کاهش مراجعه به نمایندگی های ایران خودرو با افزایش کیفیت

  کد خبر: 30030187562

تاثیر مستقیم برنامه زنجیره تامین وزارت صمت و همراهی گروه صنعتی ایران خودرو در کیفیت خودروها با کاهش مراجعه به نمایندگی ها به نمایش درآمد.

«سهیل معمارباشی» مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت در آذرماه سال گذشته در یک گفتگو خبری گفت: کیفیت، ارتباط مستقیم با قیمت پرداختی برای محصول دارد، اما وقتی خودروساز فقط ۳۵ هزار میلیارد تومان بدهی تعدیل نشده به قطعه‌سازان دارد، نمی‌تواند درخصوص کیفیت قطعات با آنها به چانه‌زنی بپردازد. وقتی خودروساز توان تامین نقدینگی لازم را ندارد، نمی‌تواند پرداختی به قطعه‌ساز داشته باشد و در این صورت قطعه‌سازان نیز به‌دنبال گروه‌هایی می‌روند که کالاها را ارزان‌تر تولید کند، بر این اساس کیفیت آسیب می‌بیند و همه این مسائل به‌هم مرتبطند.

اظهارات فوق در پاییز سال گذشته و همزمان با کلید خوردن طرح زنجیره تامین از سوی وزارت صمت بود، اتفاقی که به صنایع خودروسازی کمک کرد، به صورت هدفمند منابع مالی به سمت صنایع قطعه سازی سوق دهد، اتفاقی که پس ازیک دهه باعث تغییر روند ترکیب تعاملات مالی بین صنایع خودروسازی و قطعه سازان شد.

تازه ترین آمار منتشر شده از سوی ایران خودرو نشان میدهد، این برنامه در حال به ثمر نشستن است. خودروساز در زمینه کیفیت قرد چانه زنی پیدا کرده و از سوی دیگر فطعه ساز نیز به وصول مطالبات خود امیدوار شده است. تازه ترین آمار منتشر شده از سوی ایکور پرس نشان می دهد شاخص مراجعات یک‌ماهه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش (R۱۰۰) مربوط به محصولات تولیدی ایران خودرو در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۱ در مقایسه با میانگین سال ۱۴۰۰ کاهش ۳۹ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین بر پایه گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای بازه زمانی اردیبهشت ماه امسال، براساس کاهش امتیاز منفی صورت گرفته، سطح کیفی محصولات تولید شده در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ با رشد ۱۱ درصدی نسبت به دی ماه سال گذشته و رشد ۱۳ درصدی نسبت به میانگین امتیاز محصولات تولیدی سال گذشته در مسیر ارتقای کیفیت و کسب رضایتمندی مشتریان قرار گرفته است.

از جمله دیگر برنامه های در دست اجرای ایران خودرو که در این رشد محسوس کیفیت محصولات موثر بوده شامل بهره برداری از سرمایه گذاریهای صورت گرفته در نوسازی تجهیزات خطوط تولیدی، هم افزایی و تعریف برنامه‌های کیفی مشترک با سازندگان قطعات بوده است.همچنین واحدهای مختلف زنجیره ارزش گروه صنعتی ایران خودرو از حوزه تامین تا خدمات پس از فروش طی یک سال اخیر به طرق گوناگون در برنامه های کیفی مشارکت داشته اند که این موضوع نیز به تبدیل کیفیت محصور به یک رویکرد عملیاتی بسیار موثر بوده است.

در صورتی که روند بهبود کیفیتی منعکس شده در آمارها تداوم یابد و این اتفاق با رشد تولید همراه شود، می توان پیش بینی کرد در نیمه دوم سال جاری شاهد دوران رونقی تازه برای گروه صنعتی ایران خودرو و البته کل صنعت خودروی کشور باشیم.

خروج از نسخه موبایل