سرگرمی؛ گام اول نفوذ به بستر امن شبکه شاد

  کد خبر: 2309998734

اکرم رضائی‌نژاد

یکی از مهمترین اتفاقاتی که به دلیل تعطیلی مدارس پس از شیوع بیماری کرونا به وجود آمد گسترش آموزش از راه دور از طریق شبکه‎های مجازی بوده است. وزارت آموزش و پرورش به همین منظور نرم‎افزار شبکه شاد را طراحی و در اختیار مدیران، معلمان و دانش‎آموزان قرار داده است.

برنامه شاد که نسخه‎های مختلفی از آن برای سازگاری با انواع دستگاه‎های هوشمند راه‎اندازی شده است، برای برگزاری کلاس‎های درسی به صورت مجازی است و هر روز تعداد کاربرانی که این نرم‎افزار را نصب می‎کنند، در حال افزایش است؛ اما این شبکه در کنار دارابودن ظرفیت‎های فراوان هنوز نمی‌تواند به طور کامل پاسخگوی نیاز آموزشی فرهنگیان و دانش‎آموزان این مرز و بوم باشد.

هدف وزارت آموزش و پرورش از ارائه برنامه شاد یکپارچه‎سازی آموزش‎های مجازی و فراهم کردن بستری امن برای دانش‎آموزان و معلمان است؛فضایی که دانش‎آموزان بتوانند در آن درس‌هایشان را بیاموزند و رفع اشکال کنند بدون این که نگرانی برای والدین در خصوص ناامن بودن فضای مجازی به وجود بیاید.

چندی پیش قاسم بصیری، رئیس اداره حراست آموزش و پرورش استان کرمان، درباره فضای امن شاد گفته بود: «اخیرا شاهد بودیم چالش‎ها و مشکلاتی برای تعدادی از دانش‎آموزان در بستر پیام‌رسان‎های غیرایرانی به وجود آمد که موجب نگرانی‎های والدین و اضطراب و ترس دانش‎آموزان شد، اما به یقین می‎توان گفت، شبکه شاد، امن‎ترین بستر آموزشی برای معلمان و دانش‎آموزان است که امکان هیچ‎گونه سوءاستفاده و تهدیدی در آن وجود ندارد.»

اما به‌تازگی با انتشار نسخه جدید شاد گزینه‎ای با نام ساخت کانال جدید فعال شده است و به این ترتیب، افراد عادی نیز می‎توانند با ساخت کانالی همانند آنچه در پیام‌رسان‌های تلگرام و سروش وجود دارد، در این فضا برای دانش‎آموزان تولید محتوا کنند. از چندی پیش کانال‎هایی در این شبکه ایجاد شده است که واکنش‎هایی را برانگیخته و حتی از آنها به «ایجاد کانال‎های غیراخلاقی و فسادبرانگیز در شبکه شاد» تعبیر شده است. وزیر آموزش و پرورش در واکنش به ایجاد این کانال‎ها گفته است: «فساد که نبوده، به این تعبیر مطرح نکنید. افرادی برخی کانال‎های سرگرمی را ایجاد کرده بودند که به محض شناسایی تعطیل شد؛ زیرا کارکرد اصلی شاد، آموزش است و روی شاد کار دیگری نمی‎کنیم.»

محسن حاجی‌میرزایی افزوده است: «متقاضیان بسیاری وجود دارند که می‎خواهند روی شاد کار اقتصادی کنند اما فعلا تنها کارکرد شاد را آموزشی می‎دانیم. تمام کسانی که روی شاد فعال هستند احراز هویت شده‎اند و معلمان، مدیران و دانش‎آموزان هستند و از سالم‎ترین محیط‎ها برای کار و فعالیت آموزشی است.»

او اضافه کرده است: «همانطور که گفته شد ممکن است کسی که یک زمانی به صورت قراردادی با آموزش و پرورش فعالیت داشته به شاد دسترسی داشته و کانالی ایجاد کرده باشد که آن موارد شناسایی شده به سرعت حذف شده‎اند و همه کسانی که در شاد هستند قابل اعتماد هستند و احراز هویت شده‎اند.»

اما اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره ویژگی‌ها و امکانات امن شبکه شاد با آنچه در واقع رخ می‌دهند، سازگاری ندارد؛ چرا که برخلاف گفته‌های او، برای نصب نسخه جدید نرم‎افزار شاد نیازی به درج هیچگونه اطلاعات خاصی نیست و مانند سایر اپلیکیشن‎ها تنها با وارد کردن شماره تلفن همراه، پیامک تایید را دریافت می‎کنید و پس از وارد کردن کد تایید در نرم‌افزا، وارد فضای شبکه  شاد می‎شوید و سپس نام کاربری انتخابی وارد می‎کنید، بدون آنکه حتی لازم باشد اطلاعات هویتی صحیح خود را اعلام کنید چون در هرحال نرم‎افزار نصب شده و قابل استفاده است.

خروج از نسخه موبایل