۱۰۱۰ روستای همدان راه آسفالت شده مناسب دارد

  کد خبر: 150901111757

رئیس اداره راه‌های روستایی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با بیان اینکه ۱۰۱۰ روستای استان راه آسفالت شده مناسب دارد، اعلام کرد که اولویت اول اجرای آسفالت،‌ روستاهای با جمعیت بیش از ۵۰ خانوار بوده که تمامی روستاهای بالای ۵۰ خانوار از راه آسفالته مناسب برخوردارند.

مسعود عسگری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه استان همدان دارای ۱۰۷۲ روستاست، اظهار کرد: آسفالت روستاهای ۲۰ تا ۵۰ خانوار نیز در دستور کار این اداره قرار گرفته است که ۱۳ روستا بین ۲۰ تا ۵۰ خانوار و الباقی روستاها زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

او با بیان اینکه بهینه‌سازی، ساخت و توسعه راه‌های روستایی با هدف بهبود زندگی و دسترسی روستائیان به مراکز شهرها و استفاده بهینه از منابع آب، زمین و سرمایه اجرا می‌شود، تصریح کرد: راه روستایی بهینه شده امکان بازاریابی محصولات کشاورزی، دامی و زراعی را ایجاد می‌کند و براساس آن زندگی روستائیان با افزایش و تأمین درآمد مکفی بهبود می‌یابد و روستایی تمایل و رغبت بیشتری برای زندگی در روستا که محل تولید و معاش اوست، پیدا می‌کند، نتیجه این عملکرد راهبردی و زیربنایی در روستاهای استان و کشور موجب مدیریت مهاجرت و کاهش آن با جهت‌گیری به سمت شهرها می‌شود.

وجود ۳۶۶ کیلومتر راه روستایی خاکی در همدان

این مسئول با تأکید بر اینکه راه شریان حمل‌ونقلی نیز نقش مهمی در توسعه زیربنایی اقتصادی و اجتماعی و انتقال امکانات و تأسیسات زیربنایی به روستاها دارد، یادآور شد: تا پایان سال گذشته در ۲۷۳۹ کیلومتر از این راه‌ها آسفالت‌ریزی شده است، هم اکنون از راه‌های روستایی استان همدان(با احتساب راه‌های شبکه) ۲۶۵ کیلومتر شنی و ۳۶۶ کیلومتر خاکی است.

 عسگری با اشاره به اینکه در قالب طرح ابرار، اجرای پروژه‌های احداث راه‌های روستایی، قسمت هایی از عملیات زیرسازی توسط اکیپ و ماشین‌آلات اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به صورت امانی صورت می پذیرد، تصریح کرد: عملیات روسازی به پیمانکار واگذار می‌شود که این روش باعث کاهش هزینه‌ها و تسریع در زمان اجرای عملیات می‌شود.

او خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات فراوان در زمینه تأمین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز پروژه‌های عمرانی، عملیات احداث حدود ۲۲ کیلومتر راه روستایی آسفالته در قالب طرح ابرار به بهره‌برداری رسیده است.

رئیس اداره راه‌های روستایی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان ادامه داد: پروژه‌های آسفالت شده شامل محورهای گدارپهن- آفریانج، قسمتی از محور سیاه گله- سوتپه، سیاه گله- قمشانه، قسمتی از محور خنداب- قاسم آباد در شهرستان اسدآباد، محورهای راستگویان- چهرقان و قشلاق شهرستان فامنین، محور احمدآباد- اوچ تپه شهرستان ملایر، محور تکمه داش شهرستان همدان و تعریض قسمتی از محور گیان- نهاوند است.

اجرای ۴۸ کیلومتر پروژه راهداری در استان

عسگری با بیان اینکه اکنونپروژه‌های در دست اقدام این اداره کل در سطح استان به طول ۴۸ کیلومتر با مبلغ قرادادی افزون‌بر ۶۵ میلیارد تومان است، افزود: در صورت تخصیص اعتبارات لازم امید می‌رود در سال‌جاری عملیات زیرسازی و ابنیه فنی این پروژه‌ها به اتمام برسد و در سال آینده روسازی و آسفالت پروژه‌ها انجام شود.

او با اشاره به اینکه ابتکار قابل توجه این اداره کل در رابطه با احداث راه‌های روستایی استفاده از پتانسیل خیرین است، تصریح کرد: در سال‌جاری پروژه احمدآباد- اوچ تپه شهرستان ملایر، پروژه عبدالرحیم- دولت آباد- ورکش شهرستان همدان با محوریت و همکاری این اداره کل و همکاری بسیج سازندگی و مشارکت خیرین، شرکت‌های همدان یولساز و ورکش راه الوند با این روش اجرا شده است که آسفالت محور احمدآباد- اوچ تپه به بهره‌برداری رسیده و محور دولت آباد ورکش در دست اجراست.

این مسئول در رابطه با پروژه راه روستایی عبدالرحیم- دولت آباد- ورکش شهرستان همدان نیز یادآور شد: در سال های گذشته عملیات زیرسازی و ابنیه فنی این محورها به طول حدود هفت کیلومتر انجام شده و در سال‌جاری با همکاری بسیج سازندگی(تأمین قیر مورد نیاز پروژه)، خیرین(قسمتی از عملیات حمل، تهیه بیس، پخت آسفالت و اجرا) و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان(اجرای بیس) عملیات بیس و آسفالت در دست اقدام است.

عسگری اظهار کرد: با توجه به شرایط جوی موجود و دمای هوا و رسیدن به مشخصات فنی و تراکم لایه بیس کمی نسبت به حالت شرایط ایده‌آل جوی زمان‌بر است که همکاران ما و خیرین پروژه با تلاش فراوان در حال انجام عملیات اجرایی هستند و به محض حصول نتیجه در صورت مساعد بودن شرایط جوی، اجرای آسفالت آغاز خواهد شد.

او در پایان تأکید کرد: بدیهی است اجرای عملیات راهسازی و آسفالت بدون درنظر گرفتن مسائل فنی و آیین‌نامه‌های لازم‌الاجرای ابلاغی باعث کاهش عمر مفید راه و آسفالت خواهد شد و نشست، ترک و خرابی آسفالت و تحمیل هزینه های نگهداری سنگین را در طول عمر راه دربرخواهد داشت.

خروج از نسخه موبایل