کد خبر: 22010177401
انرژیجهانروزنامه

کاهش وابستگی دانمارکی‎ ها به گاز روسیه

ترجمه: سلیم حیدری

۴۰۰۰۰۰ خانوار از منابع انرژی جایگزین استفاده خواهند کرد.

مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک روز یکشنبه در مصاحبه ای با روزنامه برلینگزکه گفت: “دانمارک در تلاش برای پایان دادن به وابستگی خود به گاز روسیه، حدود ۴۰۰۰۰۰ خانوار گازدار شده را به منابع انرژی دیگر منتقل می‌کند.”

ما گرمایش خانوارها را به گرمایش مرکزی یا پمپ‎های حرارتی فردی تغییر خواهیم داد، چیزی که منطقی باشد. فردریکسن به این نشریه گفت: “ما تضمین خواهیم کرد که دانمارکی‌ها از گاز طبیعی فاصله بگیرند.”

نخست وزیر پیش از این در سخنان خود در پارلمان گفت که این ابتکار به طور رسمی در پایان آوریل (اسفند) به همراه سایر اقدامات با هدف گذار سریع به انرژی‌های تجدیدپذیر و در نتیجه استقلال از گاز روسیه آغاز خواهد شد.

فردریکسن گفت: “همه این کارها نه تنها به خاطر تغییرات اقلیمی و امنیت انرژی است، بلکه به خاطر هر مصرف کننده منفرد نیز می باشد؛ و البته مهمتر از همه به خاطر صلح و آزادی در اروپا است.”

از آنجایی که دانمارک مستقیماً از روسیه گاز نمی‌خرد، بلکه آن را از طریق آلمان خریداری می کند، در آمارها به عنوان گاز وارداتی از روسیه نشان داده نمی‌شود.

با این حال، اعداد و ارقام نشان می‌دهد که این کشور به شدت به منابع روسیه متکی است. در سال ۲۰۲۱، این کشور ۶.۵ میلیارد کرون دانمارک (نزدیک به یک میلیارد دلار) گاز طبیعی را از آلمان وارد کرد.

آلمانی که به نوبه خود نزدیک به ۶۰ درصد از عرضه گاز خود را از روسیه تامین می‌کند.

پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین، گروهی از کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده، بریتانیا و بیشتر اتحادیه اروپا، قصد خود را برای توقف خرید انرژی از روسیه ابراز کرده اند.

با این حال، برای بسیاری از آنها، روسیه همچنان یکی از منابع اصلی کالاهایی مانند گاز طبیعی، نفت و زغال سنگ است و به گفته تحلیلگران، یافتن منابع جایگزین ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد.

بنابراین، حتی در حالی که روسیه در شش هفته گذشته با تعداد بی سابقه‌ای از محدودیت‌های اقتصادی مواجه شده است، صادرات انرژی این کشور تا حد زیادی تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نگرفته است.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا