کد خبر: 100303161397
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

کسادی بازارهای نفت و طلا/ بهبود رشد اقتصادی در چین

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی چین در سال جاری را به پنج درصد افزایش داد. این تعدیل به دنبال نتایج قوی اقتصادی در سه‌ماهه اول و اقدامات سیاستی جدید است.

صندوق بین‌المللی پول همچنین برای اقتصاد چین در سال ۲۰۲۵، نرخ رشد ۴.۵ درصدی را پیش‌بینی کرد که این رقم ۰.۴ درصد از برآورد پیشین افزایش یافته است.

این نهاد بین‌المللی اعلام کرد هم‌زمان با بهبود برآوردها، هشدار داده است که رشد اقتصاد چین تا سال ۲۰۲۹ به دلیل پیری جمعیت و رشد کندتر بهره‌وری به ۳٫۳ درصد کاهش می‌یابد و این کشور باید تمرکز خود را از سیاست‌های صنعتی به تقویت مصرف داخلی تغییر دهد.

بازار جهانی نفت

به گزارش همشهری آنلاین، قیمت جهانی نفت تحت تأثیر انتظارات برای تمدید محدودیت عرضه داوطلبانه تولیدکنندگان اوپک پلاس و افزایش مصرف سوخت در فصل تعطیلات تابستانی، افزایش یافت و هر بشکه نفت برنت با ۰.۲ درصد افزایش به ۸۴.۳۷ سنت رسید.

معامله‌گران و تحلیلگران انتظار دارند اوپک و متحدانش شامل روسیه به محدودیت عرضه ۲.۲ میلیون بشکه در روز در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ ادامه دهند.

در این شرایط، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئیه، با ۱۵ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۸۴ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید و بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوئیه، با ۲۵ سنت معادل ۰.۳ درصد روی رقم ۸۰ دلار و هشت سنت در هر بشکه ایستاد. هر دو شاخص در معاملات روز سه‌شنبه، بیش از یک درصد افزایش نشان می‌دهد.

بازار طلای جهانی کساد شد

هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۳۵۷ دلار و ۷۰ سنت رسید. معاملات آتی طلای آمریکا ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۲۳۵۸ دلار و ۳۰ سنت رسید.

نیل کشکاری، رئیس بانک فدرال رزرو مینیاپولیس در مصاحبه‌ای با شبکه CNBC گفت که بانک مرکزی ایالات‌متحده باید قبل از کاهش نرخ بهره منتظر پیشرفت قابل‌توجهی در زمینه تورم باشد.

سرمایه‌گذاران ضمن انتظار برای اظهارنظر سیاست‌گذاران فدرال رزرو آمریکا، منتظر قرائت آوریل شاخص قیمت مصرف‌کننده هستند که در روز جمعه منتشر می‌شود.

اعتصاب کارگری در سامسونگ

اتحادیه ملی سامسونگ الکترونیک که با حدود ۲۸ هزار کارگر، بزرگ‌ترین اتحادیه از چندین اتحادیه این غول فناوری است، پس از توقف مذاکرات دستمزد با مدیریت، این تصمیم را اعلام کرد. دو طرف، از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، در خصوص افزایش دستمزدها گفت‌وگو کرده‌اند اما نتوانسته‌اند اختلافات خود را کم کنند.

این اتحادیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: آنچه می‌خواهیم، افزایش دستمزد یک تا ۲ درصدی نیست. آنچه که می‌خواهیم، پرداخت عادلانه در قبال کاری است که انجام می‌دهیم. ما می‌خواهیم برای کارمان، عادلانه و شفاف پاداش بگیریم.

اقتصاد ژاپن در آزمون ریزش ین

سیجی آداچی، عضو هیات مدیره بانک ژاپن (BoJ) بیان کرد اگر کاهش قابل‌توجه ین بر تورم تأثیر بگذارد، بانک مرکزی ممکن است نیاز به تعدیل سیاست پولی خود داشته باشد.

وی هشدار داد که تغییرات مکرر سیاست برای تثبیت ارز می‌تواند سرمایه‌گذاری‌ها را مختل کند و بر حفظ نرخ‌های بهره ثابت برای ثبات قیمت‌ها تأکید کرد.

آداچی خاطرنشان کرد که اقتصاد ژاپن در حال بهبود اما با عدم قطعیت مواجه است و بانک مرکزی این کشور باید شرایط سازگار را تا رسیدن به هدف خود حفظ کرده و از افزایش زودهنگام نرخ بهره جلوگیری کند تا از آسیب‌های اقتصادی پیشگیری شود.

منبع: روزنامه همشهری

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا