کد خبر: 270703176514
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

گندله برگ برنده گل گهر در بازارهای داخلی و خارجی

زینب غضنفری

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر یکی از بزرگترین شرکت‌های معدنی در کشور و منطقه به شمار می‌رود و از آن به عنوان غول معدنی یاد می‌شود.

استخراج کانه‌های فلزی و تامین مواد اولیه صنعت فولاد کشور به عنوان ماهیت کسب و کار این شرکت تعریف شده و به واسطه تولیدات متنوع و با کیفیت، مشتریان بسیار و البته وفاداری دارد و فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان و فولاد کاوه جنوب بخشی از متقاضیان محصولات شرکت هستند.

به گزارش عصر اقتصاد ، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به واسطه در اختیار گرفتن معادن با ذخیره و عیار بالا، نقش اول تولید کنسانتره و گندله را در کشور بازی می‌کند. بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده، در حال حاضر ۲۶ درصد از کنسانتره و ۲۲ درصد از گندله تولیدی کشور در این شرکت انجام می‌گیرد و جایگاه نخست را از آن خود کرده و بدین شکل خود را به عنوان قطب تامین مواد اولیه صنعت فولاد معرفی کرده است.

بر اساس این گزارش، در ۶ ماهه منتهی به شهریور سال ۱۴۰۳ میزان کنسانتره تولید این شرکت ۶.۳ میلیون تن بوده؛ در حالی که در همین مدت از سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۵ میلیون تن تولید داشت.

در تولید گندله نیز شاهد رشد مقادیر هستیم و نیمه اول سال جاری نزدیک به ۶.۳ میلیون تن گندله در شرکت گل گهر به تولید رسید که ۴۰۰ هزار تن بیش از مدت مشابه سال قبل است.

در کل سال گذشته مقدار تولید کنسانتره ۱۱.۵ میلیون تن و گندله ۱۲ میلیون تن بود که هم اکنون بیش از نیمی ‌از آن را پوشش داده است و در صورتی که با همین فرمان پیش رود، قطعا از رکورد سال قبل عبور خواهد کرد.

از این نکته نباید گذشت که رشد تولید در شرکت گل گهر در حالی رقم خورده که در سال جاری شرکت‌های معدنی و صنعتی با بیشترین محدودیت‌های مصرف انرژی مواجه بودند و قطعی‌های برق در تابستان به چالشی بزرگ و اساسی برای همه شرکت‌ها تبدیل شده است اما؛ شرکت گل گهر با برنامه ریزی دقیق در راستای تولید مستمر، نه تنها در مسیر نزولی قرار نگرفت بلکه شاهد رشد شاخص‌ها نیز هستیم و بر تامین پایدار تولید تاکید نمود.

یکی از مهمترین عواملی که سبب شده تا شرکت گل گهر به جایگاه کنونی برسد و در آمار و ارقام نیز از مسیر صعودی خود خارج نشود، تولید محصول با کیفیت است و بدین شکل و با اقدامات اساسی و بنیادی حضور فعالی در داخل و خارج دارد.

در سالیان اخیر این غول معدنی تمرکز خود را بر تولید گندله به عنوان ماده حیاتی در توسعه زنجیره فولاد گذاشته و به همین دلیل کنسانتره تولیدی خود را تماما وارد خط تولید گندله می‌کند. بدین ترتیب با تولید و فروش محصولی با ارزش افزوده بالاتر، سود بیشتری کسب می‌کند و همچنین از خام فروشی فاصله می‌گیرد.

از آن جایی که کیفیت گندله در کیفیت محصول نهایی زنجیره یعنی فولاد بسیار حائز اهمیت است، در حال حاضر در شرکت گل گهر به عنوان یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان مواد اولیه زنجیره ارزش فولاد، چندین پروژه بهبود کیفیت محصول در جریان است و تلاش دارد روز به روز نقش آفرینی بیشتری در این صنعت داشته باشد.

در واقع، عامل مهم و کلیدی در موفقیت‌های این مجموعه در عرصه داخلی و خارجی، کیفیت بالای گندله تولیدی است. شرکت گل گهر در ادوار گذشته همواره تلاش کرده تا کیفیت واحد گندله سازی خود را ارتقا دهد و در این مسیر تکنولوژی خود را ارتقا داد و استفاده و بکارگیری فناوری روز دنیا را سرلوحه اقدامات خود قرار داد و در این راستا همکاری با شرکت‌های دانش بنیان را بیش از گذشته دنبال کرد.

این شرکت پروژه پیش فرآوری خوراک ورودی خط ۴ تولید کنسانتره را نیز در دست اجرا دارد تا با تزریق ماده اولیه با کیفیت و مرغوب‌تر به خط تولید کنسانتره، محصول با کیفیت بالاتری تحویل بگیرد.

علاوه بر این، پروژه بهبود کیفیت محصول خط ۴ تولید کنسانتره را با سرمایه گذاری ۴۱۷ میلیارد تومانی و ۳۱ میلیون یورو را به مرحله پایانی رسانده و با صرف هزینه ۸۰۱ میلیارد تومانی و ۴۲.۵ میلیون یورویی، پروژه توسعه و ارتقای کیفیت خطوط ۵، ۶ و ۷ کنسانتره را تکمیل کرد.

با بهبود کیفیت ماده اولیه تولید گندله، با اجرای پروژه توسعه کارخانه گندله سازی شماره ۱ و۲ به سراغ بهبود کیفیت این محصول نیز رفت که به زودی تکمیل خواهد شد.

مجموع این اقدامات باعث شده تا محصول با کیفیت وارد باز کند و گندله گل گهر مشتریان پروپاقرص بسیاری داشته باشد و بسیاری از شرکت‌ها تمایل بالایی برای خرید این محصول از خود نشان دهند.

در نتیجه، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به هدف خود که کسب سهم بیشتر در بازار داخلی و خارجی است، نزدیک‌تر شده و ارزش افزوده و حاشیه سود بالاتری را بدست می‌آورد و بهره وری به درجات بالایی رسیده است.

این اتفاق علاوه بر این که افزایش فروش را به همراه دارد، بازار را از دست رقبای خود خواهد ربود و نفوذ بیشتری در منطقه خواهد داشت.

در خاتمه می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که سیاست‌ها و استراتژی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به گونه‌ای چیده شده که افزایش فروش داخلی و صادراتی به افزایش کیفی محصولات گره خورده و در این میان، کیفیت گندله نقش مهمی‌در برنامه‌های این مجموعه دارد. کیفیت در کنار عرضه مداوم محصول از مهمترین عوامل برای فعالیت گسترده در بازارهای بینالمللی است که امروز این دو عامل در اختیار شرکت گل گهر قرار دارد و آینده‌ای روشن پیش روی سهامداران و سرمایه‌گذاران قرار داده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا