کد خبر: 270603171933
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدنبررسی طرح الزام به ارائه ضمانت نامه تایر در گفتگو با سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر؛

کیفیت تایر فقط با اعتبار فروشنده؟!

لیلا ابوالفتحی

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر الزام به ارائه ضمانت‌نامه تایر را حق مصرف‌کننده دانست و عنوان کرد که این کار باعث می‌شود که خریدار در صورت بروز مشکل به فروشنده مراجعه کند.

به گزارش عصراقتصاد، هر ساله در کشور ترکیدگی لاستیک باعث به وجود آمدن حادثه تلخ انسانی می‌شود و یکی از علت‌های آن استفاده از لاستیک بی‌کیفیت و بی‌نام و نشان و در برخی مواقع تاریخ مصرف گذشته است.

علاوه بر ترکیدگی و وقوع حوادث جاده‌ای و مرگ تعدادی از هموطنان، یکی دیگر از صدماتی که واردات تایر بی‌کیفیت به کشور وارد کرد تاثیر منفی آن بر صنعت تولید تایر در کشور بوده است؛ ورود تایرهای ارزان بی‌کیفیت و خروج ارز از کشور است که باعث شده این صنعت و اقتصاد کشور سنگینی زیادی را متحمل شود و صدمات زیادی ببیند.

جدای از تاثیر مستقیم بر صنعت و جان مردم، خطر زیست‌محیطی آن هم جنبه پنهانی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

انواع مختلف لاستیک ماشین، از سنتی تا سازگار با محیط‌زیست (سبز)، به طرق متفاوتی بر کاهش اثرات زیست‌محیطی تاثیر می‌گذارند. لاستیک‌های سازگار با محیط‌زیست، که با توجه ویژه به کاهش آلودگی و مصرف انرژی طراحی و تولید می‌شوند، نقش مهمی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بهبود کارایی سوخت دارند.

استفاده از مواد بازیافتی، منابع تجدیدپذیر یا کم آلاینده‌تر در فرآیند تولید آن، استفاده از روغن‌های طبیعی به جای روغن‌های مبتنی بر نفت، کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و… همه از مزیت‌های استفاده از تایرهای باکیفیت است.

برندهای واقعی و غیر فیک هم بر خلاف تولید کنندگان داخلی هیچ خدماتی برای پس از فروش ارائه نمی دهند و هر خدمت و وعده ای برای تضمین کیفیت تنها بر اساس لفظ صاحب فروشگاه است تا به عنوان یک حق قانونی قابل پیگیری!

طبق اعلام دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غیر فلزی و ساختمان؛ مطابق بند ۸ استاندارد ملی ایران به شماره ۲-۲۱۶۹ با عنوان «تایرها – تایر رادیال اتوبوسی و بارکش و یدک کش – ویژگی‌ها و روش‌های آزمون»، تولیدکنندگان یا واردکنندگان تایر موظف هستند از تاریخ مذکور، ضمانت‌نامه تایر که در برگیرنده اطلاعاتی همچون تاریخ تولید و دوره ضمانت به مدت حداقل پنج سال از تاریخ تولید باشد را به عرضه‌کننده یا توزیع کننده ارائه کنند.

در این اطلاعیه تاکید شده است که ارائه ضمانت‌نامه در هنگام ترخیص، توسط واردکننده، الزامی نیست اما توزیع، عرضه و فروش تایر تولید داخل یا وارداتی، بدون ضمانت‌نامه یا پس از اتمام دوره ضمانت، توسط تولیدکننده، واردکننده، توزیع‌کننده و عرضه‌کننده ممنوع است.

این خبر در اواسط خرداد ماه اعلام و قرار بود که از ۷ شهریور اجرا شود.

به بهانه نمایشگاه ایران پلاست در سال حمایت از تولید ملی به سراغ مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر رفتیم و فواید این طرح را از زبان او جویا شدم.

تایرهای ساخت داخل کشور از ابتدا همواره در مقابل مشکلات ناشی از تولید از ۴ تا ۵ سال بسته به کارخانجات مختلف، گارانتی بوده‌اند و هرسال شرکتها بودجه‌ای برای تامین خسارت مشتریان خود که احیانا به مشکلی بر‌می‌خوردند در بودجه سالانه‌شان پیش‌بینی و به مشتریان خسارت دیده پرداخت می‌کردند

تنها گفت: تایرهای ساخت داخل کشور از ابتدا همواره در مقابل مشکلات ناشی از تولید از ۴ تا ۵ سال بسته به کارخانجات مختلف، گارانتی بوده‌اند و هرسال شرکتها بودجه‌ای برای تامین خسارت مشتریان خود که احیانا به مشکلی بر‌می‌خوردند در بودجه سالانه‌شان پیش‌بینی و به مشتریان خسارت دیده پرداخت می‌کردند و همه کارخانه‌های داخلی همیشه واحد ارزیابی خسارت برای تضمین کیفیت تایرهای تولیدی خود داشته‌اند؛ چون ممکن بود همه مصرف‌کنندگان از تضمین کیفی داشتن تایرها اطلاع نداشته‌ باشند لیکن مقرر شده است که از شهریورماه سال جاری کارت ضمانت کیفی به مدت ۵ سال در اختیار مشتریان قرار گیرد.

یکی دیگر از مشکلات موجود در صنعت تایر کشور و بازار مصرف، علاوه بر واردات قاچاق لاستیک ها، واردات بی ضابطه اما با روابط قوی (برای صدور مجوز) است که همین موضوع باعث شده تا برندهای بی نام و نشان در بازار و بدون تضمین کیفیت در فروشگاه های لاستیک به چشم بخورد. این در حالی است که برندهای واقعی و غیر فیک هم بر خلاف تولید کنندگان داخلی هیچ خدماتی برای پس از فروش ارائه نمی دهند و هر خدمت و وعده ای برای تضمین کیفیت تنها بر اساس لفظ صاحب فروشگاه است تا به عنوان یک حق قانونی قابل پیگیری!

در این باره سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر درباره تایرهای وارداتی و نقش عملیاتی شدن این طرح در بهبود وضعیت کیفیت لاستیک های وارداتی گفت: فایده این طرح این است که اولا تولیدکنندگان یا توزیع‌کنندگان تایرهای خارجی مجبور می‌شوند دفاتری مستقیم در ایران یا در امارات داشته باشند تا پاسخگوی مشکلات مصرف‌کننده و دعاوی حقوق آنها باشند و منافع مصرف‌کننده تامین شود به علاوه هر برند بی‌نام و نشان و بی‌هویتی نمی‌تواند وارد کشور شود.

تنها شرط اثرگذاری و اجرای درست این طرح واردات رسمی توسط نمایندگی‌های رسمی است. وارد کنندگانی که دارای نام و نشان بوده و مکان فروشنده مشخص باشد تا خریدار در صورت بروز مشکل به آن مراجعه کند در غیر این صورت تضمین کیفیت فقط اعتبار فروشنده است!

مصطفی تنها در پاسخ به این سوال خبرنگار عصر اقتصاد که شرط عملیاتی شدن این طرح خوش خط و خال ( اصطلاحی است که لاستیک فروشان برای لاستیک ها به کار می برند) چیست؟ افزود: تنها شرط اثرگذاری و اجرای درست این طرح واردات رسمی توسط نمایندگی‌های رسمی است. وارد کنندگانی که دارای نام و نشان بوده و مکان فروشنده مشخص باشد تا خریدار در صورت بروز مشکل به آن مراجعه کند در غیر این صورت تضمین کیفیت فقط اعتبار فروشنده است!

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا