آیــد کــه از سوی قـدرت‌هـای در حـال ظهـور عمدتـا بـا اهـداف اقتصـادی شـکل گرفتـه و رو بـه پیشـرفت اسـت. آغـاز فرآیند گسـترش اعضـای ایـن گـروه، فرصـت‌هـای مهـم بـرای ایـران فراهـم مـی‌آورد.

علیرغـم دعـوت نکردن از ایـران ایـن کشـور نیازمنـد توجـه ویـژه بـه بریکـس و تـلاش بـرای عضویـت در آن اسـت؛ بـه دیگـر سـخن ایـران بایـد درخواسـت عضویـت در ایـن گـروه را هرچـه سـریعتر بـه اعضـا ارائـه و آن را بـه عنـوان یـک مطالبـه ویـژه از چیـن، روسـیه و هنـد در مذاکـرات آتـی مطـرح کند.

خروج از نسخه موبایل