یارانه کالاهای اساسی قبل از اصلاح ارز ترجیحی به حساب مردم واریز می‌شود

  کد خبر: 17020180793

وزیر جهادکشاورزی از واریز یارانه کالاهای اساسی قبل از شروع اجرای اصلاحات مربوط به ارز ترجیحی، به حساب مردم خبر داد.

جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش شدید قیمت مواد غذایی در سطح جهان گفت: ۷۰ درصد روغن و ۳۰ درصد غلات جهان در منطقه اوکراین و روسیه تولید می‌شود که به علت جنگ اوکراین، قیمت مواد غذایی در جهان بین ۳۴ تا ۶۰ درصد افزایش یافته و موجب جیره‌بندی در کشورهای اروپایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه شرایط جدیدی برای امنیت غذایی جهان ایجاد شده و دولت ایران هم برای حفظ پایداری امنیت غذایی کشورمان به علت قاچاق گسترده محصولات تولیدی با آرد، تصمیم به آزادسازی آرد برای مصارف صنعتی گرفته است.

وزیر جهادکشاورزی از پایین بودن قیمت کالاهای اساسی در داخل نسبت به همسایگان به عنوان مشکل بزرگ یاد کرد و گفت: گویا یک جاروبرقی در اطراف کشورمان ایجاد شده و تمام مواد غذایی ایران را می‌کشند. برخی کشورها تعرفه واردات کالا و مواد غذایی از ایران را صفر کرده‌اند که فرآیند سیل‌آسای خروج کالاهای اساسی از کشور را شاهدیم.

وی ادامه داد:‌ یک کیسه آرد ۳۸ هزار تومانی در ایران هم‌اکنون در مرزها ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود و اینقدر این فاصله جذابیت دارد که واقعا با اقدامات فیزیکی نمی‌توان کنترل کرد و بازارهای کشورهای همسایه از کالاهای ارزان ایرانی اشباع شده است. این یک تهدید برای حوزه امنیت غذایی مردم ما است و وظیفه دولت حفظ امنیت غذایی مردم است.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به حکم قانون بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر توزیع ارز به نرخ ای.تی.اس (نزدیک به نرخ نیما) گفت: سال گذشته هم این حکم در بودجه بود که دولت قبل کل ۸ میلیارد دلار منابع برای تخصیص ارز ترجیحی را مصرف کرده بود. اما با جنگ اوکراین وضع کاملا تغییر کرده است. بنابراین باید امسال به سمت هدفمندی یارانه‌ها برویم.

وی با اشاره به توزیع یارانه جبرانی گفت: این یارانه هزینه‌های دهک‌های مختلف را پوشش خواهد داد.

این عضو دولت از مذاکرات با کارخانجات تولید ماکارونی خبر داد و گفت:‌آرد این کارخانجات تامین شده و هیچ کمبود ماکارونی نخواهیم داشت و کمبود چند روز اخیر مقطعی بوده است و از فردا شاهد عرضه ماکارونی خواهیم بود.

وی نیاز نانوایی‌ها به آرد را ۹ میلیون تن عنوان کرد و گفت: یارانه کالاهای اساسی قبل از شروع اجرای اصلاحات مربوط به ارز ترجیحی، به حساب مردم واریز خواهد شد و جزئیات بسته اجرایی هدفمندی یارانه کالاهای اساسی قبل از شروع، به اطلاع مردم خواهد رسید. اما تاکید می‌کنم هر زمان دولت تصمیم به اجرا بگیرد، از قبل یارانه آن را پرداخت خواهد کرد.

خروج از نسخه موبایل