کانادا پس از بازگرداندن توربین نورد استریم، تحریم‌های روسیه را گسترش داد

  کد خبر: 20040190774

ترجمه: سلیم حیدری

وزیر منابع طبیعی کانادا گفت، کانادا توربین تعمیر شده را به آلمان بازگرداند؛ این توربین برای خط لوله گاز نورد استریم ۱ مورد نیاز است و می‌تواند به اطمینان از ادامه جریان انرژی تا زمانی که اروپا بتواند به وابستگی خود به گاز روسیه پایان دهد، کمک کند.

وزرای انرژی و امور خارجه اوکراین در واکنش به این اقدام اعلام کردند که این تصمیم به منزله تعدیل تحریم‌های اعمال‌شده علیه مسکو و با توجه «به میل روسیه» است و خواستار لغو آن شدند.

دولت کانادا روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای معافیت بازگشت توربین‌ها از تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه، «مجوز زمانی محدود و قابل فسخ» صادر می‌کند و همچنین اقدامات جدیدی را علیه مسکو در پاسخ به حمله این کشور به اوکراین در ۲۴ فوریه اعلام کرد.

روسیه ماه گذشته به تأخیر در بازگشت توربین اشاره کرد که شرکت زیمنس انرژی آلمان در کانادا در حال سرویس دهی به آن بوده است. دلیل کاهش جریان به ۴۰ درصد ظرفیت خط لوله گاز نورد استریم ۱ روسیه به آلمان، عدم سرویس به موقع این توربین‌ها است.

دولت کانادا گفت که ارسال این تجهیزات به اروپا از “توانایی اروپا برای دسترسی به انرژی قابل اعتماد و مقرون به صرفه در حالی که آنها همچنان به دور شدن از نفت و گاز روسیه ادامه می دهند.” پشتیبانی می کند.

معلوم نبود چه مدت طول می کشد تا این توربین برگردد. زیمنس انرژی روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در تلاش است تا هر چه سریع‌تر توربین را به خط لوله نورد استریم برساند.

کرملین روز جمعه اعلام کرد در صورت بازگرداندن این توربین، عرضه گاز به اروپا را افزایش خواهد داد.

علاوه بر صدور مجوز ویژه برای این توربین، کانادا اعلام کرد که تحریم‌ها علیه بخش انرژی روسیه را گسترش خواهد داد و شامل تولیدات صنعتی این کشور نیز می‌شود.

تحریم‌های جدید کانادا «بر حمل‌ونقل زمینی و خط لوله و ساخت فلزات و وسایل حمل‌ و نقل، رایانه، تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی و همچنین ماشین‌ آلات اعمال خواهد شد».

سخنگوی دولت آلمان گفت که آلمان از تصمیم دوستان و متحدان کانادایی خود استقبال می کند.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا روز شنبه در بیانیه ای گفت: “کانادا در حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تزلزل ناپذیر است… کانادا از اعمال فشار بر رژیم روسیه تسلیم نخواهد شد.”

منبع: رویترز

خروج از نسخه موبایل